به گزارش آبنما کار 21 روز است سیل در کشور راه افتاده اما هنوز هیچکس به نگرانی و ترس های توریستهای خارجی که این فصل را برای سفر به ایران برگزیده اند، پیام یا پاسخی نداده است. ازسوی دیگر، انتشار انبوه تصویرهای هولناک مربوط به سیلاب در جاهای مختلف کشور، عملا جدی ترین ضدتبلیغ را برای کشور به وجود آورده است؛ اتفاقی که برای کشور بلاخیزی همچون ژاپن اتفاق نمی افتد و این کشور همچنان در جذب توریست خارجی، رتبه ی بالایی دارد.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، رئیس جامعه تورگردانان ایران گفته «سیل» تورهای توریستهای خارجی را در ایران کنسل نکرده است. معاون گردشگری هم اخیرا آمار داده که در نوروز، سفر خارجی ها به ایران ۱۶.۷۵ درصد بیشتر شده و گفته که با وجود فشارهای سیاسی و وضعیت آب و هوایی، ایران همچنان مقصدی جذاب برای گردشگران است. چنین اطمینان خاطری در متولیان، اساساً برای اتخاذ تدبیر یا اقدامی برای آرام سازی جو نگران کننده ای که درباره سفر به ایران بوجود آمده است، جایی نمی گذارد. کما این که تا کنون هم هیچ اقدام ملموس یا مشهودی برای آرام سازی جو وحشت آفرین سیل، چه در تعطیلات نوروزی و چه حالا که فصل سفر توریستهای خارجی به ایران فرا رسیده، انجام نشده و مواضع متولیان سفر نسبت به حواشی این بحران تا کنون سکوت بوده است.
با آن که آژانس های گردشگری تمایلی ندارند از انصراف برخی توریستهای خارجی به ایران سخن بگویند اما این روزها آنها هستند که در معرض پرسش های مختلف خارجی ها درباره امنیت سفر در ایران قرار گرفته اند. ازاین رو طبیعی است که مسؤولان چندان در جریان نگرانی مسافران خارجی قرار نگیرند و شرایط جوی را امری طبیعی قلمداد کنند که در هر نقطه از جهان امکان وقوع دارد و آنرا مانع سفر به ایران ندانند.
درحال حاضر نه تنها در وب سایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و پایگاه های اطلاع رسانی وابسته به آن، بلکه در سایت وزارت امور خارجه و سفارت خانه های ایران، هم درباره سایت های تاریخی فعال و قابل بازدید در سیل یا مناطق و مسیرهای امن هیچ اطلاعاتی درج نشده است. خیلی از گردشگران درباره وضعیت و جزئیات مسیرهایی که اتفاقاً بخش هایی از آن مثل خوزستان و لرستان گرفتار سیل شده اند یا مثل شیراز که هنوز از زیر بار اخبار گل آلود سیل بیرون نیامده، اطلاعاتی ندارند.
یک خانواده فرانسوی که همراه فرزند کوچکشان قصد سفر به مناطق کلاسیک ایران (تهران، اصفهان، شیراز و خوزستان) را دارند، اخبار نگران کننده ای از شبکه های خبری کشور خود دریافت کرده اند. آنها اتومبیلی کرایه کرده اند و مقرر است با یک راهنما دو هفته در ایران سفر کنند. به ایسنا می گویند یک سال است برای این سفر برنامه ریزی کرده اند و نمی دانند می توانند چغازنبیل را در خوزستان ببیند یا به شیراز سفر کنند؟ مرجع آنها برای کسب اطلاعات، آژانس فرانسوی بوده که این تور را از آن خریده اند. مرد این خانواده کوچک می گوید: نمی دانیم اطلاعات دقیق را درباره راه ها و شهرهایی که مقرر است به آنها سفر نماییم، از کجا باید به دست آوریم. ما از اخبار تلویزیون فرانسه درباره سیل ایران شنیده ایم و دیگر چیزی نمی دانیم.
همچنین راهنمای فرانسوی یک گروه دیگر که الان در ایران به سر می برد به ایسنا می گوید: ما یک سال است برای این سفر برنامه ریزی کرده ایم و حالا در ایران سیل آمده است. شاید مجبور شویم از دیدن بعضی شهرها مثل شهرهای خوزستان انصراف دهیم. برای ما خیلی ناراحت کننده است. آژانس ایرانی مسیر تور را تغییر نداده و ما مقرر است تا خوزستان پیش برویم. راهنمای ایرانی تور قول داده اگر جاده ها بسته بود برنامه را تغییر دهد. پیش از این که به ایران سفر کنم نمی دانستم از کجا می توانم اطلاعات بیشتری پیدا کنم تا به بقیه مسافران انتقال دهم، ما به آنچه از دوستان ایرانی مان شنیدیم اطمینان کردیم.
البته دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر در طول تعطیلات نوروزی با آغاز موج دوم سیل در غرب کشور، اظهار داشته بود: «انتشار اخبار درباره منع سفر گردشگران به بعضی از استان ها، رویه درستی نیست و می تواند سبب کاهش سفر و کاهش رونق گردشگری شود. این که در اخبار انتشار یافته گردشگران را از سفر به مناطق مختلف منع نماییم، روش صحیحی نیست، بلکه باید از مردم خواست پیش از سفر به هر منطقه اطلاعات لازم را کسب کنند و با آمادگی و برنامه ریزی به سفر بروند.»
با این اوصاف، ستاد سفر در آن روزهای بحرانی، مسؤولیت اطلاع رسانی درباره سفر به مناطق سیلابی را به ستاد مدیریت بحران که در وزارت کشور تشکیل شده بود، واگذار کرد و به اخطارها و هشدارهای پلیس، سازمان های امدادی و هواشناسی بسنده کرد و در قالب وظایف خود بعنوان متولی، تا آخر تعطیلات اطلاعاتی درباره مسیرهای کم خطر یا بحرانی عرضه نکرد.
این ها در حالی است که رشد سفر همسایگان بخصوص عراقی ها در ادامه سال قبل برای امسال هم پیش بینی می شد و راه نجات صنعت گردشگری تمرکز بر آنها دیده شده بود. همسایگانی که خودشان بدون هیچ تبلیغ سازمان یافته ای، راه سفر به ایران را از مرزهای خاکی یاد گرفته بودند و آمار سفر توریستهای خارجی به ایران را که در دو سال قبل شیب نزولی پیدا کرده بود، با ۵۰ درصد رشد روبه رو کردند، همسایگانی که مسؤولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم از آنها با عنوان گردشگران ۲۴۰۰ دلاری تعبیر کرده اند و حالا در بحران سیل، بیم عقب نشینی این همسایگان از سفر به ایران می رود.