آبنما کار: در صورتیکه برخی از سالن های تئاتر و سینما از شروع تیرماه در سراسر کشور روزانه میزبان مخاطبان خود با رعایت شیوه نامه های بهداشتی هستند، اما هنوز هیچ کنسرتی پذیرای علاقمندان نشده است!
خبرگزاری مهر -گروه هنر-علیرضا سعیدی: حدود ۶۵ روز از برگزاری تازه ترین نشست هماهنگی مدیریت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مدیران سالن های برگزاری کنسرت، تهیه کننده ها و اعضای صنوف حوزه موسیقی جهت بررسی شرایط آغاز اجراهای صحنه ای و بازگشایی سالن ها می گذرد، اما با وجود انتشار چند خبر امیدوارکننده در خصوص آغاز کنسرت ها و البته حواشی ای که طی روزهای اخیر هم زمان با پیش فروش کنسرت چند خواننده پاپ به وجود آمد، هنوز خواننده و تهیه کننده ای حاضر نشده است تن به برگزاری کنسرت بدهد.
گویا ماجرای توجیه اقتصادی کنسرت ها و درآمدزایی در فرایند فعلی نظام اقتصادی موسیقی ایران که به شدت تحث تاثیر کرونا است همچنان برای کنسرت گذاران و خوانندگان این عرصه بخصوص حوزه موسیقی پاپ، دارای اولویت بیشتری بوده و این صنف تصمیم ندارد تا زمان تضمین قطعی سود اقتصادی کنسرتی را برگزار کند.
دلیل این ادعا هم زمانی شکل پررنگ تر و موثرتری می گیرد که از زمان آغاز بلیت فروشی تعداد کمی از خوانندگان پاپ در ایام گذشته و افزایش عجیب و غریب قیمت بلیت ها که گویا برای جبران کم شدن ظرفیت سالن ها صورت گرفت، خیلی از رسانه ها و حتی مخاطبان و طرفداران این خوانندگان نسبت به این افزایش ناگهانی موضع گرفتند. شرایطی که باعث شد در مدت زمانی اندک پنجره های مربوط به فروش بلیت این خوانندگان بسته و ماجرا به وقت دیگری موکول گردد. گویی اینکه کنسرت گذاران و خوانندگان اصلاً انتظار این را نداشتند تا مردم نسبت به افزایش ناگهانی قیمت بلیت ها این چنین واکنش تندی نشان دهند.
تردیدی نیست که فرایند تولید، بازاریابی و فروش محصولات موسیقی بخصوص در حوزه موسیقی پاپ فارغ از کیفیت و استانداردهای موسیقایی که در مجالی دیگر می تواند مورد بررسی دقیقی قرار گیرد، وابستگی زیادی به متغیرهای اقتصادی دارد و اساسا هنرمندان و فعالان این عرصه به غیر از مسئله شهرت و آنچه از موسیقی می خواهند، نگاهی هم به نظام اقتصادی این حوزه دارند. چارچوبی که حق طبیعی یک هنرمند در یک فضای هنری با مؤلفه های مربوط به آن است، اما این مورد زمانی می تواند دربرگیرنده اشکال منفی و بروز حاشیه شود که تصمیمات اتخاذ شده از جانب آنها برای برگزاری یا عدم برگزاری اجرای زنده صرفا به علت مسائل اقتصادی محدود شود و معذوراتی چون ارتقای حال روحی مردم در شرایط ویژه کنونی بخصوص آن هایی که شیوه نامه های بهداشتی حضور در کنسرت ها را پذیرفته اند، در درجه دوم قرار بگیرد.
در این زمینه حتی شنیده شده که بعضی از تهیه کنندگان و کنسرت گذاران موسیقی (با هماهنگی یا بدون هماهنگی خوانندگان تحت امتیاز مؤسسات خود) با واکنش های منفی که بابت افزایش قیمت بلیت دریافت نمودند، در یک اقدام هماهنگ که تصور می شود نشأت گرفته از یک تصمیم درون صنفی هماهنگ باشد، با توجیه حفظ سلامتی مردم در ایام کرونایی فعلاً کنسرتی را برگزار نمی کنند و از سرگیری اجراهای زنده را به صورت کامل به روزهای پس از ایام محرم و صفر موکول کرده اند!
