به گزارش آبنما کار رئیس مجمع جهانی شهرهای جاده ابریشم اظهار داشت: اگر کشور ما یکصدهزارم چین جایگاه اقتصادی داشت، اصلا به جاده ابریشم نمی پرداخت و خویش را شش دانگ می دانست، مثل حالا که فقط به نفت و گاز تکیه کرده است.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، مسعود نصرتی با بیان اینکه افق روشنی پیش روی گردشگری نیست و باید با فرهنگ سازی کوتاه مدت و همه جانبه، تصویر بهتری پیشبینی شود، اضافه کرد: باید مشخص شود که از توریست داخلی و خارجی چه انتظاری داریم و کجا و چگونه می تواند اشتغال و درآمد ایجاد نماید.
قائم مقام سازمان شهردای های کشور با بیان اینکه تعداد توریست داخلی که وارد گیلان، مازندران، مشهد و قم می شود این توانایی را دارد که کل کشور را در زمینه اشتغال و تولید ناخالص ملی پوشش دهد، اظهار داشت: آمار ۳۱ میلیونی گیلان و مازندارن و ۲۱ میلیون توریست مشهد و قم در مقام مقایسه با گردشگران اروپایی و آمریکایی، عدد قابل توجهی است، ولی بالاترین آمار مهاجرفرستی به خاطر نبودن شغل دقیقا به این استان ها مربوط می شود.
وی با تکیه بر اینکه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به تنهایی نمی تواند در حل مشکلات صنعت توریسم به نتیجه برسد و باید از تفکر مدیریت انحصاری فاصله گرفت، چون سایر سازمان ها و وزارت خانه ها حاضر نیستند زیر نظر این تشکیلات کار کنند، افزود: ترکیه ۳۰ سال پیش اوضاع اسفباری در اقتصاد داشت و با تفکر واحد که باید به اتحادیه اروپا بپیوندد با ادبیات و مطالبه ای ساده، مردم را بعنوان ذی نفع آگاه کرد. ترکیه باآنکه در اتحادیه اروپا پذیرفته نشد، اما در سال ۲۰۱۵ تعداد گردشگرانِ استانبول از پاریس پیشی گرفت.
رئیس مجمع جهانی شهرهای راه ابریشم که در نشست «تحول در حوزه گردشگری و دولت سیزدهم» در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سخن می گفت، درباره برنامه ای که دولت سیزدهم در حوزه گردشگری باید داشته باشد، اظهار داشت: یکی از کشورهای اصلی در راه جاده ابریشم ایران است، حتی تفاهمنامه ای در سالهای ۲۰۱۵ – ۲۰۱۶ با چین امضا کردیم، اما تا کنون از جاده ابریشم چه بهره برداری ای کرده ایم؟ کشور چین بانک جاده ابریشم دارد، ما چقدر از آن بهره برده ایم؟
او اضافه کرد: اگر کشور ما یکصدهزارم چین جایگاه اقتصادی داشت، اصلا به جاده ابریشم نمی پرداخت و فکر می کرد بعنوان دومین قطب اقتصاد جهان همه امکانات را در اختیار دارد و شش دانگ است و به جاده ابریشم هم نیاز ندارد، مثل همین حالا که فقط با نگاه به نفت و گاز، بدون اینکه بدانیم در چه فضا و جایگاهی قرار داریم از همه چیز غافلیم. چینِ ۱۰ سال پیش را ببینید؛ برنامه این کشور بر چهار فصل شدن گردشگری متمرکز شد و بعد سراغ جاده ابریشم رفت، برای اینکه تمدن و اصالت خویش را به رخ کشورهای دیگر همچون آمریکا بکشد. ولی ما آنرا کنار گذشته ایم.
رئیس مجمع شهرهای اسلامی با طرح این پرسش که نگاه نظام و دولت سیزدهم به گردشگری چه خواهد بود؟ اظهار نمود: کلمات ساده و عامیانه ای که دائما تکرار می شود در خصوص اینکه اگر درِ شهرها به روی توریستهای خارجی باز شود روی فرهنگ ایرانی تأثیر می گذارد، چه زمان مقرر است به صورت علمی بررسی و توضیح داده شود که این ما هستیم که با دروازه های باز به روی گردشگران باید اثرگذار باشیم.
وی در ادامه اظهار داشت: مزیت نسبی ایران به اندازه کافی بالاست. باید در همین چارچوب ظرفیت ها را بالفعل کرد. گردشگران اروپایی اگر به ایران بیایند و به سواحل ایران بروند انتظار ندارند به شیوه اروپایی سواحل را استفاده کنند. او از مقررات ایران آگاه است و آگاهانه به دنبال استفاده از جذابیت های طبیعی سواحل است. پس در این راستا تلاش نماییم، نه اینکه قوانین را تغییر دهیم.
نصرتی اظهار داشت: اشاره کرده اند که در دولت سیزدهم مقرر است صنعت ساختمان که حالا متوقف شده، با انگیزه ساخت مسکن و ایجاد یک میلیون شغل، باردیگر فعال شود. این کار به سرعت شدنی نیست. باید بپذیریم صنعت توریسم در مقطع زمانی کوتاه تری و با سرعت بیشتری می تواند پیش رو باشد و فضای اشتغال را فراهم آورد. باید گردشگری را احیا نماییم.
قائم مقام سازمان شهردای های کشور با تکیه بر اینکه دیگر فرصت آزمون و خطا در گردشگری نداریم، اظهار نمود: در دوره ای، وقتی کاروان های راهیان نور وارد خوزستان می شدند مورد توجه قرار نمی گرفتند. آنها را بعنوان گروهی که هزینه نمی کنند، محیط زیست را به هم می ریزند، زباله تولید می کنند و فقط از سرویس بهداشتی استفاده می نمایند، می شناختند. تا اینکه در این سال ها در سیاست ها تغییراتی داده شد تا فضایی ایجاد شود که راهیان نور مورد استقبال شهروندانِ آن مناطق قرار گیرند. گردشگری زمانی موفق می شود که در شهرها و روستاهایی که قابلیت جذب توریست دارند این احساس پدید آید که در کوتاه مدت قابلیت بهره برداری اقتصادی از گردشگری را دارند.
تصرتی همینطور به دولت منتخب پیشنهاد کرد کاهش ارزش پول ملی ایران بعنوان یک تهدید داخلی به فرصتی برای جذب توریست بین المللی تبدیل گردد و این مزیت در آستانه جام جهانی قطر با مقرون به صرفه شدن سفر به ایران، تبلیغ شود.
منبع: abnamakar.ir