کامران همت پور با آبنما کار مطرح کرد؛ اعجاز هنر موسیقی قرآن تدوین شد

آبنما کار: یکی از پژوهشگران و ناشران فعال حوزه موسیقی از انتشار یک کتاب موسیقایی با نام اعجاز هنر موسیقی قرآن برمبنای نظریه قرائت هفتگانه ابن مجاهد آگاهی داد.

کامران همت پور پژوهشگر، ناشر، نوازنده و آهنگساز موسیقی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تشریح تازه ترین کارهای موسیقایی خود بیان کرد: یکی از عمده کارهایی که طی ماه های اخیر به شدت روی آن متمرکز بودم تالیف کتاب پژوهشی «اعجاز هنری موسیقی قرآن» بود که بیش از ۱۵ سال روی گردآوری و تالیف آن وقت صرف کردم و امیدوارم به زودی مقدمات انتشار سراسری آن برقرار شود. البته در این عرصه منتظر پیدا کردن ناشر هستم که بعد از قطعی شدن موضوع اطلاعات مربوط به ناشر را هم ارائه خواهم کرد.
وی اضافه کرد: یکی از کارهایی که مایل بودم برای انتشار این اثر از آن بهره مند شوم، مقدمه نوشتاری از مرحوم محمدرضا شجریان بود که سابقه بسیار درخشانی در عرصه تلاوت قرآن کریم داشت، بدین جهت تلاش خودرا انجام دادم تا از مقدمه این هنرمند بهادار موسیقی ایرانی برای نوشتن مقدمه استفاده کنم که متاسفانه اَجل مهلت نداد و من این توفیق را از دست دادم اما طبق رایزنی هایی که با حمیدرضا نوربخش بعنوان یکی از مهم ترین شاگردان استاد شجریان انجام گرفت، قرار شد که از مقدمه این هنرمند شناخته شده موسیقی ایرانی استفاده کنم که خوشبختانه این صورت گرفت و مقدمه بسیار عالی و زیبایی برای این کار نوشته شد که امیدوارم مخاطبان نیز از آن رضایت داشته باشند.
این آهنگساز و پژوهشگر موسیقی ایرانی درباره دیگر جزئیات اثر بیان کرد: این کار راجع به مقام های قرآنی خصوصاً نظریه قرائت هفتگانه (قراء سبعه) است که در اوایل قرن چهارم قاری بزرگ بغداد بعنوان ابن مجاهد اولین بار نظریه قرائت هفتگانه را مطرح و آنرا رسمیت بخشید بدین سان او قرائت قراء سبعه را لازم الاتباع عنوان نمود و قرائات دیگر را جایز ندانست.
همت پور اظهار داشت: برمبنای پژوهش های به دست آمده قرائت قرآن بین قاریان در مواردی اختلافی بود و تعداد قاریان در ضمن سالیان متمادی افزایش می یافت تا اینکه ابن مجاهد از میان تمامی قرائات، هفت قرائت «ابن عامر – قاری شام»، «ابن کثیر- قاری مکه»، «عاصم- قاری کوفه»، «ابو عمرو- قاری بصره»، «حمزه – قاری کوفه»، «نافع – قاری مدینه» و «کسائی- قاری کوفه» را برگزید. همین فضا بطور قطع برای من بعنوان یک پژوهشگر بیایم و با بهره گیری از این چارچوب پژوهشی و البته آوانگاری های موجود در مقام های قرآنی، بررسی زبان و ادبیات عربی و ارتباط آن با لحن موسیقی ایرانی در قرائت قرآن و بررسی تلاوت های مشهور قرن معاصر یک اثر پژوهشی را منتشر کنم که در نوع خود می تواند اثر متفاوتی به حساب آید.
این تهیه کننده و ناشر آثار موسیقایی اشاره کرد: باتوجه به سالهای زیادی که برای پژوهش و تدوین این کتاب صرف شده، بر این باورم که این اثر تالیفی بعنوان یک کار قرآنی می تواند راهگشای بسیار موثری برای خوانندگان و قاریان قرآنی باشد که تمایل دارند برمبنای تکنیک های آوازی در زمینه موسیقی ایرانی و موسیقی عرب به تلاوت آیات باارزش این کتاب آسمانی بپردازند.

منبع: