آبنما کار: برخی شرکت های گردشگری در اروپا با حذف تورها و برنامه سفرِ ایران، عربستان را جایگزین کرده اند.
مهدی اشراقی، تورگردان ایرانی به ایسنا خبر داد: برخی از شرکتها و سامانه های رزرواسیون آنلاین گردشگری در اروپا بتازگی عربستان را به لیست تورها و مقاصد سفر اضافه کرده اند، درحالی که دیگر اثری از تورهای ایران نیست. بعد از برجام، ایران از پرفروش ترین برنامه های سفر تعدادی از این شرکت های توریستی در اروپا بوده است.
Explore یک شرکت معتبر بریتانیایی است که از سال ۱۹۸۱ میلادی در حوزه سفر و ماجراجویی فعالیت دارد و ۵۰۰ تور در ۱۲۰ کشور جهان اجرا می کند. گردش مالی این شرکت توریستی سالانه ۳۱۵ میلیون یورو گزارش شده است. تورهای خاورمیانهی Explore در اروپا شناخته شده و معتبر است، قبلا هم تورهای ایران را عرضه می کرد، ولی حالا بگفته اشراقی، تورهای ایران از لیست مقاصد سفرش حذف شده، درحالی که مسافرانش را به مقصد تازه ای در خاورمیانه یعنی عربستان دعوت کرده است.
در بعضی پلت فرم های رزرواسیون آنلاین نیز دسترسی به برنامه های سفر ایران قطع شده، نمونه این اتفاق بتازگی در Tourradar افتاده است؛ شرکتی که در اتریش پایه گذاری شده و بیش از ۴۰ هزار تور را به نقاط مختلف دنیا برنامه ریزی نموده است. اشراقی، عضو جامعه تورگردانان ایران در این رابطه به ایسنا اظهار داشت: «تورردار» یک پلت فرم یا مارکت پلیس (Market Place) جهانی است که برخی از شرکت های ایرانی بسته های سفر خودرا در آن به اشتراک گذاشته بودند. آن زمان به علت تحریم و نبود درگاه های بین المللی، مسافران بوسیله این پلت فرم می توانستند تورهای ایران را بصورت آنلاین خریداری کنند، ولی با تشدید تحریم های ایران در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، ابتدا بطور موقت بسته های سفر ایران از این سایت حذف شد و حالا حساب های کاربری شرکت های ایرانی مسدود شده است.
این اتفاق ها درحالی رخ داده که ایران از فروردین ماه سال ۱۳۹۹ صدور ویزای توریستی را متوقف کرده و توریستهای خارجی که تا قبل از همه گیری کرونا برای مسافرت به ایران برنامه ریزی و هزینه کرده بودند، فعلا امکان انجام چنین سفری را ندارند.
از طرف دیگر، باتوجه به وضعیت نامعلوم امنیت بهداشتی و واکسیناسیون کرونا در کشور، خیلی از کشورها فعلا سفر به ایران را مسکوت گذاشته اند. این درحالی است که کشورهای دیگر در منطقه خاورمیانه همچون ترکیه، امارات و عربستان بعنوان رقیب جدی، تبلیغات فشرده و گسترده ای را حتی در دوران همه گیری کرونا برای جذب گردشگران انجام داده و برنامه ریزی خودرا برای ازسرگیری سفرهای بین المللی در آینده نیز مشخص کرده اند.
عربستان بعنوان رقیب تازه نفس در خاورمیانه، با واکسیناسیون بیش از ۳۰ درصدِ جمعیت کشورش و همین طور کنترل میزان مبتلاشدن به ویروس کرونا، از اول ماه آگوست (حدود دو هفته پیش) مرزهایش را به روی مسافران و گردشگران واکسینه شده باز کرده و بتازگی هم اعلام نموده است که بعد از یک سال وقفه، عمره را با حضور محدود اتباع خارجی برگزار می نماید و حالا تورهای ماجراجویانه این کشورِ مرموز از دید گردشگران، روی تابلو تبلیغات آژانس های توریستی اروپا و آمریکا نشسته است.
عربستان از اواسط سال ۱۳۹۸، زمانی که تابو محدودیت ویزا را برای توریستهای خارجی برداشت، خودرا بعنوان رقیب جدی در خاورمیانه بیان نمود. حالا هم روزنامه های اسپانیایی گزارش کرده اند عربستان سعودی برای تغییر دادن مقر سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) از مادرید تمایل نشان داده است.
تا قبل از سال ۲۰۱۹، ورود زنان مجرد به این کشور حدودا نا ممکن بود، اما از ۲۸ سپتامبر آن سال، با صدور ویزای فرودگاهی و اینترنتی برای اتباع ۴۹ کشور، این محدودیت برداشته شد. با سقوط بهای نفت در سال ۲۰۱۵، عربستان طرحی را کلید زد که تا سال ۲۰۳۰ با اصلاح نظام اقتصادی و کاستن میزان وابستگی به درآمد نفت، شمار توریستهای داخلی و خارجی اش را به عدد ۱۰۰ میلیون نفر برساند که البته بسیاری این چشم انداز عربستان را «رؤیایی فانتزی» و یا «جاه طلبی مقامات سعودی» تعبیر کرده اند.
غفلت از بیش فعالی رقیبان جدی ای همچون عربستان درحالی است که در یک سال قبل به رغم درخواست های مکرر فعالان گردشگری در ایران برای تعیین تکلیف ویزای توریستی، هنوز برنامه مشخصی برای صدور این ویزا و ازسرگیری سفر توریستهای خارجی به ایران تعیین و اعلام نشده است. از طرف دیگر، به خاطر ملاحظات و انتقادهای ستاد کرونا به موضوع سفر، متولیان گردشگریِ ایران در بازار بین المللی و دنیای تبلیغات، دست به سکوتی طولانی زده اند که این بیم را به وجود می آورد که با ادامه این رویه، ایران از دیگر رقیبان خاورمیانه عقب و حتی باز بماند.
منبع: آبنما کار