آبنما کار: همزمان با بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران در روز پنجشنبه 9 بهمن، 705 اثر از مجموعه معتبر منیژه میرعمادی به موزه اهدا شد که برخی از این آثار در نمایشگاهی به معرض نمایش گذاشته می شود.
به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، نشست خبری بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران سه شنبه ۷ بهمن با حضور سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، احسان آقایی مدیر موزه و جمشید ناصری همسر منیژه میرعمادی در محل موزه هنرهای معاصر تهران انجام شد.
سیدمجتبی حسینی در ابتدای نشست اظهار داشت: در ابتدای مسئولیت من یکی از دغدغه های جدی پرداختن به ابنیه ای بود که گرفتار نقصان بودند اما کثرت فعالیت ها اجازه پرداختن به وضعیت عمرانی آنها را به تعویق انداخته بود که همچون با اهمیت ترین آنها موزه هنرهای معاصر، تالار وحدت و سالن اصلی تئاتر شهر بود. در جریان مرمت بنای موزه هنرهای معاصر تهران، می خواستیم هم به امنیت آثار توجه گردد و هم سرعت استهلاک کم شود و مسائل به روز دنیا به موزه افزوده شود که امروز بسیاری از گنجینه های هنری موزه ها این خاصیت ها را دارند اما در موزه هنرهای معاصر تهران عمر کوتاه مدیریت از طرفی و میزان استقبال مخاطبان، این مساله کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
وی بیان کرد: برای مرمت موزه ۲ راه پیش رو داشتیم؛ اول اینکه طوری پیش می رفتیم که تغییرات حداقلی باشد تا به برگزاری برنامه های روتین بسنده نماییم و روش دوم این بود که ریسک تعطیلی موقت را بپذیریم. در مجموع مصلحت بلندمدت را در دل دادن به تعمیرات اساسی تر پذیرفتیم. در این راستا، گرچه برنامه ریزی جدی صورت گرفته بود اما زمان بیشتری برای بازسازی به طول انجامید.
حسینی به ۲ فعالیت نرم افزاری و سخت افزاری که هم راستا با بازسازی موزه انجام پذیرفت، اشاره نمود و اضافه کرد: موزه هنرهای معاصر تهران اهتمام کرد فعالیت موزه ای خودش را در جریان مرمت و فاز عملیاتی کار، حفظ کند و بانک اطلاعاتی برمبنای مبنای مطالعاتی آثار شکل گرفت تا پشتوانه ای برای گشایش داشته باشد.
وی اشاره کرد: نبود یک گالری بزرگ ملی کار را به سمتی پیش برد که نمایشگاه های موضوعی سهم بیشتری از برنامه های موزه را داشته باشند. در صورتیکه بخش موزه ای موزه باید بتواند از فرصت های جدید و نمایشگاه های میهمان نیز بهره بگیرد و البته در این بخش کارها خوب پیش رفت و حضور احسان اقایی این دلگرمی را به ما داد تا در این مورد کاری مناسب ارائه دهیم.
موزه هنرهای معاصر تهران می تواند برای جامعه فرهنگی نظمی داشته باشد و هر سال نمایشگاه های سال بعدش را اعلام کندمعاون هنری وزیر ارشاد در آخر با تاکید بر برنامه ریزی سالانه موزه برای برگزاری رویدادها اظهار داشت: موزه هنرهای معاصر تهران می تواند برای جامعه فرهنگی نظمی داشته باشد و هر سال نمایشگاه های سال بعدش را اعلام کند؛ چون سالهای متمادی در موزه ها فعالیت کردم با وسواس بیشتری این مساله را پیگیری کردیم که برنامه ها سالانه اعلام شوند.
هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی با انتقاد از حاشیه سازی ها مقابل هویت بصری موزه هنرهای معاصر در جلسه قبلی، اظهار داشت: در جلسه قبلی عنوان شد که لوگوی موزه هنرهای معاصر تهران تغییر نکرده و تنها هویت بصری آن تغییرات داشته است؛ اتفاقاً اهالی رسانه در آن جلسه اطلاعات را درست منعکس کردند امادبرخی حاشیه سازی کردند که لوگوی موزه تغییر کرده است. بدین سبب از مخاطبان و علاقمندان به هنر تقاضا می کنم اخبار درست و دقیق را از رسانه هاس معتبر و شناسنامه دار پیگیری کنند.
وی با اشاره به شناسنامه دار شدن آثار موزه و در دسترس قرار گرفتن آنها، توضیح داد: در جلسه قبلی همین طور قول دادیم بانک اطلاعاتی آثار موزه در دسترس عموم قرار می گیرد که این مهم تحقق یافته و ۲۴ ساعت پیش از بازگشایی موزه قابل دسترس است. ۳۲۸۲ اثر در این سامانه با مشخصات بارگزاری شده است.
مظفری همین طور اظهار داشت: نکته بعدی اینکه همزمان با بازگشایی موزه، ۷۰۵ اثر باارزش از هنر معاصر ایران به گنجینه افزوده می شود که این تعداد آثار از مجموعه باارزش معتبر منیژه میرعمادی است. جمشید ناصری همسر زنده یاد منیژه میرعمادی که یکی از معتبرترین کلکسیونرهای معتبر هستند، این ۷۰۵ اثر را به موزه اهدا کردند. طی چند ماه گذشته پروسه قانونی این اهدا که درخواست همسر فقید ایشان بود، به سرانجام رسید. با توافقی که صورت گرفته برخی از این آثار در موزه های دارای اعتبار ایران به نام میرعمادی به نمایش درخواهند آمد. این آثار از هنرمندان معتبری چون حسین زنده رودی، ژازه تباتبایی، قاسم حاجی زاده، علی اکبر صادقی، محمد احصایی، رضا مافی، فریده لاشایی، عباس کیارستمی و … است.
وی، گنجینه های شخصی را مادر گنجینه های ملی دانست و بیان کرد: قدمی که دکتر ناصری در این راه برداشتند راهی تازه برای این بود که به آثار هنری بعنوان ارزش فکر نماییم و برای ماندگاری آنها کاری انجام دهیم. در این موضوع، کتاب هایی مربوط به گنجینه آثار چاپ شده که ۲ عنوان از انها تا آخر سال رونمایی و ظرف ۴ ماه آتی و ۴ عنوان دیگر نیز رونمایی می شوند.
مدیرکل هنرهای تجسمی همین طور از گندزدایی و رسوب زدایی مجسمه های موزه که در فضا و محوطه بیرونی قرار دارند آگاهی داد.
جمشید ناصری همسر زنده یاد منیژه میرعمادی که آثار گنجینه شان را به موزه هنرهای معاصر اهدا کرد، در سخنانی اظهار داشت: بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران و همزمانی اهدای گنجینه من و منیژه میرعمادی اتفاق مبارکی است، چونکه این اتفاق با اهداف منیژه مطابقت دارد و خوشحالم که این کار را به نام او انجام می دهم. منیژه تصدیق فوق لیسانسش را از دانشگاه اورگان آمریکا گرفت و من هم در آمریکا مشغول تحصیل و کار پزشکی بودم و پیش از انقلاب هر دو به ایران بازگشتیم و سال ۶۲ با هم ازدواج کردیم.
وی با اشاره به تمایل همسرش برای انجام کارهای پژوهشی و بنیادین در هنر، بیان کرد: منیژه آخرین نمایشگاهش را چند سال پس از ازدواج مان در گالری سیحون برگزار کرد اما این را در هنر کافی نمی دانست و قصد کرد زندگی با هنر را جا بیندازد و نتیجه این تفکر، سال ها کار پژوهشی، چاپ کتاب و جمع آوری این آثار باارزش شد. سال ها در رابطه با این آثار زندگی جالبی داشتیم و او همیشه از این آثار نگهداری می کرد.
احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران نیز در این جلسه از برگزاری نمایشگاهی دائمی از گنجینه موزه آگاهی داد و اظهار داشت: در بازگشایی موزه، شاهد برگزاری ۲ نمایشگاه خواهیم بود؛ اول نمایشگاهی با عنوان «ارمغان» که شامل ۱۳۵ اثر از گنجینه اهدایی جمشید ناصری و منیژه میرعمادی است که ۲۶ اثر از آثار موزه نیز برای تکمیل روایت نمایشگاه به آن اضافه شده است. عنوان نمایشگاه نیز به سبب این برگزیده شد که ارمغانی از یک عمر زیست هنرمندانه و جمع آوری آثار هنری را نوید می دهد. این نمایشگاه روایتی از تاریخ هنر با نگاهی نقادانه و پژوهشگرانه خواهد بود.
وی اضافه کرد: نمایشگاه دوم نیز نمایشگاه عکاسی مفهومی متعلق به دهه ۶۰ میلادی است که هنرمندان معترض برای تفاوت در بیان خودشان، مدیوم عکس را برای کار خود انتخاب کردند. در حقیقت هنرمندان این نمایشگاه عکاس نیستند بلکه همه آرتیست هستند. در این آثار مفهوم اهمیت بیشتری از مدیوم در هنر پیدا کرده و هنرمندان به بیان مفهوم با بهره گیری از ابزار عکاسی پرداختند.
آقایی با اعلان اینکه نمایشگاه مجازی موزه هنرهای معاصر تهران نیز در آینده ای نزدیک برگزار می شود، اظهار داشت: مراسم بازگشایی موزه پنجشنبه ۹ بهمن ماه با حضور حداقلی میهمانان برگزار می گردد و بازگشایی عمومی روز ۱۴ بهمن ماه خواهد بود که باز هم محدودیت در ورود به موزه خواهیم داشت؛ علاقمندان باید بلیت شأن را از قبل رزو کنند و ما باتوجه به پروتکل های بهداشتی، تعداد افراد مشخصی را به موزه راه می دهیم.
بحث اطفا حریق نکته ای حائز اهمیت بود و جلسات مختلفی با کارشناسان آتش نشانی داشتیم که البته با اختلاف نظرهای نیز در مورد روش اطفای حریق باتوجه به ساختمان و آثار مواجه شدیممظفری در پاسخ به پرسشی درباره سیستم اطفای حریق موزه و خصوصاً گنجینه آثار، اظهار داشت: بحث اطفا حریق نکته ای حائز اهمیت بود و جلسات مختلفی با کارشناسان آتش نشانی داشتیم که البته با اختلاف نظرهای نیز در مورد روش اطفای حریق باتوجه به ساختمان و آثار مواجه شدیم. اما تمامی مطالعات صورت گرفت تا کم خطاترین روش مشخص شود و طبق قولی که دفتر طرح های عمرانی به ما دادند، بهترین روش اجرا می گردد اما هم اکنون موزه با همان روش های گذشته کار اطفای حریق را انجام می دهد.
آقایی نیز در مورد نمایش آثاری که ممکنست با ارزش های فرهنگی مغایرت داشته باشد، اظهار داشت: مجموعه های گسترده ای در اختیار بیشتر موزه های دنیا است که البته امکان نمایش همه آنها دست نمی دهند گاهی تعدادی از انها پژوهش محورند و برخی آثار ممکنست در برنامه نمایش نباشند و این در دنیا هم رواج دارد. نکته مهم اهمیت آثار هنری در باارزش کردن موزه هاست. ما جلوتر از قوانین موجود در کشور نیستیم و اگر به ما اجازه ندهد نمی توانیم آنرا انجام دهیم. بدین سبب مجموعه آثاری که امکان نمایش ندارند، تنها ۴ اثر مهم و بقیه پرینت هستند که با اهمیت ترین انها کار رنوآر است و ما با کار گرافیکی که کردیم اطلاعتش را روی سایت قرار دادیم.
وی در آخر اشاره کرد: تعداد آثار نمایش داده نشده طی این سال ها به تعداد انگشت های دست می رسد.
منبع: آبنما کار