به گزارش آبنما کار عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) اظهار داشت: شاه بیت و کل خروجی ستاد ملی مقابله با کرونا در یک سال و نیم اخیر برای مدیریت سفر و صنعت توریسم، توصیهی «در خانه بمانید و سفر نروید» بوده است.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، شهاب طلایی در وبینار هسته علمی جهانگردی فرهنگی دانشگاه امام صادق (ع) با موضوع «بحران کرونا و مدیریت گردشگری ایران» اظهار نمود: با بررسی صنعت گردشگری از دهه ۸۰ به بعد، روند رو به رشدی را مشاهده خواهیم کرد که البته در تمام این دوران، بحران مقوله ای ناآشنا برای صنعت گردشگری ایران نبوده است و فعالان صنعت گردشگری با آن زیست کرده اند. بدین سبب فقط بحث بحران کرونا نیست؛ مؤخرترین آنها، سیل بهار سال ۹۸، کشوری در آستانه جنگ به دنبال ترور سردار قاسم سلیمانی و جریان هواپیمای اوکراینی بود که همگی مصائب گردشگری کشور شدند.
او از طرف دیگر به کاهش سرانه درآمد و اثر آن در مسافرت اشاره و اظهار نمود: میانگین درآمد سرانه مردم در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۰ حدود ۳۳ درصد کاهش پیدا کرده است. وقتی درآمد کم شود طبیعتا بخش سفر و گردشگری که به عبارتی هزینه های ضروری خانوار محسوب نمی گردد، از سبد خانوار حذف می شود. از طرفی در سال ۹۸ با تورم ۴۲ درصدی نیز مواجه شدیم، بدین سبب اوضاع اقتصادی در کشور طبیعی نبود. بدین سبب این طور نبود که روند گردشگری پیش از کرونا خوب و رو به رشد بوده باشد. اما سوال این است صنعتی که با این همه بحران مواجه بوده آیا با مدیریت هوشمند در تمام این بحران ها مواجه بوده است؟ وقتی بررسی می نماییم این مدیریت وجود نداشته و به بحران کرونا هم سرایت کرده است.
طلایی سپس درباره تاثیر سیاستگذاری های بهداشتی دوران کرونا بر گردشگری، اظهار داشت: این ستاد فقط متعلق به وزارت بهداشت نیست، بلکه مرکب از وزارت کشور، راه و شهرسازی، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی و گردشگری، علوم و تحقیقات، نیروهای مسلح، نیروی انتظامی، دادستان کل کشور، سازمان برنامه و بودجه و رئیس سازمان صدا و سیما و حتی یک نفر از فقهای شورای نگهبان است، پس تصمیمی که از این ستاد بیرون می آید باید همه مؤلفه ها را درنظر بگیرد. این که چنین مجموعه ای فقط سفارش می کند از خانه بیرون نیایید تا کرونا گسترش نیابد، از طرفی، نرخ ارز، بیکاری و تورم هم شدید می باشد، فقط یک سفارش بهداشتی و درمانی است، اگر بررسی نماییم می بینیم آن تصمیم گیری ها همه جانبه نبوده است.
او بیان کرد: شاه بیت و کل خروجی های ستاد ملی مقابله با کرونا در یک سال و نیم اخیر برای مدیریت سفر و صنعت توریسم، سفارش «در خانه بمانید و سفر نروید» بوده است. اما ضلع دیگر قضیه چه می شود، مردم چگونه باید کسب درآمد کنند، آن هم با این اوضاع که در سالهای ۹۸ و ۹۹ قیمت نفت به ۲۰ دلار رسید و کشور با بحران درآمد مواجه گردید. به نظرم سیاست گذاری ها برای مدیریت کرونا در حوزه های مختلف همیشه از زاویه بهداشت و درمان بوده و از این غافل شده ایم که وزارت بهداشت سخنگوی این ستاد و یکی از اعضای آنست، البته که وزیر بهداشت انسان دلسوزی است و همه ما از مجاهدت کادر درمان سپاسگزاریم و مدیون آنها هستیم، ولی وقتی تصمیمی از یک ستاد ملی بیرون می آید باید همه جوانب را خصوصاً اشتغال و درآمد را درنظر بگیرد.
عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در ادامه این سوال را بیان کرد که دولت در یک سال و نیم اخیر برای حفظ گردشگری چه کرده است و در پاسخ به آن اظهار داشت: طبق آن چه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام نموده قرار بود سه هزار میلیارد تومان تسهیلات به گردشگری داده شود تا بیش از ۲۰ هزار بنگاه از این تسهیلات استفاده کنند، اما آمارهایی که همین وزارتخانه داده نشان میدهد نه فقط کمتر از ۵۰ درصد این تسهیلات برای پشتیبانی از صنعت گردشگری پیش بینی شده که تا اسفندماه ۹۹ فقط شش میلیارد تومان، یعنی حدود یک پنجم آن تسهیلات اختصاص یافته است. سوای این، عده زیادی از فعالان گردشگری بنا به تجربه قبلی، سراغ این وام نرفتند تا مشکلات شان دوتا نشود.
طلایی اشاره کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا که درباره چنین بحرانی تصمیم می گیرد باید سیاست های همه جانبه ای باشد و درآمد و اشتغال جامعه را مد نظر داشته باشد. اگر اینگونه باشد مردم هم از تصمیم های آن استقبال خواهند کرد. وقتی ملاحظات کف جامعه درنظر گرفته نمی گردد، اساسا در اجرا با چالش مواجه می شود و مردم هم استقبال نخواهند کرد.
منبع: abnamakar.ir