به گزارش آبنما کار معاون عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش اظهار داشت: هدف این سازمان از لایروبی حوضچه شرقی و بندر تجاری کیش، استحصال زمین از دریا نیست بلکه فراهم کردن امکان پهلوگیری شناورهای سنگین در اسکله ۳۵ تنی کیش است.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، مصطفی خانزادی امروز (سه شنبه) در نشستی خبری درباره لایروبی اسکله ۳۵ تنی تجاری کیش و ساخت جزیره مصنوعی، از بلا استفاده بودن میلیاردها تومان سرمایه گذاری صورت گرفته در اسکله ۳۵ تنی کیش به دلیل عدم لایروبی اطلاع داد.
بنا به قول وی، عمق آب در بعضی نقاط اطراف اسکله تنها به ۱.۵ متر می رسد، این در شرایطی است که حداقل عمق مناسب برای پهلوگیری شناورهای بزرگ، ۱۱ متر است.
معاون عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش اظهار نمود: به منظور بهره برداری از اسکله، لایروبی کف بندرگاه کیش اجتناب ناپذیر است و حجم زیادی املاح و مصالح حاصل از لایروبی تولید می شود که حمل و دپوی آنها در جزیره کیش باعث هدر رفت چندین هکتار زمین و همینطور ایجاد مشکلات زیست محیطی می شود، حمل این حجم مصالح به شهرهای دیگر نیز، علاوه بر هزینه بسیار سنگین، باعث تخریب شدید محیط زیست آن منطقه خواهد شد.
وی افزود: با بررسی های به عمل آمده به این نتیجه رسیدیم که بهترین چاره، این است که ۳.۵ میلیون متر مکعب مصالح حاصله از لایروبی در نقطه ای از دریا دپو شده و زمینی در دریا استحصال شود که می تواند تبدیل به جزیره مصنوعی با ارزش افزوده بالا به وسعت ۵۰۰ هزار متر مربع جهت استفاده بعنوان منطقه گردشگری ویژه شود.
خانزادی هزینه های پیشبینی شده برای لایروبی اسکله ۳۵ هزار تنی کیش را حدود ۵۰۰ میلیارد تومان و هزینه تجهیز این اسکله را ۱۰۰ میلیارد تومان دانست و عنوان کرد: تمام هزینه ها و منابع مالی پروژه برابر دستور و مصوبه هیئت دولت از راه تهاتر تامین خواهد شد.
وی مدت استحصال و لایروبی را حداقل دو سال پیش بینی نمود.
معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش همینطور اطمینان داد که بحث رعایت مقررات زیست محیطی به جد مورد توجه سازمان منطقه آزاد کیش بوده و هست و در این ارتباط از نظرات کارشناسان و افراد معتبری چون دکتر یگانه از دانشگاه علم و صنعت در حوزه محیط زیست دریایی استفاده شده است.
وی اضافه کرد: کف دریا و محلی که برای دپو مصالح و استحصال زمین در نظر گرفته شده مرجانی نیست و مشکلات حاد و مخرب برای مرجان ها و بستر دریا نخواهد داشت.
خانزادی افزود: قرار بر این بود که برای اجرای این طرح بزرگ از مشاورین خارجی استفاده گردد ولی با عنایت به تحریم های ظالمانه اقتصادی، سازمان منطقه آزاد کیش نتوانست برای انجام این کار از روش برگزاری مناقصه عمومی بین المللی استفاده نماید.
وی افزود: تنها دستگاه لایروبی که امکان انجام این نوع بستر سخت را در داخل کشور دارد، شناور پردیس هفت شرکت مکین دریا است. با عنایت به انحصاری بودن شناورِ لایروب، برگزاری مناقصه عمومی در داخل کشور هم منتفی شد.
معاون سازمان منطقه آزاد کیش اضافه کرد: هنوز هیچگونه قراردادی فیمابین سازمان منطقه آزاد کیش و شرکت مکین دریا منعقد نشده است، بلکه صرفاً یک تفاهمنامه برای شروع برخی همکاریهای مشترک در زمینه امکان سنجی لایروبی بندرگاه تجاری کیش به صورت ( ای پی سی) به امضا رسیده است.