شنیده شده بعضی از تهیه کنندگان و کنسرت گذاران با واکنش های منفی که بابت افزایش قیمت بلیت دریافت نمودند، در یک اقدام هماهنگ که تصور می شود نشأت گرفته از یک تصمیم درون صنفی هماهنگ باشد، با توجیه حفظ سلامتی مردم در ایام کرونایی فعلاً کنسرتی را برگزار نمی کنند و از سرگیری اجراهای زنده را به صورت کامل به روزهای پس از ایام محرم و صفر موکول کرده اند! در این میان نقش دفتر موسیقی ارشاد در ترغیب و عرضه یارانه هایی که بتواند مورد توجه گروه ها قرار بگیرد هم می تواند نکته حائز اهمیت دیگری باشد که بد نیست مدیریت این مجموعه روی آن تمرکز بیشتری داشته باشد تا جلوی هرگونه بهانه برای برگزار نشدن کنسرت ها را بگیرد. در این میان مواضع رسمی مجموعه ای چون مجمع صنفی ناشران موسیقی هم که طی این هفته ها نقش مهمی در تصمیم گیری های این چنینی داشته می تواند مورد توجه قرار گیرد.
گزارش پیش رو نگاهی اجمالی به ماجرای برگزاری کنسرت ها در ایام کرونایی از اردیبهشت ماه سالجاری تا کنون دارد که با وجود اجرای پروتکل های بهداشتی به بهانه های مختلف و غیر از مواردی اندک هنوز تحقق نیافته و باید منتظر بود که آیا طلسم برگزار نشدن کنسرت ها در چند هفته باقی مانده به محرم و صفر در ایام کرونایی شکسته می شود یا نه؟
در شرایطی که به نظر می آید همچنان برای اهالی موسیقی ماجراهای مربوط به درآمدزایی و حضور مؤثر در نظام اقتصادی موسیقی فعلاً بر حال مردم ارجحیت دارد.
در این مجال اساسا مبحث حفظ سلامتی مردم بدون تردید اصلی ترین مؤلفه ای است که برای یکایک شهروندان در هر نقطه ای از کشور می تواند مورد توجه قرار گیرد، اما پرسش این است که آیا علت اصلی برگزار نشدن کنسرت ها واقعاً حفظ سلامتی مردم است یا نه انگیزه های اقتصادی بعضی از افراد است که سبب شده ماجرای برگزاری کنسرت ها در محاق فرو برود؟
۱۱ اردیبهشت؛ برگزاری یک نشست هماهنگی برای حال خوب مردم!
روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۱ اردیبهشت ماه بود که با ارسال خبری به رسانه ها از برگزاری دومین نشست هماهنگی دفتر موسیقی با مدیران سالن های برگزای کنسرت ها و صنوف حوزه موسیقی جهت بررسی شرایط آغاز اجراهای صحنه ای و بازگشایی سالن ها اطلاع داد. نشستی که این دفعه هم بدون حضور اهالی رسانه برگزار گردید و همچون گذشته دربرگیرنده ابهاماتی شد که می توانست با شرایط مدیریت شده تری انعکاس پیدا کند.
این جلسه با حضور محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران و محسن رجب پور مدیرعامل مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری و علیرضا اعتمادی عضو هیأت مدیره انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران و نمایندگان سالن ها برگزار گردید. ضمن اینکه در این جلسه نمایندگان سالن های هتل اسپیناس پالاس، تالار وزارت کشور، سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران، سالن همایش های برج میلاد، سالن همایش ایرانیان، تالار وحدت و سالن برج آزادی و فرهنگسرای نیاوران حضور داشتند.
طی خبری که از جانب روابط عمومی معاونت هنری به رسانه ها ارسال شد، ضمن اشاره به توافقات مبتنی بر رفاه حال مردم! آمده بود: «در این جلسه درباره رعایت موارد بهداشتی و حضور مخاطبان گفتگو شد و پیشنهادهای سالن ها برای اقدامات بهداشتی و همینطور پشتیبانی از اجرای کنسرت ها بعد از بازگشایی سالن ها عنوان شد. این در شرایطی است که مقرر شد بعد از جمع بندی شرایط و تدوین شیوه نامه پیشنهادی، شیوه نامه به ستاد ملی مقابله با کرونا عرضه شود. همینطور سالن ها و شرکت های برگزاری کنسرت ها برای رفاه حال مردم به توافق هایی رسیدند!»
۲۶ خرداد؛ انتشار دستور العمل اجرای کنسرت در ایام کرونایی
دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز ۲۶ خرداد ماه بود که چند روز پس از برگزاری نشست با نمایندگان صنوف موسیقی اسلامی، با عنایت به اعلام آغاز فعالیتهای هنری از آغاز تیرماه دستور العمل اجرای کنسرت در ایام کرونایی را منتشر نمود.
این دستورالعمل با عنایت به برگزاری دو جلسه با نمایندگان سالن های اجرای صحنه ای موسیقی و تشکل های حوزه موسیقی به سالن ها و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها اعلام شده و تابحال هم فقط در حد یک دستور العمل باقی مانده، چون که هنوز کنسرتی برگزار نشده تا بتوان بر مبنای آن به ارزیابی درستی از اجرای این شیوه نامه یا دستور العمل رسید.
فروش بلیت در سامانه های بلیت فروشی با در نظر گرفتن حداکثر ۵۰ درصد ظرفیت سالن ها، توجه به مبحث فاصله گذاری اجتماعی در رزرو صندلی سالن ها، ضدعفونی کامل سالن های اجرای صحنه ای، استفاده از دستگاه تب سنج در ورودی سالن ها، استقرار اورژانس یا کارشناس بهداشت در سالن ها، استفاده از ماسک و دستکش، اجبار به رعایت فاصله زمانی دو ساعت بین هر اجرای صحنه ای برای سهولت در هر اجرای صحنه ای در خروج مخاطبان، انجام خط گذاری در ورودی های سالن های اجرای صحنه ای برای رعایت فاصله ی اجتماعی، تنظیم صدا (ساند چک) حداقل دو ساعت پیش از شروع برنامه وموارد مشابه همچون نکاتی بود که در این دستورالعمل روی آن تاکید شده بود.
در این دستور العمل آمده بود: «موارد فوق الذکر در فاصله زمانی تیر و مرداد ماه سالجاری و تا پیش از آغاز ماه محرم اجرا می شود. دفتر موسیقی نسبت به اجرای موارد فوق نظارت کامل می کند و به صورت مستمر از سالن ها و شرکت ها گزارش دریافت می کند.»
۶ تیر؛ خبرهای امیدوارکننده آقای مدیر برای برگزاری کنسرت در وضعیت سفید
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز ششم تیر ماه بود که از اعلام آمادگی چند گروه موسیقایی برای برگزاری کنسرت در شهرهای دارای وضعیت سفید اطلاع داد.
محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت برگزاری کنسرت ها در تهران و سایر شهرها بعد از صدور مجوز از سرگیری فعالیت ها از جانب ستاد ملی مقابله با کرونا، توضیح داد: طی هفته های گذشته جلسات گوناگونی با تولیدکنندگان، تهیه کنندگان و دست اندرکاران حوزه موسیقی پیرامون نحوه برگزاری کنسرت در ایام کرونایی برگزار کردیم که ماحصل آن انتشار بخشنامه ای بود که بر مبنای آن دستورالعمل بهداشتی و ملاحظات مربوط به اجرای زنده موسیقی به اطلاع مردم عزیز رسید.
وی اضافه کرد: آنچه ما در این بخشنامه ها برای برگزاری کنسرت ها عرضه کرده بودیم، برگزاری اجرای زنده موسیقی به شرط صدور مجوزهای لازم از جانب ستاد ملی مقابله با کرونا و در وضعیت سفید قرار گرفتن شهرهای میزبان بود. که در این حوزه تا به امروز سه درخواست برای برگزاری کنسرت از جانب چند شرکت موسیقی به دفتر موسیقی وزارت ارشاد عرضه شده است که به محض صدور مجوزهای لازم در این حوزه اطلاع رسانی خواهد شد.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه آیا خالی بودن سامانه های فروش اینترنتی بلیت کنسرت ها نشان دهنده عدم استقبال خوانندگان و شرکت های برگزاری کنسرت است؟ بیان نمود: مبحث بلیت فروشی کنسرت ها هم با عنایت به شرایط ویژه کرونایی که در برگیرنده الزامات بهداشتی بر مبنای پروتکل ها است، احتیاج به پیمودن فرآیندی دارد که همزمانی آن با مراحل اداری، مقداری زمان بر است. ازاین رو به محض صدور مجوز کنسرت هایی که تقاضای آنها به دفتر موسیقی ارسال شده و همینطور رعایت کامل پروتکل های بهداشتی، سامانه های فروش بلیت کنسرت ها هم کار خویش را با در نظر گرفتن ظرفیت ۵۰ درصدی سالن ها آغاز می کنند.
اظهارات مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در حالی منتشر گردید که با عنایت به این گفته ها امید می رفت، رفته رفته شاهد بازگشایی واقعی تالارهای اجرای کنسرت باشیم، اما ورود چند نکته حاشیه ای دیگر فضای برگزاری کنسرت ها را به سمت و سوی دیگری برد. کما اینکه محسن شریفیان سرپرست گروه موسیقی «لیان» در جزیره کیش به شکلی نخستین کنسرت روزهای کرونایی را برگزار کرد و این نوید را به مخاطبان موسیقی داد که ماجرای بازگشایی سالن ها جدی تر شده است.
۸ تیر؛ سامانه های فروش بلیت به کار افتادند، اما…
روز هشتم تیرماه بود که به نظر می آمد طلسم برگزار نشدن کنسرت ها در ایام کرونایی شکسته شده و این امید حاجیلی است که مقرر است روز دوم مرداد ماه تازه ترین اجرای زنده خویش را در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار کند. کنسرتی که بلیت فروشی آن از تاریخ یاد شده آغاز شد اما ناگهان به فاصله چند ساعت از سامانه فروش بلیت برداشته شد.
در پی انتشار تاریخ کنسرت امید حاجیلی، فرزاد فرزین، محسن ابراهیم زاده و مهدی احمدوند هم نسبت به بارگذاری تاریخ کنسرتهای خود در بخش «به زودی» سامانه فروش بلیت اقدام نمودند، اما افزایش غیر منتظره و بدون اطلاع قیمت بلیت کنسرت ها که گویی از مدت ها قبل به شکلی کاملاً چراغ خاموش مورد تأیید کنسرت گذاران قرار گرفته بود، شرایطی را ایجاد کرد که بلیت فروشی کنسرت این چهار خواننده موسیقی پاپ به دنبال اعتراضات متوقف گردید برگزاری کنسرت امید حاجیلی در شرایطی بود که طبق اعلام سامانه های فروش اینترنتی، پس از خرید بلیت، ۲ عدد صندلی قبل و بعد جهت حفظ فاصله اجتماعی غیرفعال خواهد شد ضمن اینکه همراه داشتن ماسک و دستکش حین ورود به سالن اجرا الزامی است اما از نکات جالب توجه برگزاری نخستین کنسرت دوران کرونایی که به نظر می آمد بعد از اعلام ظرفیت مجاز ۵۰ درصدی برای سالن های اجرا درباره آن از جانب شرکت های برگزارکننده کنسرت برنامه ریزی شده افزایش قیمت بلیت ها نسبت به سال قبل بود.
برای نخستین کنسرت قیمت بلیت از ۷۰ هزار تومان برای قسمت های با دید نامناسب تماشاگر آغاز می شد و تا مبلغ ۲۶۵ هزار تومان هم ادامه پیدا می کرد! این ارقام در حالی تعیین شده بود که تا قبل از شیوع کرونا و در قالب قیمت گذاری معمول بلیت کنسرت ها، شاهد قیمت های معقول تری بودیم و افزایش اینگونه قیمت ها آن هم در آستانه از سرگیری اجراهای زنده، جای تأمل داشت و این پرسش را به میان آورد که آیا برگزارکنندگان قصد دارند خسارت ناشی از اجبار به بلیت فروشی برای ۵۰ درصد صندلی ها را از مبلغ پرداختی ۵۰ درصد دیگر جبران کنند!؟
البته به دنبال انتشار تاریخ کنسرت امید حاجیلی، فرزاد فرزین، محسن ابراهیم زاده و مهدی احمدوند هم نسبت به بارگذاری تاریخ کنسرتهای خود در بخش «به زودی» سامانه فروش بلیت اقدام نمودند، اما افزایش غیر منتظره و بدون اطلاع قیمت بلیت کنسرت ها که گویی از مدت ها قبل به شکلی کاملاً چراغ خاموش مورد تأیید کنسرت گذاران قرار گرفته بود، شرایطی را ایجاد کرد که بلیت فروشی کنسرت این چهار خواننده موسیقی پاپ به دنبال اعتراضات متوقف گردید.
پس از واکنش های تندی که درباره میزان قیمت بلیت کنسرت امید حاجیلی و سه خواننده دیگر همچون فرزاد فرزین، محسن ابراهیم زاده و مهدی احمدوند در فضای رسانه ای و مجازی کشور صورت گرفت، ابتدا بلیت فروشی کنسرت امید حاجیلی به بخش «به زودی» سامانه انتقال و بلیت فروشی کنسرت فرزاد فرزین، مهدی احمدوند و محسن ابراهیم زاده هم که در بخش «به زودی» سامانه قرار داشت به صورت کامل حذف شد.
از نکات عجیب برگزاری نخستین کنسرتهای دوران کرونایی افزایش فاحش قیمت بلیت ها نسبت به سال قبل بود. که بر این اساس برای نخستین کنسرت قیمت بلیت از ۷۰ هزار تومان برای قسمت های با دید نامناسب تماشاگر آغاز می شد و تا مبلغ ۲۶۵ هزار تومان هم ادامه پیدا می کرد.
این در حالی است که در بعضی از اخبار و نقل قول ها گفته شده بود که صنف تهیه کنندگان موسیقی از این افزایش قیمت آگاهی داشته و مبحث یاد شده مربوط به روزهای گذشته نیست. نکته جالب تر اینکه امید حاجیلی مدتی پس از مشاهده واکنش های تند و تیز رسانه ها و مردم به این نحوه افزایش قیمت بلیت، در کمال شگفتی و غیر قابل باوری اعلام نمود که از افزایش قیمت بلیت کنسرتش اطلاعی نداشته و بدین منظور نسبت به حذف بلیت فروشی کنسرتش تا زمان مقرر اقدام نمود.
وقتی آقای مدیرعامل گفت قیمت بلیت ها زیاد نمی شود
در همین حال محسن رجب پور مدیرعامل مجمع صنفی تولیدکنندگان و تهیه کنندگان آثار شنیداری طی گفتگویی با ضمن عرضه توضیحاتی درباره اتفاقات و حاشیه های پیش آمده بعد از شروع بلیت فروشی کنسرت ها بیان نمود: طی هفته های گذشته جلساتی میان صنف تهیه کنندگان موسیقی، مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد، برگزارکنندگان کنسرت ها و نمایندگان سالن های برگزاری کنسرت برگزار گردید که طی آن توافقی انجام گرفت تا با عنایت به کاهش ۵۰ درصدی ظرفیت بلیت فروشی، از میزان اجاره بهای سالن ها به همان میزان کسر شود تا به دنبال ماجرای کرونا هیچ گونه افزایش قیمتی از بابت بلیت ها نداشته باشیم. البته این نکته را مدنظر داشته باشیم که با عنایت به اوضاع بسیار بد اقتصادی و افزایش همه قیمت ها، برای تهیه کنندگان و برگزارکنندگان کنسرت ها، برگزاری کنسرت توجیه اقتصادی ندارد. کما اینکه در حوزه تبلیغات از پیج های اینستاگرامی گرفته تا بیلبوردها ما شاهد افزایش بسیار زیاد تعرفه ها هستیم که همین روند هم ماجرا را تحت الشعاع قرار داده است. […] همان گونه که توضیح دادم ما در جلسات یاد شده به شرط اینکه از میزان اجاره بهای سالن ها کم شود، هیچ گونه توافقی برای افزایش قیمت بلیت ها نداشتیم. چون که تصمیم بر این بود برای شکسته شدن فضای رخوت انگیز و سکوت حاکم بر موسیقی کشور و صدالبته به راه افتادن چرخه اقتصادی حوزه موسیقی که باعث بیکاری خیلی از فعالان این عرصه شده، به مبحث افزایش قیمت بلیت در زمان دیگری توجه گردد.
این مدیر صنف اضافه کرد: در این حوزه دوستان نظرات موافق و مخالف خویش را هم اعلام نمودند اما نهایتاً نتیجه این شد که فعلاً در ایام کرونایی افزایش قیمتی وجود نداشته باشد. این شرایط در حالی بود که وقتی دوستان انتقادات و گلایه های به حق خویش را درباره شرایط برگزاری کنسرت، به مدیر دفتر موسیقی ارشاد اعلام کردند، ایشان هم موافق بعضی از این گله مندی ها بود و وعده داد تا بعد از دوران کرونا و ایام محرم و صفر درباره ماجرای افزایش قیمت بلیت ها جلسات دیگری برگزار گردد. شرایطی که گویا برای برخی دوستان سوءتفاهم ایجاد کرد و برخی فکر کردند که مبحث افزایش قیمت ها باید از همین حالا شروع شود! ما بعنوان صنف اعتقاد داریم که گردش چرخ اقتصاد موسیقی در این روزها متوقف شده و تقریباً به صفر رسیده است. به صورتی که خیلی از افراد فعال در این عرصه بیکار شده و در وضعیت بسیار بدی قرار گرفته اند. ازاین رو ما در جلسات مختلف به این نتیجه رسیدیم که علیرغم مشکلات فراوانی که در این حوزه پیش روی تهیه کنندگان و برگزارکنندگان کنسرت قرار گرفته فعلاً افزایش قیمتی در زمینه بلیت ها نداشته و این مورد را در وقت دیگری بررسی خواهیم کرد.
فعلاً منتظر برگزاری کنسرت نباشید!
حتی این اظهارات محسن رجب پور که دربرگیرنده نکات مهم و امید بخشی برای مخاطبان کنسرت ها بود، سبب نشد که تغییرات چندانی در نحوه قیمت گذاری بلیت کنسرت ها اعمال شود. چونکه کنسرتی نبود که تماشاگری بخواهد درباره گران بودن بلیت آن شکایت و انتقادی داشته باشد. شرایطی که پیداست پس از واکنش های تند و تیز مردم و رسانه ها نسبت افزایش ناگهانی قیمت بلیت کنسرت ها بعضی از تهیه کنندگان و خوانندگان آنرا بر آن داشته تا با یک نظر جمعی و البته چراغ خاموش فعلاً نسبت به برگزاری کنسرت در ایام کرونایی دست نگه دارند. گویا برای این دسته از برنامه گذاران و هنرمندان برگزاری کنسرت فعلاًً توجیه اقتصادی ندارد و تمایل دارند تا در زمان مناسب تری برای حضور در اجرای زنده برنامه ریزی کنند.
طرح مبحث از سرگیری اجرای کنسرتهای آنلاین و دعوت از مردم برای استقبال از این بازگشت، جدی ترین نشانه برای قبول این واقعیت است که فعلاً قرار نیست خبری از اجرای زنده اهالی موسیقی باشد! البته چند روز پس از اظهارات رجب پور این میلاد ماهان راد عضو مجمع صنفی تهیه کنندگان موسیقی بود که از دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا در ایام کرونایی به دنبال عرضه راهکاری مناسب و اجرایی برای برگزاری کنسرت ها در ایام کرونایی باشد. شرایطی که چارچوب اصلی آن نشان دهنده عدم تمایل کنسرت گذاران برای برگزاری کنسرت در ایام کرونایی است و بعید است در این روزها که شاهد اوج گیری شیوع کرونا هستیم بتواند در راه دیگری قرار گیرد.
میلاد ماهان راد تهیه کننده و مدیر برنامه خوانندگانی چون رضا صادقی، آرش و مسیح، شهاب مظفری و علی یاسینی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اوج گرفتن باردیگر ویروس کرونا و مشکلات آن برای سلامت مردم، ابراز امیدواری کرد راهکاری واقعی و قابل اجرا برای برگزاری کنسرت ها در زمان مشخص بدون به خطر انداختن سلامت مردم طراحی شود.
این تهیه کننده با اشاره به اینکه هنرمندان همواره برای مردم شادی آفرین بوده اند و تحت هیچ شرایطی حتی با قرار گرفتن در بدترین شرایط اقتصادی در سال های اخیر هم حاضر نیستند سلامت مردم را به خطر بیاندازند، اضافه کرد: اساسا هنرمندان و تهیه کنندگان ضمن اینکه تابع قوانین بوده و هستند ولی هیچ وقت حاضر نبوده و نیستند که سلامت مردم با برگزاری کنسرت ها به خطر بیفتد. هنرمندان و دست اندرکاران صنعت موسیقی از نخستین روزهای بحران کرونا تا کنون هیچ درآمدی نداشته اند و بدیهی است جزو مشاغلی هستند که بیشترین صدمه را از این مورد دیده اند. ما امیدواریم تصمیمات و جمع بندی مسئولین به ویژه مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خصوص مثل همیشه منطقی و قابل اجرا باشد.
میلاد ماهان راد با اشاره به امکان برگزاری کنسرتهای آنلاین و احتیاج به همراهی سازمان های مرتبط به منظور کاهش هزینه های مربوط به بلیط و همینطور کاهش شدید ریسک برگزاری با عنایت به اوج گیری ویروس کرونا در موج دوم از آمادگی کامل خود و برخی دیگر از تهیه کنندگان به منظور برگزاری کنسرتهای آنلاین به صورت کاملاً مجانی و برای شادی مردم اطلاع داد.
طرح مبحث از سرگیری اجرای کنسرتهای آنلاین و دعوت از مردم برای استقبال از این بازگشت، جدی ترین نشانه برای قبول این واقعیت است که فعلاً قرار نیست خبری از اجرای زنده اهالی موسیقی باشد!
منبع: abnamakar.ir