آبنما کار: سرپرست گروه موسیقی آوای تبری مازندران در تشریح تازه ترین کارهای خود از کوشش برای ثبت جهانی دوتار تبری در یونسکو و تدوین منظومه هایی از موسیقی مازندران سخن گفت.
جلال محمدی نوازنده و از پژوهشگران موسیقی نواحی مازندران که طی سالهای اخیر با گروه موسیقی «آوای تبری» کنسرت ها و برنامه های مختلفی را پیش روی مخاطبان قرار داده در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تشریح تازه ترین کارهای خود و گروه تبری توضیح داد: مدتی است به همراه برخی از کارشناسان حوزه موسیقی و دوستان پژوهشگرم مشغول تدوین و گردآوری مدارک کارشناسی برای ثبت دوتار تبری در لیست جهانی یونسکو هستم که امیدوار هستم به نتیجه برسد.
وی اضافه کرد: یکی از نخستین اقداماتی که غیر از پژوهش های گوناگون دراین زمینه انجام گرفته، جمع آوری ۳ هزار و ۵۰۰ امضا در قالب یک کارزار و ارسال آن به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری بود که بتوانیم در صورت تکمیل مدارک و تایید مراجع ذی ربط دراین زمینه دوتار تبری را در سال ۲۰۲۴ به ثبت برسانیم. دراین زمینه هم می دانیم کار بسیار سختی پیش رو داریم که امیدوار هستم به نتایج لازم دست پیدا نماییم. حتی اگر هم نتوانیم به موفقیت نهایی برسیم همین که بتوانیم به سهم خودمان موضوع دوتار نوازی تبری را به جهانیان بیشتر و موثرتر بشناسانیم اتفاق خوشایندی است.
این پژوهشگر در تشریح دیگر کارهای موسیقایی خود بیان کرد: یکی دیگر از عناوینی که در طول این مدت روی آن تمرکز دارم، تدوین مجموعه اشعارم در زمینه موسیقی منطقه مازندران در قالب یک کتاب و همین طور گردآوری منظومه های عاشقانه منطقه مازندران است که امیدوار هستم با تنظیم های جدیدی که متناسب با موسیقی این منطقه انجام می دهد، بتوانم اثر متفاوتی را به علاقه مندان این حوزه موسیقایی تقدیم کنم. به عبارتی آنچه در حال انجام می باشد کوشش برای معرفی منظومه های عاشقانه ای از موسیقی مازندران با زبان امروزی است که به اعتقاد من در این شرایط می تواند مورد توجه مردم قرار گیرد.
سرپرست گروه موسیقی آوای تبری مازندران که طی سالهای اخیر در پروژه های مختلف موسیقایی و تلویزیونی همچون مجموعه «پایتخت» به آهنگسازی آریا عظیمی نژاد حضور فعالی داشته اند، در بخش دیگری از صحبت های خود به تولید بیش از ۲۰ قطعه صوتی و تصویری برگرفته از موسیقی منطقه مازندران اشاره نمود و اظهار داشت: در روزهای کرونا که فعالان حوزه موسیقی مجالی برای تولید و اجرای اثر موسیقایی نداشتند تمام تلاشمان را انجام دادیم که در زمینه «تولید محتوا» بتوانیم دستاوردهایی داشته باشیم. دراین زمینه هم موفق به تولید بیست قطعه موسیقایی و تصویری شدیم که آنها را به تناوب پخش کردیم و خوشبختانه با استقبال خوبی هم از طرف مخاطبان مواجه گردید.
محمدی اضافه کرد: آنچه در این نماهنگ ها مورد توجه قرار گرفته استفاده از نسل های مختلف نوازندگی سازهای محلی منطقه مازندران همچون دوتار و دوسرکوتن و نقاره نوازی است که می تواند فارغ از جنبه های سرگرم کننده ای که برای مخاطبان داشته باشد، دربرگیرنده مولفه های خوبی برای حوزه های پژوهشی نیز باشد. چنین کارهایی به اعتقاد من واقعاً شرایط سختی در زمینه های تولید دارند که متاسفانه کمتر مجموعه ای حاضر به حمایت دراین زمینه شد و امیدوار هستم با این هزینه ای که انجام شده بتواند تاثیرات به سزایی هم داشته باشند.
این نوازنده که اخیراً در تدوین دانشنامه موسیقی مازندران با جهانگیر نصری اشرفی مولف اثر همکاری می کند، اشاره کرد: تمام این موسیقی ها در قالب های مختلف به ثبت رسمی رسیده که در آینده علاقه مندان این حوزه بفهمند ما در حد و اندازه های خودمان کارهایی را با هدف گسترش و اعتلای موسیقی منطقه مازندران انجام دادیم. کارهایی که انجام آن واقعاً سخت بود و هیچ درآمدزایی هم برایمان نداشت. اما خوشحالم از این که توانسته به سهم خود اقدامی برای ثبت و ضبط موسیقی منطقه مازندران به حساب آید.
این هنرمند در بخش پایانی صحبت های خود اظهار امیدواری کرد تا هرچه سریعتر با آرام تر شدن اوضاع اجتماعی شرایط برای برگزاری کنسرتهای موسیقی مهیا شود تا هنرمندان بتوانند با اجرای زنده آثار مختلف در خدمت مخاطبان علاقمند این حوزه باشند.
منبع: آبنما کار