مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری به آبنما کار خبر داد: تهیه برنامه ضربتی برای اعتمادسازی گردشگری ایران

آبنما کار: مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری با اشاره به تحولات اخیر ایران و منطقه، از اقدام برای تدوین برنامه ضربتی اعتمادسازی بازاریابی و تبلیغات در بازارهای هدف گردشگری آگاهی داد.
«ایران» چنان که وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اذعان داشته است با «بودجه ای محدود» تبلیغ شده است. علی اصغر مونسان اوایل امسال نیز به بودجه تبلیغات گردشگری ایران اعتراض کرده و اظهار داشته بود: «در خیلی از کشورها به ازای هر توریست ۱.۷ الی ۲.۲ دلار برای تبلیغات گردشگری هزینه می شود، اما متأسفانه در ایران هزینه این تبلیغات به چند سِنت هم نمی رسد.» محمدابراهیم لاریجانی مدیر دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری، آن سخنان را تکمیل کرده و اظهار داشته بود: «سرانه بودجه ایران برای جذب هر توریست خارجی حدود ۳۰ سنت است.» هرچند که معاون گردشگری صراحتا به ایسنا گفته است: «ما با دست خالی برای گردشگری ایران تبلیغ می نماییم.»
با وجود چنین شرایطی، محمدابراهیم لاریجانی ـ مدیرکل بازاریابی و تبلیغات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ تهیه و اجرای طرح ضربتی برای بازاریابی و تبلیغات گردشگری بمنظور اعتمادسازی و حفظ اشتغال و معیشت صدها هزار نیروی کار که در معرض بیکاری قرار دارند را در وضع موجود کشور ضروری دانست و به ایسنا اظهار داشت: این طرح با مشارکت بخش خصوصی در دست تهیه است.
او درباره لزوم تهیه و اجرای برنامه ای ضربتی برای اعتمادسازی گردشگری، توضیح داد: باتوجه به اتفاقات اخیر به خصوص ناآرامی های آبان ماه، تحولات عراق و اقدامات تروریستی فرودگاه بغداد، حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی و کنسل شدن خیلی از پروازهای بین المللی لزوم برنامه ریزی گسترده برای بازاریابی و تبلیغات اعتمادساز در ماه های اختتام سال و پیش از شروع فصل پیک سفرهای توریستهای خارجی احساس می شود.
وی افزود: بدیهی است ما به صورت ماهانه و سالانه برنامه های مختلفی برای بازاریابی و تبلیغات گردشگری در دستور کار داریم که متناسب با منابع، بودجه و امکاناتمان و در شرایط عادی به کار گرفته می شود، اما باتوجه به تحولات اخیر و آثار منفی این اتفاقات روی اذهان و افکار عمومی مردم کشورهای بازار هدف، احساس می نماییم در فصل پیش روی گردشگری ورودی که از بهار ۹۹ شروع می شود، با کاهش سفر به ایران مواجه شویم.
لاریجانی اظهار داشت: هرچند هم اکنون برخی از تورها کنسل شده است، اما باتوجه به این که در فصل پیک سفر نیستیم، حجم تورهای کنسل شده به لحاظ کمی و عددی رقم بزرگی نیست، ولی باید از الان برای سال آینده برنامه ریزی را شروع نماییم تا صدمات کمتری را شاهد باشیم.
او «مدیریت بحران در گردشگری» را مقوله ای دانست که همه کشورهای فعال در صنعت گردشگری ممکنست با آن مواجه شوند، تصریح کرد: موضوعاتی نظیر سیل، زلزله، کودتا، انقلاب، مسائل سیاسی، بیماری های فراگیر و بسیاری موضوعات است که در کشورهای مختلف دنیا رخ می دهد و روی گردشگران ورودی آن کشور تاثیر می گذارد که با یک سری اقدامات ضربتی شرایط به وجود آمده را مدیریت می کنند و به عبارتی بحران را پشت سر می گذارند.
مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری اضافه کرد: ما در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و فعالان بخش خصوصی و تمام کسب و کارهایی که از حوزه گردشگری بطور مستقیم و غیر مستقیم منتفع هستند و حتی شهرداری ها و برخی سازمان ها و وزارتخانه هایی که کارکرد بین المللی دارند، باید در برنامه «اعتمادسازی تبلیغات گردشگری ایران» با هدف عبور از چالش بوجود آمده نقش موثر ایفا کنند.
وی بیان کرد: بدیهی است اقدامات بازاریابی و تبلیغات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که برای شرایط عادی پیش بینی و طراحی شده هم به لحاظ کمی و حجم برنامه ها و هم به لحاظ کیفی و نوع برنامه، جوابگوی تبلیغات منفی و رفع تشویش اذهان و تنویر افکار عمومی اتباع کشورهای بازار هدف نیست. ضمن این که این وزارتخانه به تنهایی نمی تواند برنامه ریزی گسترده ای را در بیش از۳۰ کشور بازار هدف اول گردشگری به لحاظ منابع مالی، انسانی و عملیاتی به کار گیرد، پس نیازمند همکاری همه ذی نفعان و فعالان حوزه گردشگری هستیم.
