خراسان رضوی رییس هیات مدیره جامعه هتلداران خراسان رضوی اظهار داشت: بخش خصوصی هیچ زمان در سیاستگذاری ها و برنامه ریزی های گردشگری نقشی نداشته است و تنها وسیله ای تبلیغاتی برای افراد، وزارتخانه ها و حتی سازمان ها بوده است.
امیر سزاوار در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اولویت های مورد توجه وزیر جدید میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی اظهار نمود: باتوجه به اوضاع به نظر نمی رسد که وزیر جدید بتواند به تنهایی بر مشکلات فائق آید؛ چونکه برای حل مشکلات حوزه گردشگری علاوه بر وزارت میراث فرهنگی تمام نظام باید برای پیشبرد کار این حوزه را اراده کنند و بعد از آن با یک حرکت درست در مسیری منطقی به حرکت بپردازند.
وی افزود: در این راه وزیر نهایتاً می تواند راه حل نشان دهد که ارائه این راه حل نیز باید تحت یک خرد جمعی به دست آید و وزیر در این راه می تواند نهایتاً یک مجری باشد.
حل مشکلات حوزه گردشگری با همبستگی تمام دستگاه های اجرائی و قانون گذار
رئیس هیات مدیره جامعه هتلداران خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش که در مقابل تحریم ها چه راهکارهایی باید تدبیر شود، مدعی شد: به عقیده من در دوره گذشته اتفاق خاصی در زمینه تحریم ها رخ نداد و بیشتر شاهد اتفاقات منفی بودیم. بنا بر این باید بدنه نظام و کل دستگاه های اجرائی، حقوقی و قانون گذار در کنار یکدیگر به همبستگی برسند تا بتوانند در این عرصه اتفاق خاصی را رقم بزنند.
سزاوار اشاره کرد: مشکلات حوزه گردشگری را نمی توان تماما به گردن کرونا انداخت، در این پنج سال وضعیت گردشگری لحظه به لحظه بدتر شده است و روزی نبوده است که گردشگری در کشور ما نسبت به روز قبل بهتر باشد.
وی افزود: تحریم ها، اتفاقات سیاسی داخل کشور، عدم ارتباط با دیگر کشورها و در نهایت شیوع ویروس کرونا عواملی هستند که وضعیت صنعت گردشگری و فعالان این حوزه را وخیم تر کرد. در نهایت برای حل مسائل و مشکلات در زمان حضور وزیر جدید نیز باید خرد جمعی واقعی در نظام به وجود آید و تمام ارگان ها و سیستم ها اراده کار داشته باشند؛ برای مثال واکسیناسیون عمومی و لغو تحریم ها می تواند تاثیر زیادی بر برون رفت از این اوضاع داشته باشد.
رئیس هیات مدیره جامعه هتلداران خراسان رضوی درباب استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی در دوره گذشته عنوان کرد: بخش خصوصی هیچ زمان در سیاستگذاری ها و برنامه ریزی های گردشگری نقشی نداشته است. می توان گفت در ۲۰ سال قبل بخش خصوصی تنها وسیله ای تبلیغاتی برای افراد، وزارتخانه ها و حتی سازمان ها بوده است و هم اکنون نیز همچنان شاهد این مساله هستیم.
سزاوار افزود: در نهایت امیدوار هستم که با حضور وزیر جدید در مسائل گفته شده تغییر به وجود آید، نقش نداشتن بخش خصوصی در سیاستگذاری و تصمیم گیری ها بیش از این ادامه پیدا نکند و صحبت هایی که هم اکنون مطرح گردیده است در این خصوص تنها جنبه تبلیغاتی نداشته باشد.
نقش ۸۰ درصدی بخش خصوصی دیگر کشورها در زمینه گردشگری
وی اظهار داشت: اگر به کشورهایی که در گردشگری موفق عمل کرده اند و به لحاظ جغرافیایی از ما فاصله بسیاری ندارند نگاهی بیندازیم، متوجه می شویم که بخش خصوصی در سیاستگذاری ها و برنامه ریزی های اقتصادی حوزه گردشگری این کشورها چیزی حدود ۸۰ درصد نقش دارد. البته این اتفاق در کشور ما کاملا بالعکس است و مادامی که بخواهد این روش ادامه پیدا کند شرایط تغییری نخواهد کرد و به همین منوال ادامه پیدا می کند.
رئیس هیات مدیره جامعه هتلداران خراسان رضوی افزود: البته در موضوع تبلیغات نیز اوضاع در کشور ما متفاوت می باشد، به این معنا که ۸۰ درصد از حمایت های دولتی و تنها ۲۰ درصد مربوط به بخش خصوصی است که بازهم کاملا برعکس عملکرد کشور ماست، باید اظهار داشت که امکان ندارد در زمینی جو بکاریم و گندم درو کنیم؛ در نهایت امیدواریم شعارهای داده شده محقق شوند.
با خروج دولت از حوزه گردشگری خیلی از مشکلات این حوزه قابل حل خواهد بود
سزاوار در پاسخ به این پرسش که جهت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی چه تدابیری باید اندیشیده شود، اشاره کرد: در حقیقت هیچ اقدامی برای این کار لازم نیست به غیر از این که بخش دولتی دست از اداره امور گردشگری بردارد و یا به اصطلاح پایش را کنار بگذارد و امور را به بخش خصوصی واگذار کند.
وی عنوان کرد: از آنجا که یکی از تاسیسات گردشگری مهم بخش هتلداری است در مشهد می بینیم که حجم عظیمی از بخش هتلداری و مراکز اقامتی همچنان تحت اداره و مدیریت دولت می باشد. اینجا منظور از دولت، بدنه خود دولت نیست؛ چونکه تمام ارگان ها همچون بیمه تامین اجتماعی، شهرداری، نیروی انتظامی، آموزش و پرورش و حتی ارگان های دولتی و نظامی در این شهر هتل دارند.
رئیس هیات مدیره جامعه هتلداران خراسان رضوی اضافه کرد: اما اگر همین مراکز اقامتی به بخش خصوصی واگذار شوند، می توان اظهار داشت که اتفاق بزرگی رخ داده و به خودی خود ۵۰ درصد مسئله حل شده، اما متاسفانه تا امروز این اتفاق رخ نداده است. جالب است بدانیم که بصورت قانونی برای ورود ارگان های دولتی به این حوزه موانعی طراحی شده که متاسفانه شاهد نقض قانون توسط این ارگان ها هستیم و می بینیم که به آسانی به این حوزه ورود می کنند.
عدم رقابت بخش های دولتی با خصوصی نیمی از مشکلات گردشگری را حل می کند
سزاوار افزود: در نتیجه به عقیده من باید دولت خودرا از حوزه گردشگری خارج کند و به عبارتی بخش های دولتی رقیب بخش خصوصی نباشند، رخ داد این اتفاق موجب خواهد شد که حداقل ۵۰ درصد از مشکلات گردشگری کشور بطور کامل حل شود.
وی با اشاره به جمله «گردشگری داخلی با محوریت خانواده در ایران اسلامی» که توسط وزیر جدید عنوان شد، اظهار نمود: این صحبت ها عملا شعارهایی زیبا هستند که از دولت ها و مسئولین قبلی نیز شنیده ایم، اما مهم اینجاست که در عمل به کجا خواهیم رسید. شعارهای داده شده توسط دولت نمی تواند پاسخ یک ملت باشد و ما از مسئولین حوزه گردشگری انتظار حرکاتی به دور از شعار داریم.
رئیس هیات مدیره جامعه هتلداران خراسان رضوی افزود: بعد از انتخاب ضرغامی بعنوان وزیر جدید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حرف هایی که توسط ایشان زده شد قابل قبول است. بعنوان مثال در بحث گردشگری و اثر خانواده باتوجه به فرهنگ ایران بیشتر به کارهایی توجه می نماییم که موضوع سفرهای خانوادگی را در بر گیرد. اصولا تاسیسات گردشگری باید برمبنای خانواده باشد و بواسطه فرهنگ و اعتقادات مذهبی مردم مان باید بر روی بخش هایی که نقاط قوت هستند و می توان در آنها موفق بود، تمرکز کرد.
سزاوار اشاره کرد: به عقیده من برای محقق شدن صحبت هایی که هم اکنون مطرح گردیده است باید حداقل ۶ ماه منتظر ماند، بعد از گذشت این مدت می توان دید که وزیر جدید تا چه حد به بخش خصوصی اجازه ورود خواهد داد، در سیاستگذاری و برنامه ریزی ها موفق عمل خواهدنمود و تا چه میزان به وعده هایی که این روزها داده می شود، عمل می کند.
مسیر تاریک گردشگری بدنه این حوزه را ناامید کرده است
وی اشاره کرد: باید اضافه کرد که انجام تمام موارد گفته شده قبلی کار بسیار سختی است؛ چونکه علاوه بر تحریم ها، عدم برنامه ریزی ها، کرونا و… با معضل بزرگ ناامیدی در مردم و مشاغل رو به رو هستیم که به عقیده من بزرگترین مشکل سر راه وزیر جدید خواهد بود.
رئیس هیات مدیره جامعه هتلداران خراسان رضوی اظهار داشت: متاسفانه شاهد یک ناامیدی بزرگ در بخش خصوصی و بدنه گردشگری هستیم و فعالان این حوزه به قدری مسیر پیش روی خود در زمینه گردشگری را تاریک می بینند که حضور مدیری جدید در این راه را بی اثر می پندارند که دلیل آن وعده های پوچ تمام این سال ها و عدم مدیریت ها است.