دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار داشت: مدارس ماندگار هویت، میراث فرهنگی و اجتماعی نظام تعلیم و تربیت هستند که خدمات باارزش و قابل تقدیری را به جامعه ارائه کرده اند.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، محمود امانی طهرانی در چهلمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش که با حضور اعضای آن در سالن جلسات دبیرخانه این شورا برگزار شد، اضافه کرد: مدارس ماندگار علاوه بر نقش معنوی و هویت فرهنگی که در منطقه دارند، نشان دهنده اهمیت تعلیم و تربیت در آن منطقه اند که ارزش و جایگاه علم آموزی و توجه به کسب علم و دانش را در بین مردم آن منطقه آشکار می کنند.
وی با اشاره به این که مدارس ماندگار شناسنامه، میراث فرهنگی و اجتماعی نظام تعلیم و تربیت ایرانند، اظهار نمود: مدارس ماندگار نشان دهنده روند و سیر تاریخی تطور و تحول نظام آموزشی ایران از نظام آموزشی سنتی به مدرن هستند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به این که این مدارس گنجینه ماندگار نظام تعلیم و تربیت کشورند، اظهار داشت: مدارس ماندگار در گذشته منشا خدمات زیادی در نظام آموزشی کشور بوده اند، نباید به حال خود رها شوند؛ اینها معدن استخراج استعدادهای ناب و موثر نسلهای مختلف بوده اند؛ بدین سبب باید با یک برنامه ریزی اصولی، مدون و طراحی الگوی مناسب باردیگر به روزهای اوج خود باز گردند.
امانی طهرانی با اشاره به نقش آفرینی این مدارس در تربیت انسانهای برجسته و صاحب سبک در ایران و جهان، اشاره کرد: افراد برجسته زیادی در این مدارس تحصیل کرده که بعداً منشا خدمات بهادار و ارزشمندی برای کشور و حتی جهان شده اند، تعدادی از آنها به شخصیت های تاثیرگذار، ماندگار و صاحب سبک در زمینه های مختلف همچون آموزش و پرورش، مدیریت، پزشکی، مهندسی، معماری، هوا وفضا، برنامه های هسته ای و… تبدیل گشته اند.
وی با اشاره به ضرورت آشنایی مدیران این مدارس با روش ها و فنون حفظ و نگهداری این آثار باارزش آموزشی و تربیتی؛ اظهار نمود: هدف از تهیه و تدوین بخشنامه مدارس ماندگار، زنده نگهداشتن جریان تعلیم و تربیت در این محیط های آموزشی است.
امانی طهرانی با اشاره به لزوم آشنایی جامعه با این مدارس اشاره کرد: دانش آموزان باید با کارکرد، اهمیت و نقش این مدارس در پرورش و تربیت نسل موثر و موثر کشور، آگاه شوند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در آخر اشاره کرد: باید یک الگوی ارتباطی موثر و کاربردی برای ایجاد ارتباط با کسانی که از این نوع مدارس فارغ التحصیل شده اند، طراحی و تدوین شود تا این مدارس بتوانند از مشارکت و همراهی آنان بهره مند شوند.
در ادامه این جلسه اعضای کمیسیون بعد از بررسی مدارک و پرونده مدارس استان فارس با تبدیل دبیرستانهای عشایری شبانه روزی شهید دکتر بهشتی و نمازی و هنرستانهای صنعتی نمازی، شهید جوانمردی و فنی نمونه دولتی آیت الله طالقانی شیراز بعنوان مدارس ماندگار موافقت کردند.
به گزارش روابط عمومی شورای عالی آموزش و پرورش، همین طور موضوع دیگری که در این نشست مطرح و درباره آن تصمیم گیری شد، بحث ترکیب اعضای شورای مرکزی انجمن اولیاء و مربیان بود. قرار شد تا زمان تدوین، تصویب و ابلاغ اساسنامه جدید انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی ایران، ترکیب اعضای شورای مرکزی؛ همانند شورای عالی انجمن مندرج در اساسنامه مذکور باشد.