رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی اظهار داشت: بعد از هفته ها اعتراض، پیگیری و جلسه، سرانجام و فعلا شرکتهای هواپیمایی با حذف «کفِ قیمت»، دسترسی به بلیت های ارزان را آزاد کردند؛ هرچند که قیمت ها هنوز به نرخ پیش از آبان برنگشته است.
حرمت الله رفیعی ضمن اشاره به جلسه امروز (چهارشنبه، ۲۱ آبان ماه) که در سازمان هواپیمایی کشوری با حضور رئیس و معاون این سازمان، نمایندگان سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، تعزیرات حکومتی، انجمن صنفی شرکتهای هوایپمایی و مدیران ایرلاین ها برگزار شد، به ایسنا اظهار داشت: شرکتهای هواپیمایی سرانجام به نظر واحدی رسیدند و همان گونه که رئیس سازمان هواپیمایی تعیین کفِ قیمت را اقدامی مغایر قانون دانسته بود، نرخ کف را حذف کردند و از ظهر روز گذشته (سه شنبه، ۲۰ آبان ماه) دسترسی به کلاس های نرخی ارزانقیمت در مسیرهای داخلی برقرار شده است.
او اضافه کرد: تعیین کف قیمت یعنی مقابله با ارزان فروشی. شرکتهای هوایپمایی با این کار کم فروشی می کردند و حتی مانع ارزان فروشی آژانس های مسافرتی می شدند. ارزان فروشی خلاف نیست، بلکه کم فروشی است که جرم به حساب می آید. رئیس سازمان هواپیمایی هم صراحتا با تعیین کف قیمت اعلام مخالفت کرد.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی افزود: برخلاف هشدارهای وزیر راه و نمایندگان مجلس، قیمت بلیت هواپیما از آغاز آبان ماه ۱۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش را نشان داده است. هرچند که شرکتهای هواپیمایی گفته اند قیمت ها را افزایش نداده اند و روی سقف قیمتی که تعیین کرده اند، بلیت می فروشند. اما بودند شرکت هایی که بالاتر از سقف هم قیمت گذاری کرده اند. از طرفی با تعیین کفِ قیمت، دسترسی به بلیت های ارزان را مسدود کرده و آژانس ها را تهدید می کردند که در صورت رعایت نکردن این شرایط، دسترسی آنها را به سیستم فروش قطع می کنند که این کار را هم با برخی از آژانس ها انجام دادند. مطالبه و پیگیری ما این بود که کفِ قیمت را حذف نمایند و جلو ارزان فروشی را نگیرند. شرکتهای هواپیمایی اجازه این کار را ندارند، چون تابع قانون آزادسازی نرخ هستند.
رفیعی اضافه کرد: خوشبختانه با پیگیری زیاد و اجماع حاصل شده، دست از این غوغاسالاری برداشتند و کف قیمت را حذف کردند که جای قدردانی از آنها دارد. تلاش ها و نامه نگاری های وزیر گردشگری را در جهت پشتیبانی از صنف آژانس ها و گردشگری هم نباید نادیده گرفت. نامه هایی که خطاب به وزای راه و دادگستری نوشته شد، اثرگذار بود. اما علت این را که چرا برخی مسائل درباره قیمت بلیت هنوز حل نشده باید در درون سیستم شرکتهای هواپیمایی جست وجو کرد.
وی در ادامه اظهار داشت: برخلاف آن چه وزیر راه و شهرسازی گفته، قیمت ها هنوز به نرخ پیش از آبان برنگشته است. ضمن این که چارترکننده ها را عامل این گران فروشی دانسته اند اما مسئله این است که چارتردهنده وجود دارد که چارترکننده هم پیدا شده است. اگر این را عامل افزایش نرخ بلیت هواپیما می دانند، چرا جلو چارتردهنده و چارترکننده را نمی گیرند!؟
او با بیان اینکه امیدواریم رویه برخورد با گران فروشی بلیت هواپیما با عنایت به دشواری شرایط مردم ادامه پیدا کند و قیمت ها کنترل شود، اظهار نمود: بدیهی است که نمی توان قیمت یکسانی را برای هواپیمای A320 و A340 با هواپیمای MD داد. هر ایرلاینی که خدمات بهتری بدهد و متقاضی بیشتری داشته باشد می تواند قیمت رقابت پذیر بدهد. این که یک شرکت هواپیمایی پرسنل بیشتری دارد دلیلی بر افزایش قیمت بلیت نیست. مردم که نباید بَرج (هزینه های اضافی) شرکتهای هواپیمایی را بپردازند.
رفیعی درباره نرخ گذاری جدید بلیت پروازهای داخلی هم اظهار داشت: شرکتهای هواپیمایی در جلسه امروز سازمان هواپیمایی، ریزهزینه ها و مخارج خود و همین طور سقف قیمت تعیین شده را عرضه کردند که افزایش نرخی را نشان داده است. سقف قیمتی که برای هر ساعت پرواز در راه داخلی تعیین کرده اند ۸۰۰ هزار تومان است. البته مقرر است این نرخ نامه روز شنبه در شورایعالی هواپیمایی بررسی شود که در صورت تایید نرخ نامه جدید، هیچ یک از شرکتهای هوایپمایی اجازه ندارند بالاتر از سقف تعیین شده، بلیت بفروشند.