۲۰ میلیون زائر در اربعین سال جاری

به گزارش آبنما کار، یک پژوهشگر عراقی ضمن اشاره به توسعه و گسترش اربعین در سالهای اخیر اظهار داشت: اربعین پس از سقوط صدام از ۵۰۰ هزار زائر آغاز شد و سال جاری طبق بررسی ما، حدود ۲۰ میلیون نفر به زیارت سیدالشهداء در اربعین آمده اند. از این میان ۱۵ میلیون نفر عراقی و مابقی از کشورهای دیگر بوده اند.
به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا به کربلا، جاسم حلو الموسوی الجزایری – یکی از استادان عضو الحشد شعبی – با بیان مطلب بالا در نشست «اربعین و تمدن نوین اسلامی»، سلسله نشست ها و همایش های بین المللی کمیته فرهنگی ستاد اربعین در کربلای معلی، اضافه کرد: تمدن جمع همه نیازهای مادی و معنوی به منظور زندگی انسانی است که خصوصیت های مختلفی برای آن بیان شده است. هم مکاتب مختلف و هم ادیان خاص، تمدن هایی را به وجود آورده اند. در زمان پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) فرصتی برای تحقق تمدن نوین اسلامی به وجود نیامد و هنوز هم این تمدن محقق نشده است که این وظیفه ما را سنگین تر می کند.

این پژوهشگر با تاکید بر این که ۴ گروه مدعی ایجاد تمدن نوین اسلامی هستند، اظهار داشت: گروه اول جریان وهابیت است. گروه دیگر، طرفداران اسلام لیبرالی هستند که فقط ظاهر اسلامی دارند. گروه دیگر هم مسلمانان غرب گرا هستند که همان شعارهای تمدن غربی را به نام تمدن اسلامی می دهند. اما جریان چهارمی که قدرت احیای تمدن نوین اسلامی را دارد، همان اسلام اصیل است که انقلاب اسلامی ایران، پرچمدار آن است.

او در انتها سخنانش مهم ترین دستاورد اربعین را ایجاد امیدواری به تشکیل حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) دانست و اضافه کرد: در اربعین، آن جامعه آرمانی به شکل کوچکی تحقق پیدا می کند و این مهم ترین دستاورد تمدنی اربعین است.


ایجاد فرهنگ جدید جهان با اربعین

حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی میرباقری، استاد حوزه و دانشگاه یکی دیگر از سخنرانان این همایش بود.
وی در ابتدا با تاکید بر این که برای داشتن یک تمدن معنوی به یک رویا و نگاه آرمانی نیاز داریم، اظهار داشت: این نگاه آرمانی باید با مطالبات فکری بشر هماهنگ باشد. برای حرکت دادن بشر به سمت این تمدن هم به ایمان و داده های انگیزشی در مقیاس همان رویا نیاز است؛ بعلاوه عقلانیت بنیادین و فلسفی و هم عقلانیت راهبردی و کاربردی.

وی ضمن اشاره به وضعیت تمدن های مادی اضافه کرد: تمدن های مادی هم که می توانند کاری را پیش ببرند، معمولاً از این گونه لایه های ایدئولوژیک و ساخت فلسفی به سمت یک آرمان شهر و رویا برخوردار بوده اند، البته بخشی از آنها با ناکامی، رویای خویش را تغییر داده اند؛ مانند آنچه در آمریکا اتفاق افتاده است.

میرباقری با تاکید بر این که آنچه در دنیای اسلامی می بینیم، رویای عصر ظهور است، اضافه کرد: ظهور، حقیقتی فرا تمدنی است. در واقع جهان دیگری است که مختصات خاص خودش را دارد و از جنس حیات الاخره است.

او تمدن های مادی را بازار مکاره ای دانست که می خواهد انسان را از طریق انبیا دور کند و در ادامه اظهار داشت: فرهنگی که می خواهد یک امت بسازد، باید سازوکار مقابله با رقیب را داشته باشد. ازاین رو در مقابل آنچه که در مقابل امت اسلام شکل گرفته، امامی لازم است که فضا را از فرهنگ بت پرستی تطهیر کند و قواعد امت را بالا ببرد.
این استاد حوزه و دانشگاه ضمن اشاره به طراحی گردشگری جهانی اظهار داشت: متاسفانه گردشگری جهانی در خدمت فرهنگ مادی است. در بعضی از دولت های ما هم شرایط بگونه ای شد که سفر به بعضی از اماکن غربی برای شهروندان ما مجانی تمام می شد، بلکه درآمدی هم برای مسافران داشت. اینها برای فریفتگی، تحقیر و استحاله فرهنگی است. آنچه در ساحت امت اسلامی به آن نیاز داریم، هجرت برای زیارت است، برای رحل از دنیای مادی است.

میرباقری در ادامه اضافه کرد: در کشورهای اسلامی چون ترکیه، لبنان، عراق و ایران تلاش می شود غربگرایانی که تمدن مادی را قبول دارند و می خواهند پوششی اسلامی به آن دهند، تقویت شوند. در مقابل این جریان ما باید تمدن اسلامی خویش را بسازیم که ایده رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی است.

وی ضمن اشاره به این که رنسانس در غرب توانست مظهری چون فرهنگ نقاشی آنها را منقلب کند، اضافه کرد: رویدادی چون آیین اربعین ما هم می تواند یک فرهنگ جدید در جهان ایجاد نماید. بنابراین تلاش می شود آنرا بایکوت خبری و بعد هم ضد اش توطئه کنند؛ تا وحدت بوجود آمده توسط آنرا بی اثر کنند.

حرکت شیعیان در مغناطیس اهل بیت(ع)
ابوالقاسم مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزه های علمیه و رئیس این نشست بین المللی سخنران دیگر این مراسم بود.
او ضمن اشاره به این که در غرب یک سرنوشت محتوم برای تمدن سازی قائل هستند، اضافه کرد: هر چند در همان غرب هم کسانی هستند که با این نگاه مخالفند. قرائت اول، جنگ تمدن ها را به وجود می آورد و قرائت دوم، رقابت تمدن ها را.

مقیمی ضمن اشاره به این که در باور دوم، یک پایه تمدن اصلی تمدن ساز، وجوه فرهنگی است اضافه کرد: در ارتباط نظریه ها با اربعین، سه کلان مولفه داریم که به آنها می توانیم بپردازیم؛ اول مولفه های شناختی از منظر هستی، انسان و ابزار معرفت، دوم؛ مولفه های هویتی و سوم مولفه های زیستی. همه اینها در ارتباط با اربعین شواهد واضح و مشخصی دارند.

او ضمن اشاره به این که مبحث اربعین بعنوان یک همایش جهانی و قدرت نمایی شیعه در آن بر کسی مخفی نیست، اظهار داشت: درست است که اربعین برای تعظیم شعائر حسینی است، اما باید در کنار آن تأملی صورت گیرد تا بیشترین استفاده را از این اجتماع بزرگ مردمی داشته باشیم. همایش «اربعین و تمدن نوین اسلامی» محلی برای گفتگو در این حوزه میان اندیشمندان اسلامی است تا بتوانیم در سیاستگذاری فرهنگی از این حضور میلیونی بهره ببریم.

مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور هم در ادامه این نشست به مبحث تغییرات فرهنگی ناخواسته در جامعه اشاره نمود و اظهار داشت: تغییرات فرهنگی ناخواسته از مولفه های برون زا یا از کژکارکردی مولفه های درون زا برمی آید. اگر جلوی ناامنی فرهنگی یا همان تغییر ناخواسته را نتوانیم بگیریم، اساسا همه چیز تمام می شود. برای انبیای پیشین هم همین اتفاق افتاد، اما تقدیر امت دین خاتم اینست که به مدد واقعه عاشورا امکان این تحریف منتفی شده است.
او با تکیه بر این که با نهاد زیارت، ائمه ما تلاش کردند ابتکار عمل را در جریان تغییرات فرهنگی بدست بگیرند، اضافه کرد: از این طریق، شیعیان در مغناطیس جدید سوق به سمت اهل بیت(ع) قرار می گیرند. با گردشگری الهی، احیای فرهنگی آغاز می شود که کمترین دستاوردش پیشگیری از تبلیغات سو و مخرب است.

اصلاح باورها و رفتارها با زیارت اربعین
در ادامه نشست بین المللی «اربعین و تمدن نوین اسلامی»، عبدالرسول هاجری، مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه علمیه قم به سخنرانی پرداخت و در رابطه با مسئولیت اعضای جامعه اسلامی برای ایجاد یک تمدن نوین اسلامی، خصوصیت های انسان و مسئول تراز در آن و هم لزوم وجود امام راهبر برای جامعه اسلامی به سمت تمدن نوین اسلامی سخن گفت.

سخنران دیگر این نشست بین المللی سیدحمید جزایری، معاون آموزش جامعه المصطفی بود. او تمدن اسلامی را به معنای تلاقی عقلانیت، عدالت و معنویت در چهارچوب یک نظام قدرتی و حکومتی دانست و اضافه کرد: تمدن اسلامی به معنای بروز و نمود ولایت عملی خداوند متعال در زمین است. مصداق بارز این تمدن، حکومت حضرت مهدی(عج) است. اما این به آن معنا نیست که نمادهای تمدن اسلامی را در جهان پیشین نداشته باشیم. یکی از نمودهای این تمدن اسلامی، خود واقعه عاشوراست. عاشورا از نمودهای تمدن اسلامی است که فرموده شد چیزی جز زیبایی در آن ندیده اند.

او ضمن اشاره به این که در تمدن های غیر اسلامی، حیات دنیوی و مادی محور است، اضافه کرد: برعکس تمدن های غیراسلامی، در تمدن اسلامی، آنچه اصالت و ارزش دارد، مرگ شرافتمندانه و عزتمند است.

جزایری، اربعین را بعنوان یک نماد تمدن اسلامی قابل طرح در جهان دانست و اظهار داشت: در زیارت اربعین اصلاح در باورها، عاطفه ها و رفتارها با هجرت و حرکت را می بینیم. ایثار، انفاق و از مال گذشتن، همه اینها نشانه های تمدن اسلامی است. پس اربعین را بعنوان مذهب و جلوه گاه به سمت تمدن اسلامی میتوان قرار داد. البته طبیعتا دشمن هم بیکار نخواهد نشست.

منبع: