به گزارش آبنما کار رئیس جامعه تورگردانان ایران می گوید: ترکیه تا کنون اراده ای برای معرفی ایران نداشته است، هرچند ما هم اقدامی در این راستا انجام نداده ایم، به عبارتی ترک ها برای اینکه خویش را معرفی کنند به کشور ما آمدند، ولی ما در کشور آنها حضور نداشتیم.
ابراهیم پورفرج در گفتگو با ایسنا به مناسبت حضور ایران در نمایشگاه گردشگری آنکارا که با حضور ۱۰ آژانس و تورگردان گردشگری ایران برگزار شده است، درباره دلیل کم توجهی به بازار گردشگری ترکیه از جانب آژانس های گردشگری ایران، اظهار نمود: البته برخی از آژانس های ایرانی در بازار گردشگری ترکیه حضور دارند. این نمایشگاه پنجمین دوره ای است که در پایتخت ترکیه برگزار می گردد و در دوران کرونا نخستین بار است که برخی از کشورها در آن شرکت کرده اند که ایران هم در آن حضور دارد و اتفاقا با استقبال استاندار و مقامات محلی آنکارا روبه رو شده و حتی در پوستر نمایشگاه از حضور ایران ویژه یاد شده است و افتتاحیه آن با سخنرانی نفر دوم سفارت ایران در آنکارا همراه بود.
او اضافه کرد: در ادامه مقرر است با آژانس های گردشگری ترکیه نشست B2B داشته باشیم و در سال جدید هم B2B دیگری در شهر استانبول خواهیم داشت. با عنایت به شرایطی که کرونا در دو سه سال قبل برای صنعت توریسم ایران پیش آورده است ما باید روی بازارهای جدید که قبلا نسبت به آنها کم توجه بودیم بیشتر کار نماییم.
پورفرج افزود: آژانس هایی که در این نمایشگاه حاضر شده اند همگی تورگردان هستند، یعنی کارشان جذب توریست است نه فرستادن توریست به خارج از ایران. هدف ما از حضور در چنین نمایشگاهی آغاز گفت وگوهای ادامه دار است که تعاملات بیشتری با بازار گردشگری ترکیه برای جذب گردشگران بیشتر از این کشور برقرار شود. امیدواریم نتیجه لازم را از این حضور به دست آوریم. در ترکیه علویان زیادی زندگی می کنند که برای سفر به ایران علاقه نشان می دهند، آنها می توانند جامعه هدف ما باشند. متاسفانه ما تا کنون در کشور ترکیه وقت نگذاشته ایم، ولی با شرایطی که پیش آمده است باید روی کشورهای همسایه تمرکز بیشتری نشان دهیم.
رئیس جامعه توگردانان ایران در عین حال اظهار نمود: البته آژانس های ترکیه هم تا کنون اراده چندانی برای معرفی ایران و یا تشویق هموطنان خود برای سفر به کشور ما نداشته اند، درحالی که سالانه تعداد زیادی از ایرانیان توسط آژانس های ایرانی تشویق می شوند که به ترکیه سفر کنند. ما می خواهیم این تعامل دوسویه باشد و در مذاکراتمان از سوی ترک هم می خواهیم که برای معرفی ایران وقت بگذارد، چون سال ها است ترکیه توسط آژانس های ایرانی در حال تبلیغ است. البته که ترک ها خودشان هم برای گردشگری و معرفی کشورشان وقت می گذارند. مسؤولان آنها هر سال همراه آژانس های گردشگری این کشور به ایران سفر می کنند با آژانس های ایرانی جلسه می گذارند، برای سفر بیشتر گردشگران امتیازهایی را درنظر می گیرند، هزینه سفر را مدیریت می کنند، ولی ما کدام یک از این کارها را تا حالا انجام داده ایم؟ کدام مسؤول گردشگری ما برای تبلیغ و معرفی ایران این گونه وقت و هزینه گذاشته است؟ ما هم باید خودمان را معرفی نماییم، مردم و فرهنگمان را و در شبکه های تلویزیونی این کشور با تصاویر زیبا و نه خبرهای سیاسی حضور داشته باشیم.
او اضافه کرد: خاطرم هست زمانی رئیس تورساب (اتحادیه گردشگری ترکیه) به ایران آمده بود، در یک سخنرانی گفت، “ما ترکیه را به ایران آورده ایم، ولی شما هیچگاه ایران را به ترکیه نیاورده اید”. البته که تورساب و آژانس های گردشگری ترکیه همراهی دولت را داشته اند، مثلاً در نمایشگاه های بین المللی دولت آنها زمین را می خرد و مجانی در اختیار شرکتهای گردشگری قرار می دهد، ولی برای ما شرایط این گونه است که وزیر (پیشین) گردشگری با پرداخت ۵۰ درصد هزینه زمین در نمایشگاه موافقت می کند و معاون گردشگری او مخالفت می کند. تفاوت است بین انسان هایی که کار تجارت می کنند و آن هایی که از تجارت فاصله دارند.
پورفرج اظهار داشت: به جز ترکیه در حال مذاکره با آژانس های هندی و چینی هم هستیم که احیانا از اتحادیه ها و آژانس های گردشگری آنها برای سفر به ایران دعوت نماییم. ضمن اینکه با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حال گفتگو هستیم تا زمینه برگزاری دومین گردهمایی توراپراتورهای بین المللی را که دور نخست آن در سال ۱۳۸۷ (۲۰۰۸) برپا شد، در پساکرونا فراهم نماییم. البته منتظر نتیجه مذاکرات درباره توافق هسته ای (برجام) هم هستیم که اگر حاصل شود، حتما بازار گردشگری ایران را متحول می کند و مشکلات نقل و انتقال درآمد صنعت توریسم را به کشور تا حدی حل خواهد نمود. به هر حال ما حتی با وجود خسارت هایی که در دوران کرونا و پیش از آن متحمل شدیم و دولت هم کمک و حمایت قابل توجهی نکرد، تلاش می نماییم تعداد بیشتری از گردشگران را به ایران جذب نماییم.
منبع: abnamakar.ir