لاریجانی افزود: لزوم مشارکت موثر همه فعالان گردشگری شامل بخش خصوصی، کسب و کارها، رسانه ها و سازمان های دولتی و حاکمیتی، شهرداری ها، اتاق های بازرگانی، هنرمندان و ورزشکاران در برنامه ضربتی اعتمادساز تبلیغات گردشگری احساس می شود؛ چونکه آثار و منافع اقتصادی گردشگری متعلق به گروه خاص نیست و آحاد جامعه را تحت پوشش قرار می دهد. همین طور باید تقسیم کاری بین انجمن ها و تشکل های گردشگری و برخی نهادها و سازمان ها با محوریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در اجرای این برنامه ضربتی صورت بگیرد.
وی در ادامه به برخی اقدامات که در جریان این برنامه اعتمادسازی می تواند اجرا شود، اشاره نمود و اضافه کرد: اعلام شرایط واقعی کشور توسط سفارتخانه ها، رایزنی های فرهنگی و نمایندگی های کشورمان در سایر کشورها به ویژه در کشورهای بازار هدف گردشگری، حضور در فضای مجازی به خصوص پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی محبوب کشورهای بازار هدف، حضور در نشریات و سایر رسانه های تخصصی گردشگری، حضور پررنگ در نمایشگاه های گردشگری (تا اردیبهشت ۹۹ حدود هشت نمایشگاه مهم در پیش است)، اجرای برنامه هایی نظیر هفته های فرهنگی، بازارچه های صنایع دستی، جشنواره های غذاهای سنتی و موسیقی ایرانی که بتواند مردم کشورهای هدف را مخاطب قرار دهد، برگزاری تورهای آشناسازی برای خبرنگاران، تورپراتورها، بلاگرها و افراد ذی نفوذ کشورهای بازار هدف، دعوت از اینفلوئنسرها و افراد اثرگذار در فضای مجازی، دعوت از سلبریتی ها و افرادی که مردم کشورهای بازار هدف از آنها تأثیر می پذیرند و دهها طرح و ایده دیگر قسمتی از اقدامات تدارک شده در طرح ضربتی اعتمادساز بازاریابی و تبلیغات در شرایط فعلی خواهد بود. البته با مشورت انجمن ها، صنوف، تشکل ها و صاحب نظران و بعضی از سازمان ها و نهادهای فعال بین المللی این برنامه ها به لحاظ کمی و کیفی تکمیل خواهد شد.
مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری اشاره کرد: بعد از آن باید تامین منابع و تقسیم کار بین نهادهای دولتی، بخش های مختلف وزارت گردشگری، بخش خصوصی، جامعه هتلداران، انجمن دفاتر خدمات مسافرتی، جامعه تورگردانان، انجمن راهنمایان و سایر ذی نفعان صورت پذیرد و با تقسیم کار ملی بین بخش های مذکور هر یک باید قسمتی از این برنامه ها را به لحاظ مادی، معنوی، فنی و مشاوره ای پشتیبانی کنند تا اجرا شود.
وی افزود: حفظ روند رو به رشد گردشگری در ماه های پایانی سال و به ویژه در سال آتی در عمل به حفظ کسب و کارها و مشاغل مختلفی منجر می شود که در شهرها و روستاهای مختلف کشور بعنوان مقاصد گردشگری، دهها هزار جوان از آن بطور مستقیم ارتزاق می کنند و دهها هزار نفر نیز در دفاتر خدمات مسافرتی، رستوران ها، مراکز اقامتی، راهنمایان گردشگری، بوم گردی ها مشغول به کاراند و چشم امید خود و خانواده هایشان به چرخیدن چرخ صنعت گردشگری است.
لاریجانی با بیان این که تاثیرات غیرمستقیم و القایی صنعت گردشگری بر سایر صنایع شامل حمل و نقل زمینی، هوایی، ریلی، دریایی و حمل و نقل درون شهری، تولید، کشاورزی و کسب و کارهای خرد آحاد مردم نیز بر کسی پوشیده نیست، اشاره کرد: اگر حالا از تهیه برنامه ضربتی بازاریابی و تبلیغات گردشگری سخن می گوییم در واقع از حفظ اشتغال و معیشت مستقیم و غیرمستقیم صدها هم وطن در اقصی نقاط کشور حرف می زنیم، بدین سبب مشارکت همه فعالان و ذینفعان و نهادهای دولتی و غیردولتی را در این راه نیاز داریم.

منبع: