مدیر انجمن میراث فرهنگی شهرستان ایذه خبر داد: پس از صدور مجوزی برای ساختِ سازه ی موقت در عرصه و حریم محوطه ی تاریخی «اشکفت سلمان»، شهرداری ایذه، مجوز ساخت وساز در شمال شرقی و حریم این محوطه ی تاریخی را صادر کرده است.
فرامرز خوشاب در گفت و گو با ایسنا، با بیان این که ساختِ یک ساختمان که هنوز تعداد طبقات، کاربری و روند ساخت آن معین نیست در حریم «اشکفت سلمان» شروع شده، اظهار داشت: این در حالیست که میراث فرهنگی شهرستان نیز این اقدام را در حریم «اشکفت سلمان» که از یک سو بعنوان آخرین نیایشگاه ایلامی در کشور شناخته شده و از طرف دیگر در لیست موقت یونسکو ثبت شده، تایید کرده است.
او با اشاره به مکالمه تلفنی ای که با مدیر کل میراث فرهنگی شهرستان ایذه و رئیس یگان حفاظت این شهرستان دراین زمینه داشته، بیان کرد: شهرداری ایذه با استناد به یک مجوز راه اندازی سازه های موقت در این منطقه توسط میراث فرهنگی ایذه، مبادرت به صدور پروانه ساخت برای این محوطه کرده است. در واقع رئیس و یگان حفاظت میراث فرهنگی ایذه تایید کردند که پروانه ساخت به این صورت صادر گردیده است.
وی با بیان این که از نظر بافتِ این منطقه از ایذه؛ اقدامِ انجام شده برای صدور مجوزها کاری غیرقانونی می باشد، افزود: حدود ۱۲ سال قبل میراث فرهنگی یک تجربه ی علنی در محوطه ی «کول فرح» داشت، آنها اجازه حمل یک سازه موقت را در حریم درجه یک کول فرح دادند و قرار شد پس از اختتام کار، آن سازه جابجا شود، اما به سبب مخالفت ها هنوز نتوانسته اند این سازه را جابجا کنند. این فرآیند در اشکفت سلمان نیز به صورتی رخ داده است.
او با تاکید بر این که هیچ نشانه ای از موقت بودن سازه ی در حال ساخت در حریم اشکفت سلمان دیده نمی گردد، افزود: کاملا مشخص است که ساخت و ساز در حال انجام مقرر است یک سازه ی دائمی باشد، حال باتوجه به کدام مجوزِ دائمی، این کار در حال انجام است؟
وی با بیانِ این درخواست که ای کاش قوه ی قضاییه به صدور مجوزهای ساخت وساز در بناهای تاریخی ورود کرده و آنها را بررسی کند، افزود: با چشم غیرمسلح نیز به آسانی می توان مشخص داد که این ساخت و ساز در حدود ۳۰۰ متری نه محوطه، بلکه نقش برجسته های «اشکفت سلمان» در حال انجام می باشد.
«اشکفت سلمان» یا (نیایشگاه تاریشا)، در جنوب ایذه، چهار نقش برجسته متعلق به دوره ایلامیان و بقایای یک ساختمان متعلق به اتابکان را در خود دارد، در این محل که پرستشگاه تریشا یکی از خدایان ایلامی نیز بوده، چهار نقش برجسته که دو کتیبه در داخل غار – بزرگترین نوشته خط میخی ایلامی نیز در داخل این غار است – و دو کتیبه ی دیگر در خارج از غار قرار گرفته اند.