آرش شهریاری معتقد می باشد که جشنواره موسیقی جوان یک رویداد اصولی و بنیادی است و نقش موثری در رشد ساز تنبور و دیگر سازهای نواحی ایران داشته است.
به گزارش آبنما کار به نقل از روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، آرش شهریاری نوازنده تنبور و داور بخش موسیقی نواحی درباره نقش موثر جشنواره موسیقی جوان در ایجاد انگیزه و استعدادیابی نسل جوان در موسیقی نواحی اظهار داشت: با اهمیت ترین جریان مثبتی که جشنواره موسیقی جوان رقم می زند کشف استعدادها است. چون بچه ها تشویق به شرکت و رقابت خوب و سالم می شوند.
وی در ادامه درباره توجه نسل جوان به موسیقی اجدادیشان بواسطه حضور در جشنواره موسیقی جوان اضافه کرد: از آنجا که موسیقی تنبور جنبه عارفانه و توحیدی و ریشه در تفکر عرفانی مردم کرد دارد، جوانان خیلی خوب آنرا حفظ نموده اند و موسیقی شان را بسیار دوست دارند البته جشنواره موسیقی جوان و دیگر جشنواره ها نقش به سزایی داشتند و در رشد تنبور و حتی دیگر سازهای نواحی ایران کمک کرده اند خصوصا جشنواره جوان که اصولی و بنیادی است و در آن بهترین داوران حضور دارند.
این نوازنده تنبور با اشاره به اعتبار جشنواره موسیقی جوان به سبب حضور حداکثری استادان موسیقی در مقام داور، بیان کرد: جشنواره بدون هیچ جهت خاصی حرکت می کند و هدفش فقط موسیقی است بطورمثال می بینیم در بخش تار استادان حسین علیزاده و داریوش پیرنیاکان از دو مکتب و سبک مختلف تارنوازی حضور دارند که در بخش تنبور و دیگر سازها نیز شاهد چنین چیدمانی هستیم چونکه هدف جشنواره فقط موسیقی و رشد این هنر است بدون جهت گیری و موضع گیری خاص در توجه به یک سبک موسیقی که به نظرم همین مسئله تاثیر خودش را روی شرکت کنندگان می گذارد.
شهریاری با اشاره به گستردگی موسیقی تنبور در سراسر ایران اظهار داشت: شهر صحنه یکی از شهرهای زادگاه تنبور است اما هم اکنون نوازنده های تنبوردر تهران خیلی بیشتر از نوازنده های تنبور در شهر صحنه هستند. حتی در اصفهان و شیراز نوازنده تنبور خیلی زیاد است بر این اساس من معتقدم تنبور و یکسری سازهای هم خانواده تنبور مثل دو تار شمال خراسان، دوتار جنوب خراسان، دو تار مازندران، ساز عاشقی آذربایجان را نمی توان جز سازها و موسیقی نواحی دانست بلکه باید عنوان موسیقی کلاسیک منطقه ای به آنها داد.
این داور بخش موسیقی نواحی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: به نظر من پس از ردیف دستگاهی، پرقدرت ترین و قدرتمندترین سیستم کلاسیک را موسیقی تنبور دارد. تمام آن شناسه ها که در موسیقی دستگاهی وجود دارد در موسیقی تنبور هم هست.
شهریاری درباره ملاک های داوری در بخش تنبور اظهار نمود: در وهله اول اصالت اجرا برای ما مهم می باشد. این که مقامی که نوازنده روایت می کند خالص و اصیل باشد. پس از اصالت، تکنیکی که بر طبق آن مکتب خاص باشد برای ما مهمست و طبیعتاً نمره بیشتری میگیرد و توجه به کوک ساز بسیار اهمیت ویژه ای دارد به نظر من کوک ساز حتی از تکنیک نوازندگی مهمتر است چون برخی از نوازنده ها تکنیکشان خوب است ولی اصلا توجه ای به کوک ساز ندارند که این خود ضعف بزرگی است.