گزارش مهر از بدرقه حسین دهلوی؛ وداع با موسیقیدان جامع الشرایط، هنرمندی که رنج موسیقی را می کشید

آبنما کار: مراسم خاکسپاری پیکر زنده یاد حسین دهلوی آهنگساز و موسیقیدان ایرانی بامداد روز یکشنبه در تالار وحدت تهران اجرا شد.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، مراسم خاکسپاری پیکر زنده یاد استاد حسین دهلوی آهنگساز و موسیقیدان صاحب نام موسیقی ایرانی بامداد روز یکشنبه ۲۸ مهر در تالار وحدت تهران انجام شد.
حمیدرضا نوربخش، سید عباس عظیمی، احمد بهروزی نیا، احمد صدری، حسین علیزاده، هوشنگ کامکار، علی ترابی، شهرام صارمی، مزدا انصاری، داریوش پیرنیاکان، علی ثابت نیا، محمود بنفشه خواه، بیژن بیژنی، عباس خوشدل، اسماعیل تهرانی، حسن ریاحی، محمد اله یاری فومنی، مهدی آذر سینا، محمد سریر، جاوید مجلسی، علی مرادخانی، امیر عباس ستایشگر، افلیا پرتو، کیوان ساکت، سیدمحمد مجتبی حسینی، سعید ثابت، داود گنجه ای، کامبیز روشن روان، پری ملکی، وارطان ساهاکیان، فاضل جمشیدی، میلاد عمرانلو همچون هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.
محمد سریر آهنگساز و عضو شور ای عالی خانه موسیقی ایران در ابتدای این مراسم اظهار داشت: امروز آمده ایم با هنرمندی وداع نماییم که بیشتر از شش دهه ستونی بسیار استوار در موسیقی ملی ایران بود و برای حفظ و گشترش این موسیقی بسیار زحمت کشید. این ایستادگی در تمام این سال ها توسط استاد حسین دهلوی انجام گرفت. وی در زمینه های مختلف موسیقی کارهای بسیاری را انچام دادند تا بتوان بستر مناسبی را برای موسیقی ملی ایران فراهم نمود. او دلسوزانه دنبال ریشه ها بود و بر پایه همین ریشه ها بود که مبانی نوین موسیقی ایران را پی ریزی کرد. مهم این بود که وی نمی خواست در گذشته بماند برای تداوم این پایه ها به تحول جامعه نگاه می کرد و در اندیشه ارتقای موسیقی ایرانی بود که با زمانه خود پیش رود.
سریر: دهلوی یگانه زمان خود بود
وی اضافه کرد: آننچه برای من قابل توجه بود، توجه به تربیت هنرمندانی بود که به موسیقی ملی ایران علاقه داشتند. این اعتقاد چه در دانشگاه و چه در هنرستان موسیقی در استاد دهلوی وجود داشت. او یگانه زمان خود بود که با اخلاقی هنری که داشتند همواره تلاش های بسیار زیادی در عرصه موسیقی انجاک داد. اساسا دوره مدیریت حسین دهلوی در هنرستان موسیقی ملی یکی از درخشان ترین دوره های مدیریتی این مجموعه بود. او همراه با هنر اخلاق و منش هنری را پی گیری می کرد و این امر نشانی از ادراک او بود که از هنر بعنوان یک فهم عمومی در ارتقای اخلاق استفاده می کرد. من اندیشه او را قدر می گذارم و امیدوارم نسل آتی بتوانند از حضور ارجمند ایشان و آثارشان استفاده کنند. امیدوارم در آینده یاد گرامی خاطره ایشان در ما وجود داشته باشد.
محمد اسماعیلی از نوازندگان پیشکسوت ساز تمبک و مدرس موسیقی هم در این برنامه ضمن ابراز تاسف از درگذشت استاد دهلوی بیان کرد: بنده ۳۰ سال افتخار همکاری با حسین دهلوی را داشتم و آنچه از جان گرفتن موسیق یملی ایران می توان یاد کرد اساسا با حمایت های استاد دهلوی صورت گرفته است. به اعتقاد من کار استاد دهلوی فقط عاشقی بود و جز عشق هم چیز دیگری نمی توانست باشد.
استاد حسین دهلوی، عزیز بزرگوار موسیقی بود؛ او جزو نسلی از موسیقی ایرانی بود که مورد بی مهری زیادی قرار گرفتکامبیز روشن روان آهنگساز و مدرس موسیقی ایران نیز در این مراسم اظهار داشت: استاد حسین دهلوی عزیز بزرگوار موسیقی بودند. او جزو نسلی از موسیقی ایرانی بود که مورد بی مهری زیادی قرار گرفت. او تنها یک معلم، رهبر ارکستر، نویسنده، محقق و آهنگساز نبود و او یک موسیقیدان جامع الشرایط بود که اگر به تک تک خاصیت های بخواهیم بپردازیم زمان زیادی داریم. وی در دوره مدیریت خود اوج شکوفایی را رقم زدند. او مدیریت مثال زدنی داشت که این را می توان در همه فعالیت های هنری اش دید. استاد دهلوی همه بچه های هنرستان موسیقی را می شناختند و همواره در دقیق ترین شکل ممکن در کارها نظارت داشت.
وی افزود: من یادم می آید در چندین مورد که وقتی نوازنده ای بهر دلیلی تاخیری برای حضور در ارکستر داشت وی به سبب نظمی که داشت کاری می کرد که نوازنده از حضور استاد دهلوی خجالت بکشد. چنین مدیریتی را من در هیچ ارکستری ندیدم. وی در حوزه آهنگسازی شاید یکی از شاخص ترین آهنگسازان موسیقی ایران بود که تماما ملهم از فرهنگ و موسیقی ایرانی بود. یعنی هر چه از او می شنوید رگه هایی از موسیقی ایرانی را در بر داشت. او با شناختی که از فرهنگ موسیقی ایرانی داشت آثاری را وجود اورد که همه در فرهنگ موسیقی ملی ایران ماندگار شده اند.
روایتی از ریسک بزرگ دهلوی
روشن روان بیان کرد: استاد دهلوی شاید یکی از بزرگ ترین ریسک های هنری را در زمان خود انجام داد و آن ساخت ریتم هایی برای گروه تمبک و ارکستر بود. این در شرایطی بود که خیلی ها خجالت می کشیدند که نوازندگان تمبک را حتی روی صحنه بیاورند. او خدمات زیادی را برای موسیقی ایرانی انجام داده که باید در تاریخ موسیقی ایرانی ثبت گردد. او کتاب تلفیق شعر و موسیقی را تالیف کرد که به اعتقاد من تنها مرجع تخصصی این عرصه است. بعنی هر کسی که می خواهد موسیقی آوازی این سرزمین را یاد بگیرد اساسا این کتاب مهم ترین مرجع پیش روی انهاست. او جزو معدود آهنگسازان ایرانی است که بدون حمایت های دولتی بخش بزرگی از آثارش را در کاغذ ثبت نمود. آثاری که بعنوان مهم ترین منابع آهنگسازی موسیقی ملی ایران است. خدماتی که این انسان بزرگوار به موسیقی کرده یکی دو تا نیست که باید حتما ثبت گردد تا نسل های آینده این مرد بزرگ را بشناسند.
سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم اظهار نمود: او کسی بود که هم سنت موسیقی ایرانی را درست و ژرف می شناخت و هم به تعبیر شاعر بزرگ بود و از اهالی امروز. او هنرآموز و استادی بود که به درستی سنت تعلیم و آموزش می شناخت و در محضر استادی چون صبا مهارت و معرفت موسیقی را با هم شناخت و این از آثار دهلوی کاملا نمایان است. شاگردان استاد دهلوی که امروز ستاره های موسیقی ایران هستند یک به یک گواه نحوه تربیت او هستند. او موسیقی ایرانی را چنان معرفی نمود که نه فقط در ایران بلکه در جهان ارائه شد.
جمال الدین منبری خواننده موسیقی ایرانی در این مراسم با عرض تسلیت به خانواده استاد دهلوی اظهار داشت: بزرگترین افتخار بنده این بوده که شاگردی استاد دهلوی را کرده ام و همواره افتخار حضور در کنار ایشان خصوصاً ارکستر مضرابی داشتم. من امروز نمی خواهم زیاد صحبت کنم فقط دلم می خواهد در اینجا قطعه ای از استاد را که سالها پیش اجرا می کردم، بخوانم.
علیزاده: کسی را ایرانی تر از دهلوی ندیدم
حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی نیز در این مراسم اشاره کرد: من تمام عمری که گذراندم کسی را ایرانی تر از حسین دهلوی ندیدم. او وقتی سکان هنرسنان موسیقی را به عهده گرفت سرنوشت موسیقی ایرانی عوض شد. همین تالار که قبلا نام رودکی داشت می تواند بعنوان دهلوی تغییر پیدا کند اما کسی درک نمی کند به همین خاطر هیچ گاه من از مدیران بابت این مساله خواهش نمی کنم. اتفاقا در همان موقعی که این تالار ساخته می شد ارکستری به نام رودکی وجود داشت. به هر صورت تا درک مدیران به جایی نرسیده باشد که حسین دهلوی را درک نکنند ما در شرایط فعلی باقی می مانیم.
حسین دهلوی فرستاده ای بود که در مقطعی به موسیقی ایرانی شخصیت می داد. او از نادر روشنکفرانی بود که می دانست نقش موسیقی در جامعه چیست. او به شکلی بود که همه از دانش او می توانستند یاد بگیرندوی اضافه کرد: به نظر من حسین دهلوی فرستاده ای بود که در مقطعی به موسیقی ایرانی شخصیت می داد. او از نادر روشنکفرانی بود که می دانست نقش موسیقی در جامعه چیست. او به شکلی بود که همه از دانش او می توانستند یاد بگیرند. او مردی تا این حد مقدس بود، او عصاره رنجی است که موسیقی ایرانی در این سال ها متحمل شده است. او از رنجی که موسیقی می کشید رنج می برد و این رنج را به درون خود انتقال می داد. من احساس خوشبختی می کنم در همین رشته موسیقی که تا این حد با عدم درک و فهم روبه رو شده، فردی چون دهلوی این چنین تشییع می شود.
علیزاده افزود: به اعتقاد من هرگاه نام موسیقی ایرانی می آید نام دهلوی نیز در ذهن ما متبادر می شود. وی در این سال ها رنج زیادی می کشید خانواده او همچون خانم سوسن اصلانی همسر ایشان رنج می کشید. وی در این سال ها رنج زیادی کشید و با غرور و مهر همیشه پیرو مسئولیت بزرگی که احساس می کردند همه وجودشان را در اختیار وی قرار داد. من امروز سر تعظیم فرود می آورم به معلمی که شاید تا قرن ها مانند او را نبینیم.
هومن دهلوی آهنگساز و فرزند مرحوم حسین دهلوی نیز در این برنامه با قدردانی از حضور هنرمندان و علاقه مندان این هنرمند فقید موسیقی ایرانی توضیح داد: امروز یکی از تلخ ترین روزهای زندگی من و خانواده ام است. استاد حسین دهلوی نه تنها یک استاد و آهنگساز موسیقی که هنرمندی چند بعدی بود. او اهتمام می کرد تمام خلاء هایی که در موسیقی ما وجود دارد، پر کند. او به قول علی رهبری به قدری دقت داشت که در بعضی از مواقع از بتهوون و موتزارت هم پیشی می گرفت. ما امروز با هنرمندی خداحافظی می کنم که فارغ از هنرمند بودن، پدری دلسوز و همسری مهربان بود. من از تمام هنرمندانی که در تمام این سالها کنار ما بوده و ما را تنها نگذاشتند صمیمانه قدردانی می کنم که در برگزاری مراسم امروز ما را یاری کردند.
پس از صحبت های هومن دهلوی نماز میت به امامت حجت الاسلام دعایی در محوطه تالار وحدت اقامه و بعد از آن نیز پیکر مرحوم حسین دهلوی به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشییع شد.
مراسم یادبود این هنرمند فقید موسیقی ایرانی نیز روز دوشنبه ۲۹ مهر ماه از ساعت ۱۴ تا ۱۵: ۳۰ در مسجد جامع شهرک غرب تهران انجام خواهد شد.

منبع: