در گزارش آبنما کار مطرح شد؛ از نوازندگی تا جوشکاری ساختمان

به گزارش آبنما کار یکی از پژوهشگران و نوازندگان جوان موسیقی کشورمان در تشریح تازه ترین فعالیتهای موسیقایی خود از ترک حوزه پژوهش و آهنگسازی و تغییر شغلش به حرفه جوشکاری و رانندگی اطلاع داد.

آراس رجبی نوازنده، آهنگساز و پژوهشگر موسیقی ایرانی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به شرایط نابسامان فعالیتهای حمایتی از هنرمندان فعال موسیقی ایرانی درباره کارهای جدیدش هم توضیح داد: مدتی پیش کتاب تخصصی و آموزشی در حوزه نی نوازی از مبتدی تا متوسطه را در ۲۵۱ صفحه منتشر کردم که شامل ۶۲۴ اتود و ۴۰۰ درس در چارچوب ملودی موسیقی نواحی ایران بود که تلاش شده در این حوزه تفکیک های مورد نیاز صورت پذیرد. خوشبختانه روند تدوین و تنظیم این کتاب آموزشی هم بگونه ای بود که با استقبال خوبی هم از جانب مخاطبان اثر مواجه گردید چون که من در این کار پژوهشی-آموزشی تلاش کردم شرایطی را ایجاد کنم که روند آموزشی مورد نظرم در چارچوب استاندارد و آسان تری پیش روی هنرجویان قرار گیرد.
وی درباره نحوه انتشار این کتاب بیان نمود: آنچه برای پژوهش این کتاب صورت گرفته از سال ۹۴ شروع شده که در همان زمان هم آماده چاپ بود اما چون ناشری حاضر نمی شد از این کار حمایت کند ازاین رو بیشتر از پنج سال طول کشید که توسط ناشر به مرحله انتشار برسد. حتی همین شرایطی هم که حالا بعنوان چاپ کتاب مطرح می کنم بگونه ای است که بنده هیچ گونه منفعت مالی بعنوان حق التالیف از این اثر ندارم و امتیاز کامل کتاب را به ناشر واگذار کردم که حداقل بتواند به مرحله نشر برسد. چون که نه لابی قدرتمندی برای مذاکره با ناشران داشتم و نه پولی که بخواهم بر مبنای آن نسبت به چاپ گسترده تر و توزیع بهتر آن اقدام کنم. البته بماند که من مدت زیادی متوجه شده که از این نوع کارها در حوزه موسیقی نه تنها هیچ حمایتی نمی گردد بلکه رفته رفته مبحث به این سمت رفته که عطای کار در این عرصه را باید به لقایش بخشید. کاری که بنده از مدتی پیش آنرا انجام دادم و الان در حرفه شریف «رانندگی» و «جوشکاری ساختمان» فعالیت می کنم.
وقتی هیچ توجهی به هنرم نمی گردد، وقتی خیلی ها هنر فست فودی را به هنر درست ترجیح می دهند و یا اگر هم نگاهی به این هنرها دارند من از لابی لازم برخوردار نیستم پس بهتر است که از این حرفه خارج شوم و فضای کاری خودم را دنبال کنم این پژوهشگر درباره علل خود برای تغییر گرایش شغلی خود از آهنگسازی و نوازندگی به سمت حرفه رانندگی و جوشکاری ساختمان اظهار داشت: من با افتخار اعلام می کنم که متاسفانه به علت شرایط بسیار اسف باری که در حوزه موسیقی با آن مواجه بودم، همانند خیلی از هم وطنان شریفم به حرفه رانندگی روی آوردم. حتی علاوه بر این به جهت اینکه بتوانم از عهده خرج و مخارج زندگی ام با شرافت بر بیایم در بعضی مواقع هم به حرفه انبارداری، مونتاژ کاری و جوشکاری ساختمان هم روی آوردم. چون که احساس می کنم دیگر نه من به موسیقی احتیاج دارم و نه موسیقی به من احتیاج دارد. وقتی هیچ توجهی به هنرم نمی گردد، وقتی خیلی ها هنر فست فودی را به هنر درست ترجیح می دهند و یا اگر هم نگاهی به این هنرها دارند من از لابی لازم برخوردار نیستم پس بهتر است که از این حرفه خارج شوم و فضای کاری خودم را دنبال کنم.
رجبی ضمن اشاره به وضعیت نابسامان حوزه موسیقی کشور اذعان کرد: من واقعاً اشتباه کردم که از همان ابتدا موسیقی را در راه شغلی زندگی ام قرار دادم. چون همسر و فرزند من حالا به موسیقی احتیاج ندارند. آنها هزینه هایی دارند که من باید از پس این هزینه ها بر بیایم پس رانندگی و جوشکاری ساختمان که برایم آورده مالی دارند، بیشتر خوشحالم می کند. تا کار در حوزه موسیقی که هیچ تهیه کننده و ناشری حاضر نیست با من و امثال من که چهره نیستیم همکاری کند. من تخصص آهنگسازی داشتم، من با افراد و هنرمندان زیادی کار کردم که هرکدام نقش موثری در حوزه موسیقی داشتند و دارند اما وقتی به گذشته نگاه می کنم می بینیم مسیر اشتباهی را انتخاب کردم. مسیری که برایم بسیار پرارزش بود اما وقتی دیدم لابی لازم را برای عرضه آثارم ندارم ترجیح دادم به فکر کار دیگری باشم. من حتی تصمیم داشتم مهاجرت کنم اما چون همین کار هم هزینه می خواهد ازاین رو راه دیگری پیش روی خودم نمی بینم جز تغییر شغل. البته این قاعده فقط مختص بنده نیست. کما این که در این حوزه همکاران دیگری هم هستند که فعلا این گونه زیستن را به منظور زندگی خود برگزیده اند.

این نوازنده و آهنگساز در ادامه صحبت های خود اظهار داشت: چند وقت پیش که در ساختمان مشغول کار بودم به من خبر دادند که زمان رونمایی کتابم فرا رسیده و من می بایست در مراسم رونمایی کتاب حضور داشته باشم. اما شاید باورش سخت باشد که من به آن برنامه نرفتم. چون برایم کار در ساختمان به علت حقوقی که از بابت کار در آن دریافت می کنم مهم تر بود. ازاین رو به دوستان گفتم جوشکاری دارم و نمی توانم بیایم. چون این کارها را دیگر شوخی می دانم. این شرایطی که برایم به وجود آمده اصلاً اغراق آمیز نیست و حقیقت جامعه ای است که درصد کمی از اهالی موسیقی در آن از شرایط بهتر و مناسب تری برخوردار می باشند.
من بر این باورم طی سالهای آینده به علت همین فقدان حمایت ها و بی توجهی ها باید منتظر نابودی کامل هنر مینیاتور و خوشنویسی و نگارگری و این هنرها بود رجبی در بخش پایانی صحبت های خود اظهار نمود: دلم نمی خواهد برای نشان دادن وضعیت نامطلوب هنر سرزمینم فقط به موسیقی اشاره کنم که تبدیل به یک هنر فست فودی شده، روی صحبت من تمام هنرهاست. من بر این باورم طی سالهای آینده به علت همین فقدان حمایت ها و بی توجهی ها باید منتظر نابودی کامل هنر مینیاتور و خوشنویسی و نگارگری و این هنرها بود. وقتی در مغازه های کتاب فروشی دیگر خریدن شاهنامه فردوسی و دیوان حافظ و گلستان سعدی معنا ندارد و فروشندگان حاضرند این کتاب ها را حتی به صورت نیم بها بفروشند، دیگر کتاب آراس رجبی چه جایگاهی در این شرایط نابسامان دارد که بخواهم دغدغه اش را داشته باشم؟ وقتی کتاب این بزرگان برای خیلی از مردم از درجه اعتباری برخوردار نیست و تبدیل به کادوهای نفیس که فقط کاربرد هدیه دارند شده ما چه کاره ایم که بخواهیم ادعایی نماییم. پس بهتر است که جور دیگری در فضا باشم و از موسیقی به شکل دیگری بهره برداری کنم. چون موسیقی من آنچنان از درجه اعتبار برخوردار نیست.
آراس رجبی همچون هنرمندانی است که در حوزه نوازندگی نی به فراگیری موسیقی مشغول بوده است.
حضور در جشنواره موسیقی فجر و جشنواره موسیقی جوان، نوازندگی در برخی از گروه های تعزیه، حضور در فستیوال موسیقی اتنو در کشور سوئد و کسب رتبه دوم از بین پنجاه و هفت کشور، حضور در آلبوم های موسیقی «گرفتار» به آهنگسازی جلیل عندلیبی خوانندگی علیرضا افتخاری، «پنجره باز می شود» به آهنگسازی بابک شهرکی، «کیژی کورد» به آهنگسازی جلیل عندلیبی، «نگاه» به آهنگسازی ابراهیم نقدیان، «رقص نی» به آهنگسازی مسعود جاهد، «میهن» به آهنگسازی جلیل عندلیبی، آهنگسازی در حوزه های مختلف تئاتر و سینما، دستیاری فریبرز لاچینی در فیلم سینمایی «عروسک»، بازیگری در نمایش «آینه سکوت» به کارگردانی امین میری، بازی در فیلم «یک اشتباه ساده» به کارگردانی سمانه کیانپور، راه اندازی گروه موسیقی «َشفق» در سال ۸۰، اجرای کنسرت در کشورهای عراق. ترکیه و پاکستان، ساخت موسیقی برای مینی سریال «شب عید» به کارگردانی سعید آقاخانی، بازی در فیلم «کسوف» به کارگردانی احد میر کرمی و ساخت موسیقی برای چند پروژه دیگری همچون فعالیتهای موسیقایی آراس رجبی طی سالهای اخیر بوده است.

منبع: