در گزارش آبنما کار مطرح شد؛ روایت عکاس ایرانی از نخستین شب قدر حرم علی (ع) پس از سقوط صدام

به گزارش آبنما کار یکی از نخستین عکاسان ایرانی که از مراسم شبهای قدر حرم مطهر حضرت علی (ع) پس از سقوط حکومت صدام عکاسی کرده از خاطرات خود در این تجربه عکاسی سخن گفت.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، پس از سقوط حکومت صدام در کشور عراق، شیعیان و عاشقان خاندان (ع)، برای انجام مراسم مذهبی، فرصت ظهور و بروز بیشتری پیدا کردند اما جالب است بدانیم نخستین عکاس ایرانی که توفیق پیدا کرد مراسم شبهای قدر حرم امام علی (ع) را در سال ۲۰۰۲ عکاسی کند، عکاس سرشناس ایرانی به نام امیر حسامی نژاد بود.
این عکاس ایرانی خاطرات نابی از نخستین حضورش در حرم امام علی ضد السلام در آن ایام دارد که در ادامه می خوانید.
تشرف به نجف در ایام پس از سقوط صدام و آرزوهای یک عکاس
امیر حسامی نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به خاطرات عکاسی از شبهای قدر حرم امام علی (ع) در سال ۲۰۰۲ میلادی، اظهار داشت: بعنوان یک عکاس مذهبی همیشه دوست داشتم حرم امیرالمؤمنین ضد السلام و دیگر اعتاب مقدسه عراق را عکاسی کنم؛ خوشبختانه پس از سقوط صدام، شیعیان و عاشقان خاندان (ع) فرصت بهتری برای زیارت عتبات عالیات و انجام مراسم مذهبی داشتند و ازاین رو خیلی از شیعیان همچون شیعیان ایران دوست داشتند که در روزهای خاص مانند نیمه شعبان، شبهای قدر، تاسوعا و عاشور. در اعتاب مقدسه حضور داشته باشند. من هم همیشه در روضه ها و محافل مذهبی می شنیدیم که (ایوان طلای نجف عجب صفایی دارد…) به همین جهت آرزوی حضور در نجف اشرف و حرم امیرالمؤمنین و عزاداری در روزهای شهادت ایشان و عکاسی از عزاداران را داشتم.
وی اضافه کرد: آن ایام ۲۲ ساله بودم و سالهای اولیه حضورم در دنیای عکاسی را تجربه می کردم، در همین دوران بود که به واسطه پیشنهاد آقای اسکندری مدیرکل وقت کمیته امداد استان قم که مأمور شده بود شعبه کمیته امداد را در کشور عراق راه اندازی کند، به کشور عراق رفتیم. آن زمان سال ۱۳۸۲ شمسی (۲۰۰۳ میلادی) در روزهای شهادت آیت الله حکیم بود که به نجف رسیدیم.
حسامی نژاد افزود: آن زمان، زمان جنگ آمریکا با عراق بود و معمولاً عکاسان از نقاط مختلف دنیا تحت عنوان عکاسی جنگ به عراق می آمدند اما من دوست داشتم سوژه های اجتماعی عراق و اماکن مذهبی این کشور همچون عتبات عالیات را عکاسی کنم. خلاصه اینکه وقتی به عراق و شهر کربلا رسیدیم، به مسئول تیم همراهمان گفتم که اجازه دهید پس از اتمام کارها، به شهر نجف و حرم امام علی ضد السلام بروم، چون هیچ عکسی از حرم امام علی (ع) در رسانه های ایران منتشر نشده است.

تماشای یک مراسم متفاوت از شب قدر در حرم امیرالمومنین (ع)
حسامی نژاد افزود: وقتی به نجف رسیدیم، برای هماهنگی ورود به حرم امام علی (ع) و عکاسی از این حرم مقدس، با کمی مشکل مواجه شدیم، چون که آن زمان به علت شرایط جنگی کشور عراق، حرم امیرالمؤمنین ساز و کار مدیریتی درستی نداشت و این کار خدا بود که با شخصی بنام آقای خرسان که هم اکنون در فرمانداری نجف بعنوان کارمند کار می کند آشنا شدم و او توانست هماهنگی های لازم برای عکاسی در حرم امام علی (ع) در شبهای قدر را انجام دهد. وقتی وارد حرم امام علی (ع) شدیم، فکر کردم مثل برنامه های لیالی قدر که در سطح ایران برگزار می شود، برنامه ها به همان شکل دعاخوانی و مراسم احیا و روضه دسته جمعی برگزار می گردد اما در کمال تعجب دیدم عراقی ها خودشان به صورت تکی و چند نفری جوشن کبیر می خوانند و قرآن به سر می گیرند دقایقی بعد حدود ساعت ۱۰ شب، تمام چراغ های حرم امام علی (ع) خاموش شد و وقتی پرسیدم مگر امشب، شب قدر نیست؟ گفتند هست اما هر گروهی برای خودش مراسم دعاخوانی دارد. بعد دیدم در بعضی از نقاط حرم امام علی، چند گروه به صورت جزیره جزیره ای، برای خودشان دعا خوانی و مراسم قرآن به سر دارند.
به لطف خاندان سفرهای مختلف به عتبات عالیات داشتم و بهترین عکس ها را از حرم امام علی، حرم امام حسین و سامرا دارم و باز با عنایت اهل بیت، عکاس اختصاصی انتقال و تعویض ضریح امام حسین و ضریح حرم سامرا شدم این عکاس خبری پس از عرضه روایت خود از این سفر خبری و معنوی و نحوه ارسال آثارش به خبرگزاری، به فعالیتهای خود پس از انجام این سفر اشاره نمود و اظهار داشت: خوشبختانه در همان سفر به نجف، با ارتباط خوبی که با مسؤلان حرم امام علی ضد السلام گرفتم، سبب شد در این بیست سال گذشته که حدود ۴۰ سفر به عراق رفتم، این ارتباط باقی بماند. بر همین مبنا چندسال قبل بود که آستان مقدس حرم امام علی ضد السلام مجموعه ۱۰۰ عکس را چاپ کرد که ۳ عکس من بعنوان تنها عکاس ایرانی این کتاب، به چاپ رسید و این افتخار بزرگی برای من است.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار نمود: نخستین سفری که به عراق رفته بودم روز میلاد امام حسین (ع) بود و در کنار ضریح شش گوشه نشسته بودم. خیلی درک نمی کردم که در بهشت روی زمینم و فکر نمی کردم خیلی ها توفیق نداشتند در این لحظه در این مکان مقدس باشند اما من داشتم. کنار ضریح حضرت علی اکبر بودم که یک نفر از من پرسید می دانی کجا آمدی؟ گفتم کربلا. اظهار داشت: «نمی دانی. متوجه نمی شوی.» آن لحظه به من برخورد که چرا این طور حرف می زند. اما گذشت تا از عراق به ایران آمدیم و یک مرتبه در روضه آقای سید مهدی میرداماد بودم که اظهار داشت: «خدا کنه کربلا قسمت تون بشه» همانجا یاد حرف همان آقا افتادم که اظهار داشت: «متوجه نیستی کجا آمدی» در نتیجه من با حالت منقلب گفتم خدایا من از تو هیچ نمی خواهم جز اینکه راهم به عتبات قطع نشود و همین دعا بود که سبب شد شب قدر توفیق داشتم در نجف و بعد از آن در کربلا باشم.

اذان بامداد در مسجد کوفه؛ لحظه ضربت خوردن و شروع یک غوغا
حسامی نژاد ضمن اشاره به بازتاب وسیعی که تصاویر ارسالی اش در رسانه ها داشته، بیان نمود: پس از همان شب قدر که در نجف و حرم امام علی (ع) عکاسی کردم، در حرم امام حسین (ع) را عکاسی کردم که آن گزارش هم در تمام روزنامه های ایران بازنشر شد. چون تا آن موقع روزنامه ها اصلاً خوراک تصویری مناسبی برای پوشش خبری و تصویری حرم های خاندان در عراق نداشتند. در آن سفر به غیر از تهیه گزارش تصویری های شبهای قدر حرم امام علی، حدود ۱۶ گزارش تصویری تهیه کردم و برای خبرگزاری مهر فرستادم. البته در همان سفر دوم که این گزارش های تصویری را گرفتم، با عکاس رویترز در نجف که یک عراقی بنام آقای اعلی المرجانی بود آشنا شدم که دوستی با او برایم خیلی مفید بود و هنوز هم ادامه دارد. او سبب شد که در آن سفر علاوه بر عکاسی از حرم مطهر امام علی، مراسم قرآن خوانی ماه رمضان و مراسم راهپیمایی روز قدس در نجف را هم پوشش تصویری دهم.
این عکاس اضافه کرد: من در آن سفر سال ۱۳۸۲ از مسجد کوفه هم عکاسی کردم اما شکل مسجد کوفه با هم اکنون خیلی تفاوت داشت؛ از مسجد کوفه آن زمان فقط گنبد مسلم ابن عقیل و محراب شهادت حضرت به همان شکل مانده و در بقیه موارد شکل مسجد به کلی تغییر کرده است. مثلاً زمین کلاً شن و ماسه بود اما هم اکنون سنگ های مرر دارد و شکل هر مقام مسجد هم اکنون با قراردادن یک سنگ مشخص شده است در حالیکه قبلاً توسط یک میله مشخص بود. البته آن شب چون شب ضربت خوردن امام علی (ع) بود و می خواستیم حرم امیرالمؤمنین باشیم در مسجد کوفه نماندیم. موقع اذان بامداد که لحظه ضربت خوردن حضرت بود، حرم از عزاداری عزاداران غوغا شد. و واقعاً یک عاشورای دیگر بود. خوشبختانه تصاویری که از این سفر دارم، جز ماندگارترین تصاویر حرم امام علی ضد السلام شده است.
وی در انتها اظهار داشت: خاندان همواره به من لطف داشتند و بعد از آن سفر که تمام هنر عکاسی خودم را به کار گرفته بودم، به لطف خاندان سفرهای مختلف به عتبات عالیات داشتم و بهترین عکس ها را از حرم امام علی، حرم امام حسین و سامرا دارم و باز با عنایت اهل بیت، عکاس اختصاصی انتقال و تعویض ضریح امام حسین و ضریح حرم سامرا شدم.

منبع: