به گزارش آبنما کار رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در ادامه کارشکنی و قانون شکنی ها در پروازهای اربعین تصریح کرد: دستگاههای نظارتی با سکوت از تخلف سازمان هواپیمایی و ایرلاین ها در پرواز اربعین حمایت کرده اند. به مردم جفا و با آنها بد رفتار شده است.
گران فروشی شرکتهای هواپیمایی که سال ها است به بهانه های مختلف ادامه دارد و در دوران کرونا با اجرای طرح محدودیت ۶۰ درصد ظرفیت صندلی به اوج رسید، به پروازهای اربعین هم سرایت کرد و مورد انتقاد نمایندگان مجلس هم واقع شد. با این وجود هنوز برخورد قاطعی با تخلف ها صورت نگرفته است. حرمت الله رفیعی در اینباره به ایسنا اظهار داشت: ما سال هاست که به بهانه ها و در مناسبت های مختلف گرفتار زیاده خواهی شرکتهای هواپیمایی هستیم، همان گونه که در اربعین سال جاری شاهد بودیم و تلاش داشتند با دادن آدرس های غلط، آژانس های مسافرتی و هوایی را متهم به گران فروشی کنند، درحالی که سیستم فروش بلیت اربعین را به روی این آژانس ها بستند و دسترسی را برای تعداد محدود و خاصی باز کردند.
او همینطور اظهار نمود: ایرلاین ها و سازمان هواپیمایی قیمت بلیت اربعین را ۵ میلیون تومان تعیین کردند، اما چرا هیچ دستگاه و نهاد نظارتی از آنها سوال نکرد چرا برای مسیر هوایی که طول مسافت آن از تهران ـ شیراز یا تهران ـ مشهد و یا تهران ـ زاهدان کمتر است، چنین قیمتی تعیین شده؟ بطور قطع شرکتهای هواپیمایی در مقابل این پرسش، مثل همیشه ادله و مستندات عرضه می کنند که در کشور خارجی سوخت می زنند و با هزینه های رویالتی یا خدمات فرودگاه محاسبه کرده اند که چنین قیمتی تعیین شده است و حتما هم فاکتور سوخت و رویالتی را عرضه می دهند، اما سوال این است مگر شرکتهای هواپیمایی در فرودگاه های عراق سوخت می زنند؟ مگر عراق در اربعین هزینه خدمات فرودگاه را حساب می کند که ما با دوبرابر قیمت با مردم خودمان حساب کرده ایم!؟
او در ادامه بیان نمود: هزینه این مسیر نهایت باید دو میلیون تومان باشد، نه پنج میلیون تومان. مطمئنم شرکتهای هواپیمایی برای تکذیب این اظهارات سند و ادله می آورند، اما با درنظر گرفتن بُعد مسافت بین دو کشور و همینطور خدمات و امتیازهایی که عراق در اربعین برای زائرین قائل است، آن اسناد و ادله نمی تواند باورپذیر باشد.
رفیعی افزود: حالا که مردم ناچار شده اند این قیمت را قبول کنند و دولت هم آنرا پذیرفته است، چرا دسترسی آژانس های مسافرتی را به سیستم فروش بلیت اربعین بسته اند و اجازه فروش را به آژانس ها و شرکتهای خاص داده اند؟ چرا بلیت را کمیاب کرده اند و فقط بلیت یک طرف را فروخته اند؟ مگر قیمت مصوب پنج میلیون تومان را خودِ شرکتهای هواپیمایی تعیین و مصوب نکرده اند، چرا بلیت پنج میلیون تومانی پیدا نمی گردد و قیمت این بلیت به شش میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است؟ چرا بازار سیاه راه افتاده و با شأن و کرامت مردم این چنین بازی شده است؟ چرا مردم را در این کرونا در صف های طولانی با وضعیت نامناسب، ساعت ها معطل و سرگردان نگه داشته اند؟ چرا به زائر اربعین به خاطر زیاده خواهی های خود جفا کرده اند؟ واقعا با مردم بد رفتار شد.
او درباره علت وارد نشدن سازمان هواپیمایی که مسؤولیت انتقال زائرین اربعین را به عهده داشت، با عنایت به اخطارهای مکرری که داده است، اظهار نمود: اخطار را یک مرتبه می دهند، دو بار می دهند، دفعه سوم باید برخورد کنند. وقتی از نظارت و برخورد جدی خبری نباشد، بطور قطع آن اخطار بی اثر می شود و خیال بقیه هم آسوده می شود و کسی هم توجه نمی کند و تخلف هم ادامه پیدا می کند. چطور وقتی یک آژانس مسافرتی در فروش بلیت پرواز تخلف کند بعد از یک مرتبه اخطار، بار دوم آنرا پلمب می کنند، اما با شرکتهای هواپیمایی با این همه جفا، هیچ برخوردی نمی شود؟ این بازی بین سازمان هواپیمایی و ایرلاین ها همیشه وجود داشته و به دور باطل تبدیل گشته است.
رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران درباره وارد نشدن نهادهای نظارتی به تخلف های پروازهای اربعین، اظهار داشت: این یک نقطه ضعف است. دستگاههای نظارتی با این سکوت، از عملکرد شرکت ها و سازمان هواپیمایی به شکلی حمایت کرده اند.
او بیان نمود: داستان شرکتهای هواپیمایی مثل کارخانه های خودروسازی در کشور شده است که هر محصولی تولید می کنند مردم چون انتخاب دیگری ندارند و واردات خودرو هم ممنوع می باشد، ناچارند همان محصولی را که در کشور وجود دارد بخرند، در واقع مردم گرفتار یک جبر شده اند و انتخاب دیگری ندارند. شرکتهای هواپیمایی هم چنین رفتاری را با مردم در پیش گرفته اند.
رفیعی به کمبود پرواز اربعین هم اشاره نمود و اظهار داشت: ادله می آورند که هواپیما کم است. چرا کم است وقتی هواپیماها شب تا بامداد در فرودگاه مهرآباد خوابیده اند. می دانم که ادله می آورند که آن هواپیماها برای پرواز داخلی است و پرواز خارجی هم از فرودگاه امام انجام می شود، خوب می توانند برای مقطع کوتاه اربعین از فرودگاه مهرآباد و پروازهای شبانه آن استفاده کنند.
وی در ادامه اظهار نمود: مسئله این است که شرکتهای هواپیمایی نه فقط در اربعین سال جاری، بلکه در هر سال و در هر مناسبت دیگری به مردم جفا می کنند و برخورد قاطعی هم با آنها نمی گردد. صاحبان حمل و نقل هوایی از قدیم به فرمایشاتی استناد می کنند که هواپیما را کالایی لوکس دانسته است، درحالی که سوءبرداشت شده است؛ چرا پس از این همه سال فقط یک قشر خاص باید از این وسیله نقلیه عمومی استفاده کنند؟ آمار می دهند که فقط یک درصد از سهم سفرها به حمل و نقل هوایی اختصاص دارد که ۶۵ درصد آن یک درصد هم سهم کارکنان دولت و مأموریت ها است. اگر این آمار به زعم این شرکت ها درست است چرا باید برای ۳۵ صدم درصد سوخت یارانه ای که قیمت آن کمتر از آب معدنی است دریافت کنند؟ حتما که این آمار اشتباه است و معتقدم برای اینکه حرف خویش را اثبات کنند دست به چنین آمارسازی هایی می زنند، اما حداقل در اربعین به مردم جفا نمی کردید.
تصاویر استفاده شده از بلیت هایی است که در سیستم فروش شرکتهای هواپیمایی عرضه شده است
منبع: abnamakar.ir