پژوهش و اجرای چهره پردازی دوره قاجاری بر روی بشقاب سفالی بمنظور شناخت روش کار توسط هنرمند رشتهی سفال و سرامیک انجام شده است.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید عبدالمجید شریف زاده، رئیس گروه پژوهشی پژوهشگاه با بیان این خبر، اظهار نمود: تک چهره نگاری در عصر قاجار به اوج خود رسید و ویژگی های انسانی تحت عواملی تغییر نمود. هنر نقاشی و نگارگری متأثر از هنر اروپایی، به سمت طبیعت پردازی و فاصله گرفتن از فرم های تجریدی و انتزاعی متمایل شد و فضایی با چشم انداز نقوش متنوع گیاهی و انسانی به وجود آورد.
شریف زاده از ویژگی های نقوش این دوره را تاکید بر شاخصه های اروپایی نظیر سایه پردازی و پیکرنگاری دانست و اشاره کرد: کاربرد رنگ های متنوع و جدید مانند قرمز، نارنجی و صورتی در این دوره متداول شده بود و این نقوش نوعی تعامل هویتی با شرایط جامعه را نشان میداد.
بگفته رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی در این دوره انسان هایی اشرافی با چهره های شاد و متبسم، چهره هایی با حالت سه رخ و ساده شده، بدن هایی به حالت نیم تنه با لباس هایی به شکل چند خط ساده در رنگ های لاجوردی، قرمز مایل به قهوه ای و سفید ترسیم می شده اند.
او نقوش، راه راه و فلس مانند بر روی لباس ها، گردنبند مروارید، موهای فر داده شده و لباس های اروپایی با یقهی باز را از مشخصه های نقوش درباری آن دوره خواند و اظهار داشت: بدین جهت اهتمام بر آن شده در این اثر نقوش انسانی با تکنیک هفت رنگی و رولعابی باتوجه به دانش روز بر روی بشقاب انجام گیرد.
شریف زاده با اعلان اینکه شبیه سازی از نقوش چهره نگاری لوح های قاجاری بر روی بشقاب سفالی به قطر ۳۰ سانتیمتر با روش زیر لعابی و آبرنگی توسط رعنا بهرامی فر انجام شده است، اضافه کرد: نمونه حاضر برگرفته از بشقاب سفالی با طرح بزمی و از تولیدات اواخر دوره قاجار است که در تهران ساخته می شده و بیشتر بر نقوش تاریخی، سلطنتی و مضامین میدان جنگ و صحنه های روزمره و بزمی تاکید داشته و هم اکنون در موزه هنرهای اسلامی مالزی نگهداری می شود.
رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از خصوصیات این کار بر ترکیب بندی مقامی در آن اشاره نمود که خدمه به شکل ریزتر در پایین و شخصیت های اصلی به شکل بزرگتر در بالا تصویر شده اند و اظهار داشت: اصولا از فاکتورهای این دوره و این اثر وجود تقارن محوری در ایجاد تعادل در تصویر است.
وی در ادامه با اشاره به روند انجام این طرح اظهار نمود: بعد از انتقال نقوش، قلم گیری و لعاب گذاری با تکنیک زیرلعابی و آبرنگی بر روی بدنه های سفالی لایهی رویی آن با حالتی شیشه ای و شفاف فیکسه شده و برای پخت در دمای ۹۶۰ درجهی سانتی گراد آماده می شود.