به گزارش آبنما کار خراسان رضوی رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: خراسان رضوی از نظر جذب توریست رتبه اول را دارد و در سال بیشتر از ۸ میلیون زائر و توریست به این استان سفر می کنند که برای میزبانی از این تعداد تنها از ۴۰ درصد ظرفیت استفاده شده است.
علی اکبر عبدالملکی اظهار نمود: انتشار کرونا از اسفند سال ۱۳۹۸ تابحال به صنعت توریسم کشور تا ۹۵ درصد صدمه وارد کرده است. این در شرایطی است که بیشتر از ۸ میلیون نفر گردشگر خارجی طی سال ۱۳۹۷ از کشور دیدن کردند که از این طریق مبلغی افزون بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به چرخه اقتصادی کشور وارد شد و در دوران کرونا زیان های زیادی از این بابت به کشور تحمیل شده است.
وی بیان نمود: با عنایت به این که ایران هفتمین کشور پر جاذبه دنیا و امن ترین کشور در جهان و دارای چهار فصل به حساب می آید، امیدواریم که با کمک وزارت خارجه و امضای برجام در حوزه گردشگری اتفاقات خوبی رقم بخورد و از دولت سیزدهم تقاضا داریم نگاهی ویژه و فرامرزی به صنعت توریسم داشته باشد.
کمیته بوم گردی راه اندازی شد
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: به منظور معرفی مناطق بوم گردی و جاذبه های گردشگری ایران کمیته بوم گردی تشکیل و به راه افتاده است. برنامه ما این است گردشگری را به صورت کاملاً هوشمندانه به مناطقی سوق دهیم که دیده نشده است؛ چونکه ایران دارای جاذبه های گردشگری بسیاری است مانند منطقه چالیدره که تابحال اسمشان شنیده نشده و معرفی نشده اند.
عبدالملکی با اشاره به اینکه بیشتر از ۲۵۰۰ منطقه بوم گردی معرفی نشده در ایران وجود دارد، اضافه کرد: مبحث توسعه بوم گردی ها هم در دستور کار اصلی ما قرار گرفته است و بدین منظور کمیته بوم گردی هم به منظور شناساندن این مناطق به ایرانی ها و خصوصا توریستهای خارجی به راه افتاده است.
وی خاطرنشان کرد: امروزه دیگر هتل های ۵ ستاره برای توریست خارجی جذابیت خاصی ندارد و طبیعت بکر، بوم گردی و گردشگری تجربه گرا دارای جذابیت بیشتری برای گردشگران است.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران بیان نمود: همینطور با عنایت به اثرگذاری و اهمیت بخش خصوصی در حوزه گردشگری، به منظور تسهیل و رفع موانع سرمایه گذاری و توسعه گردشگری در اتاق بازرگانی ایران دفتر مشاوره کسب و کارهای گردشگری به راه افتاده است.
وی ادامه داد: معرفی سرمایه گذاران به افرادی که دارای طرح و ایده در حوزه گردشگری هستند اما سرمایه ندارند و برعکس آن همچون اهداف دفتر مشاوره کسب و کارهای گردشگری می باشد.
عبدالملکی افزود: کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران با ۱۶ کمیته تخصصی فعال در حوزه های مختلف دارای ۳۲۳ تشکل استانی، ۳۴ اتاق بازرگانی استانی، ۳۸ اتاق بازرگانی بین المللی و ۲۱۴ تشکل ملی است.
وی اظهار داشت: در اتاق بازرگانی ایران ما درحال تشکیل فدراسیون گردشگری هستیم به صورتی که تمام بخش های خصوصی کشور مانند انجمن های هتل داران، آژانس داران، بوم گردی ها، اقامتگاه ها، رستوران ها، حمل و نقل ریلی، هوایی، جاده ای و دریایی در چارچوب فدراسیون ساماندهی شده تا صدای واحدی داشته باشیم و این اقدام نقش مهمی در توسعه صنعت توریسم کشورمان دارد.
خراسان رضوی تنها از ۴۰ درصد ظرفیت خود برای جذب توریست بهره برده است
عبدالملکی اظهار داشت: استان خراسان رضوی رتبه اول از نظر جذب توریست را دارد و در سال بیشتر از ۸ میلیون زائر و توریست به این استان سفر می کنند. هم اکنون هم تنها از ۴۰ درصد ظرفیت بالای توریست خراسان رضوی استفاده شده است و این استان اگر بتواند از ظرفیت ۱۰۰ درصدی خود استفاده نماید، اتفاقات بهتری رقم خواهد خورد.
وی با اشاره به اینکه هیچ چیز در دنیا به اندازه گردشگری نمی تواند پول را در چرخش قرار دهد و سبب رونق اقتصادی منطقه شود، افزود: گردشگری بسیار می تواند اشتغال زا، ارزآور و سبب رونق منطقه و هم مانع مهاجرت افراد ساکن در مناطق مختلف به تهران و شهرهای بزرگ برای کسب کار شود. گردشگری یک صنعت پاک و بدون دودکش است و هیچ آلایندگی ندارد.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: با عنایت به ظرفیتی که به واسطه وجود امام رضا(ع) در مشهد بوجود آمده و حضور تعداد زیادی زائر، باید مبحث زائر و توریست به شکلی مدیریت شود که علاوه بر بحث زیارتی، بحث گردشگری هم مورد توجه قرار گیرد.
عبدالملکی اظهار داشت: در شرایط کنونی گردشگری می تواند چاره برون رفت از چالش های کشور باشد، با سود حاصل از فروش نفت میتوان زیرساخت های گردشگری همچون خرید هواپیما، نوسازی ناوگان های حمل و نقل ریلی، جاده ای و ایجاد هتل های زنجیره ای بین المللی را در ایران فراهم نمود.
وی بیان نمود: آمدن هر توریست افزون بر ۴۰ چهل بشکه نفت ارزآوری دارد که باید از ظرفیت مهم گردشگری در کشورمان به بهترین شکل استفاده گردد.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: عدم استقبال سرمایه گذاری در حوزه گردشگری باید چاره اندیشی شود، چونکه اگر فضا و جذابیتی برای سرمایه گذار فراهم گردد وی به سادگی می تواند سرمایه گزاری نموده و هیچ دغدغه ای جز اجرای پروژه نداشته باشد.
وی بیان نمود: برای مثال باید بسته های سرمایه گذاری را با کمک شهرداری ها، شورای شهرها و مدیران ارشد گردشگری و استانداری در منطقه های مختلف گردشگری مانند چالیدره مشهد ایجاد کرد.
منبع: abnamakar.ir