رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تعداد مدارس ماندگار آموزش وپرورش را 50 واحد اعلام و اصرار کرد که باید برای نگهداری آنها چاره ای اندیشیده شود چونکه تعمیر و نگهداشت مدارس ماندگار، نیازمند منابع مالی است و دراین زمینه از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انتظار همکاری داریم.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، در نوزدهمین نشست گفت وگوی هفته باهدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش وپرورش و سایر دستگاه های دولتی که با محوریت موضوع گفت و گو بر محور تحول با حضور محسن حاجی میرزایی و علی اکبر مونسان در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، برخی از اعضای شورای معاونان به تشریح و تبیین برنامه های آموزش وپرورش پرداختند.
مهر اله رخشانی مهر، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اظهار نمود: تعداد مدارس ماندگار آموزش وپرورش ۵۰ واحد است که باید برای نگهداری آنها چاره ای اندیشیده شود. برای تعمیر و نگهداشت مدارس ماندگار، نیازمند منابع مالی هستیم؛ پس از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انتظار همکاری داریم. پیشنهاد می نماییم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ردیف اعتباری برای نگهداری و تعمیر مدارس ماندگار در بودجه خود بگنجاند.
سید جواد حسینی، رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی در این جلسه اظهار نمود: در طراحی و پوشش لباس و همین طور هویت اسلامی-ایرانی، فضاهای آموزشی دو موضوع مشترک آموزش وپرورش و میراث فرهنگی و گردشگری برای همکاری است.
وی افزود: در هر استان می توان قدیمی ترین مدرسه را به مرکز گردشگری تبدیل کرد و این مساله نیازمند همکاری مشترک دو وزارتخانه است.
علی الهیار ترکمن، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پروش با ارائه آمار و ارقام مراکز رفاهی، فرهنگی و گردشگری آموزش وپرورش اظهار نمود: برای توسعه مراکز رفاهی و گردشگری از بودجه دولتی استفاده نمی کنیم؛ بلکه این مراکز با بهره گیری از درآمدهای خود توسعه می یابند.
وی ادامه داد: پیش از شیوع ویروس کرونا سالانه بیش از ۴ میلیون روز فرهنگی از مراکز رفاهی و گردشگری آموزش و پرورش استفاده می کردند پس این مساله می تواند مورد توجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار گیرد و همکاری بیشتری با آموزش وپرورش داشته باشد.
الهیار اظهار داشت: توجه آموزش وپرورش به ایجاد و توسعه مراکز درمانی است. حالا ۱۴ مرکز درمانی داریم که به صورت رایگان یا نیمه رایگان به بازنشسته ها ارائه خدمت می کنند.
وی افزود: آموزش وپرورش در حفظ و انتقال میراث معنوی فعال است و کارهایی مانند؛ شاهنامه خوانی، حافظ خوانی و… را در کارهای خود قرار داده است، بدین سبب وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می تواند برای احیای این سنت حسنه، با آموزش وپرورش همکاری کند.
علیرضا کمرئی، معاون آموزش متوسطه نیز در این جلسه اظهار نمود: از ۱۶۰ رشته کاردانش، تعداد ۹ رشته در رابطه با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که این رشته ها ۵ درصد رشته های کاردانش را می سازند و تمایل داریم با رعایت استانداردها، رشته های در رابطه با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را توسعه دهیم.
وی اشاره کرد: بیش از ۱۷۰۰ هنرجو در رشته های در رابطه با گردشگری تحصیل می کنند و هرسال ۶۰۰ نفر از این هنرجویان این رشته ها فارغ التحصیل می شوند که این آمار نسبت به نیاز جامعه خیلی کم است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، معاون آموزش متوسطه بر ضرورت توسعه رشته های؛ «مهمانداری» و «هتل داری» و رستوران تاکید و عنوان کرد: در شاخه فنی و حرفه ای ۵۰۰ هنرجو در رشته های در رابطه با گردشگری در حال تحصیل هستند.