ادامه انتقادها به مدیران گردشگری استان ها نقشه راه ندارید

به گزارش آبنما کار، مدیرکل دفتر مطالعات آموزش و برنامه ریزی گردشگری با بیان اینکه استان ها فاقد نقشه راه گردشگری هستند، اظهار داشت: بی توجهی به زیرساخت ها، یکی از علل تحقق نیافتن برنامه های توسعه گردشگری می باشد.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، زاهد شفیعی ـ مدیرکل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری ـ در نشست معاونان گردشگری استان ها که از یکشنبه سیزدهم آذرماه به مدت دو روز در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شده است، خاطرنشان کرد: حوزه آموزش در سالهای اخیر یک رویکرد اساسی داشت و آن استقرار نظام جامع آموزش است که چند هدف اصلی دارد، همچون این اهداف میتوان به بازبینی محتوای آموزشی و تولید محتوا اشاره نمود.
او با بیان اینکه صنعت توریسم انسان محور است، اظهار نمود: یک رویکرد تفننی به حوزه آموزش وجود دارد و رویکرد دیگر رویکرد تخصصی است و عیار کشورها در حوزه گردشگری به نیروی انسانی آنها برمی گردد.
شفیعی همینطور اظهار داشت: یکی از علل تحقق نیافتن برنامه های توسعه گردشگری، بی توجه به زیرساخت های کشور است. متاسفانه ما در استان ها فقدان نقشه راه داریم و مدیران استانی باید پاسخ دهند که ما به چه تعداد نیروی انسانی، چه تعداد مؤسسه و تور لیدر در گردشگری نیاز داریم.
مدیرکل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری اضافه کرد: باید سیاست های کمی و کیفی ما در حوزه آموزش مشخص شود. این روزها تعدد و تراکم مؤسسات فاقد خلاقیت زیاد داریم. در سند توسعه منابع انسانی باید بدانیم به چه تعداد نیروی انسانی نیاز داریم. با این وجود هنوز هم در خیلی از استان ها درخواست تأسیس مؤسسه های جدید وجود دارد.
او افزود: هدف ما از آموزش، آموزش کاربردی و استقرار شایستگی های حرفه ای نیروی انسانی گردشگری می باشد. تمام این ها کلیت مسیر ما در حوزه گردشگری می باشد.
شفیعی اظهار داشت: هم اکنون ۷۰۰ روستا دارای شناسنامه تأمین سلامت هستند و این ها به مقاصد ما کمک می کنند. همینطور یکی از سندهای خیلی مناسبی که در اختیارمان قرار دارد، سند برند گردشگری می باشد که فاز اول آن به نام هویت بصری برند جمهوری اسلامی ایران تدوین شده و ما سند مصوب هیأت وزیران را هم داریم.
علی اصغر شالبافیان ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ هم روز گذشته در این جلسه هم عملکرد برخی معاونان گردشگری استان ها را زیرسوال برد و اظهار داشت: معاونان گردشگری در استان ها یکسری وظایفی برعهده دارند که کم تر به آنها پرداخته می شود، همچون بازار خارجی، نظام مند کردن رویدادها، آموزش، استفاده از نیروهای توانمند فکری که باید در کنار برنامه ریزی برای بازار داخلی مد نظر قرار گیرد.

منبع: