آبنما کار: برخی از خوانندگان فعال موسیقی پاپ و دیگر گونه های موسیقایی طی سالهای قبل به مناسبت میلاد حضرت محمد(ص) آثار موسیقایی ماندگاری را پیش روی مخاطبان قرار داده اند.
خبرگزاری مهر – گروه هنر – علیرضا سعیدی: حرکت در راه تولید و عرضه آثار موسیقایی در رابطه با حوزه های آیینی و مذهبی همیشه دربرگیرنده فراز و نشیب های بوده که کار هنرمندان برای حضور در این چارچوب را با چالش ها و اما و اگرهای فراوانی رو به رو می کند. فضایی به شدت حساس و البته ضروری که حرکت در آن به مثابه راه رفتن روی لبه تیغی است که اگر خدایی ناخواسته به این سو و آن سو هدایت شود، بدترین و بحرانی ترین دستاوردها را برای یک خواننده یا آهنگساز خواهد داشت.
البته که ماجرا روی خوش هم دارد؛ کما این که دراین زمینه آثار مختلفی توسط خیلی از هنرمندان و خوانندگان این سرزمین پیش روی مخاطبان قرار گرفته، که هرکدام به فراخور حال و هوایی که به لحاظ ارائه سبک موسیقایی داشته اند، با مخاطبان ارتباط خوبی برقرار کرده و سبب قرابت معنوی شنونده به سمت محتوای مورد نظر شده اند، ملودی هایی که فارغ از شعارها و سفارش ها توانسته دربرگیرنده شرایط دلپذیری در روح و گوش شنیداری مخاطبان باشد. آثاری برگرفته از آیین ها، اعتقادات و باورهای دینی و مذهبی که طبیعتاً یکی از آنها و شاید یکی از اصلی ترین آنها ملودی های در رابطه با میلاد حضرت محمد (ص) و موضوعات در رابطه با شخصیت والای پیامبر گرامی اسلام باشد. ملودی هایی که تا به امروز توسط خیلی از خوانندگان شناخته شده کشورمان در انواع و اقسام سبک های موسیقایی ارائه و سبب ایجاد شرایطی شده اند که حالا «با سفارش» از نهادی خاص یا «بی سفارش» خودرا به عنوان آثار مناسبتی این عرصه و میدان معرفی کرده اند.
در این فضای بسیار باارزش و البته حساس که می تواند، دربرگیرنده نکات مهمی هم باشد، توجه دقیق شاعر، آهنگساز، خواننده و حتی نوازنده یک اثر موسیقایی به پروژه های این چنینی در زمینه مخاطب سنجی است که می بایست در قالبی جامعه شناسانه، روانشناسانه پیش روی مخاطبانی قرار گیرد که به دو دسته تقسیم می شوند. اول مخاطبان تخصصی حوزه موسیقی که طبیعتاً در پروسه ارائه آثار موسیقایی مایل به شنیدن آثاری آکادمیک تر و تخصصی تر در زمینه موسیقی هستند و دوم مخاطبانی که در قالبی عامیانه ترمی توانند به عنوان یک شنونده موسیقی مطرح شوند. شرایطی که یک هنرمند در هردوی آنها باید خودرا ملزم به رعایت آداب و تکنیک هایی کند که بطور قطع دربرگیرنده الزامات فراوانی است و لطمه شناسی پیرامون آن در پروسه تولید آثار موسیقایی کشورمان امری ضروری به نظر می رسد.
طی سالهای اخیر خیلی از هنرمندان فعال موسیقی تلاش خودرا انجام داده اند تا در چنین بزنگاه هایی تجربه های خود در موسیقی را برای تولید آثار موسیقایی در رابطه با مناسبت های مذهبی بیازمایند. تجربیاتی که تعدادی از آنها در روزهای سوگواری و برخی نیز در اعیاد مذهبی رخ نمایی کرده اند. ملودی هایی که گاه ماندگار شده اند و شنیدنی و گاه نیز به سبب عدم رعایت خیلی از مولفه ها راهی جز فراموشی برای خود پیدا نکردند. در این راه تولید آثار موسیقایی در رابطه با میلاد حضرت محمد (ص) یکی از چارچوب های پرطرفداری بوده که فعالان حوزه موسیقی نیز روی آنها تمرکزی بیشتری داشته و آثار مختلفی را پیش روی مخاطبان قرار داده اند، که درنوع خود تجربیات متفاوتی هم بوده اند.
به هر ترتیب آنچه بهانه ای شد تا به مناسبت میلاد حضرت رسول اکرم به آن بپردازیم، معرفی برخی از آثار تولید شده موسیقایی با محوریت این رویداد مذهبی و مبارک است که طی سالهای قبل توسط تعدادی از خوانندگان مطرح کشورمان پیش روی مخاطبان قرار گرفته اند. آثاری که برای خوب و بد بودن کیفیت آنها می بایست کارشناسان و منتقدان این عرصه به بیان نقطه نظرات خود بپردازند، اما عمدتا ملودی هایی بودند که توانستند با طیف بیشتری از مخاطبان ارتباط برقرار کنند و تبدیل به آثار شناخته شده تری در مناسبت بزرگی چون میلاد پیامبر مهربانی ها شوند. آثاری که انتخاب آنها فقط قسمتی از انبوه آثار تولید شده به همین مناسبت است و می توان در گزاره های رسانه ای بعدی آثار دیگری را هم به مخاطبان معرفی نمود، اما هرچه هستند، می توانند نقش یک ایستگاه موسیقایی را برای شنونده در این روزهای پرحادثه ایفا کنند که شنونده به بهانه روز بزرگی چون میلاد حضرت محمد، کمی تا قسمتی حال و هوای متفاوتی را تجربه کنند.
آثاری که در این مرور رسانه ای بدون تقدم و تاخر معرفی می گردند، پنج اثر موسیقایی هستند که طی سالهای قبل توسط هنرمندان مطرح موسیقی کشورمان به مناسبت روز میلاد پیامبر تولید و پیش روی مخاطبان قرار گرفته اند. این در حالیست که معرفی آثار یاد شده به مفهوم ارجحیت آنها نسبت به سایر تولیدات موسیقایی دراین زمینه نیست و فقط بهانه ای موسیقایی برای یادآوری یک روز بزرگ و مبارک در بین روزهای پرتلاطمی است که تجربه می نماییم.
محسن میرزازاده و الهام از اثر اعجوبه موسیقی خراسان
محسن میرزازاده از خوانندگان شناخته موسیقی خراسان است که طی سالهای اخیر تلاش نموده با تلفیق آموزه های موسیقایی منطقه خراسان و موسیقی کرمانجی که در خود گنجینه های اختتام ناپذیری را نهفته دارد، آثاری را در زمینه موسیقی پاپ ایران پیش روی مخاطبان قرار دهد.
این هنرمند مدتی پیش بود بواسطه قطعه حضرت محمد (ص) که سال ها پیش توسط اعجوبه موسیقی خراسان مرحوم حاج قربان سیلمانی خوانده شده بود، دست به بازآفرینی زد و این قطعه را با حال و هوای موسیقی پاپ منتشر نمود.
قطعه حضرت محمد (ص) به اصطلاح بحر طویلی در منقبت رسول گرامی اسلام است گروه اجرائی تلاش خودرا انجام داده تا حال و هوایی مفرح را به مخاطب انتقال دهد.
برای شنیدن قطعه حضرت محمد (ص) محسن میرزا زاده اینجا را کلیک کنید.
مجید اخشابی و عرض ارادت به پیامبر مهربانی با «حضرت باران»
مجید اخشابی از خوانندگان و آهنگسازان مطرح موسیقی کشورمان همچون هنرمندانی است که طی سالهای اخیر با کمترین حواشی دست به تولید آثار مختلفی زده که عمده آنها در موسیقی تیتراژها پیش روی مخاطبان قرار گرفته اند.
این خواننده که در تولید آثار مناسبتی نیز کارهای شاخصی را در دسترس علاقه مندان قرار داده است، مدتی پیش بود که به مناسبت تولد حضرت محمد تک آهنگ «حضرت باران» را منتشر نمود.
در این تک آهنگ که با بهره گیری از نشانه ها و شناسه های موسیقایی آثار آیینی در قالب یک قطعه در ژانر موسیقی پاپ انتشار یافت، علی معلم به عنوان شاعر و مجید اخشابی به عنوان خواننده و آهنگساز در آن حضور داشتند.
از این قطعه موسیقایی که بارها از شبکه های مختلف تلویزیونی پیش روی شنوندگان قرار گرفته، آثار تصویری مختلفی نیز انتشار یافته که همچان در فواصل زمانی مختلف تقدیم نگاه بینندگان می شوند.
برای شنیدن قطعه «حضرت باران» مجید اخشابی اینجا را کلیک کنید.
«بیست هزار آرزو» و بازهم قدرت نمایی ساختار شکنانه محسن چاوشی
قطعه «بیست هزار آرزو» همچون تولیدات پرطرفدار محسن چاوشی خواننده مطرح موسیقی پاپ ایران است که اول بار در قسمت های پایانی مجموعه کمدی «دیوار به دیوار» به کارگردانی سامان مقدم با حضور بازیگران این سریال رونمایی گردید و همان گونه که انتظار می رفت بلافاصله با استقبال مخاطبان نیز مواجه گردید.
استقبال این اثر محسن چاوشی که با شعر مولانا و مجوز دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما تولید و انتشار یافت، به قدری بود که در آستانه میلاد حضرت محمد (ص) یا بعثت پیامبرگرامی اسلام نماهنگ های زیادی هم از آن منتشر و تبدیل به یکی از آثار شاخصی بود که تهیه کنندگان و برنامه سازان تلویزیون از این قطعه به دفعات استفاده می کردند.
برای شنیدن قطعه «بیست هزار آرزو» محسن چاوشی اینجا را کلیک کنید.
«والا محمد» و عیدانه ای از مهدی یغمایی که مورد اسقبال قرار گرفت
مهدی یغمایی خواننده موسیقی پاپ که طی سالهای اخیر عمده کارهای خودرا مبتنی بر آموزش خوانندگی، نوازندگی و داوری مسابقه های خوانندگی و تولید تک آهنگ های مختلف قرار داده است، مدتی پیش بود که به مناسبت میلاد حضرت محمد (ص) تک آهنگ «والا محمد» را منتشر نمود.
در این تک آهنگ که از آن نماهنگ های مختلفی پخش شده، احمد امیرخلیلی شاعر، پوریا حیدری آهنگساز و مهدی یغمایی به عنوان خواننده حضور دارند.
از جمله خاصیت های این اثر موسیقایی که از حال و هوای شاد و مفرحی برخوردار است، شکل و شمایل موسیقی ابتدایی اثر است که آهنگساز تلاش نموده با استفاده نشانه هایی از موسیقی فیلم «الرساله» مصطفی عقاد، مخاطب را دعوت به اثری کند که می تواند برای دربرگیرنده نوستالژی هایی هم باشد.
برای شنیدن آهنگ «والا محمد» مهدی یغمایی اینجا را کلیک کنید.
ترانه ای از فرهاد مهراد که در تاریخ موسیقی ایران ماندگار شد
یکی از آثار برجسته ای که می توان از آن به عنوان اثری متناسب با حال و هوای این روزها یاد کرد، قطعه ای به نام وحدت» یا «والا پیامدار محمد (ص)» با ترانه ای از سیاوش کسرایی، موسیقی اسفندیار منفردزاده و خوانندگی مرحوم فرهاد مهراد است که در بهمن ۱۳۵۷ همزمان با روزهای پیروزی انقلاب اسلامی منتشر گردید.
این ترانه که با دکلمهٔ «المُلکُ یَبقیٰ مَعَ الکُفر ولایَبقیٰ مَعَ الظُلم» شروع می شود و بندِ ترجیعِ آن «والاپیامدار محمد» است همچون آثار مشهور مرحوم فرهاد مهراد است که همچمنان یکی از آثار پرمخاطب در رابطه با مقام والای حضرت رسول (ص) است که در تاریخ موسیقی ایران تبدیل به اثری ماندگار شده است.
برای شنیدن قطعه «وحدت» فرهاد مهراد اینجا را کلیک کنید.
به هرترتیب انچه روایت شد، فقط منتخبی از آثار تولید شده در رابطه با مقام والای پیامبر مهربانی هاست که در گزارش های رسانه ای آینده، قطعات دیگری از این دست معرفی و پیش روی علاقه مندان قرار می گیرد.