به گزارش آبنما کار، آلبوم پروین به آهنگسازی محمدرضا علیقلی از تولیدات جدید مرکز موسیقی حوزه هنری طی روزهای گذشته در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی پروین به آهنگسازی محمدرضا علیقلی در سالن مهر حوزه هنری انجام شد. این مجموعه که توسط مرکز موسیقی حوزه هنری ساخته شده است، با نگاهی نو در عرصه آهنگسازی تلاش در پرداختن به زوایای جدیدی از زیبایی شناسی حاصل از ترکیب شعر کلاسیک اما معاصر ایرانی با جهان آهنگسازی محمدرضا علیقلی داشته است.
میلاد عرفان پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری در رابطه با ماجرای ساخته شدن آلبوم موسیقی «پروین»، به آهنگسازی محمدرضا علیقلی اظهار داشت: قصه ساخت آلبوم به دوسال پیش برمی گردد که توفیق داشتم روزی در خدمت آقای علیقلی بودم و در میان صحبت ها به اینجا رسیدیم که پیشنهاد دادم کاش یک اثر موسیقی خوب در رابطه با پروین و شعرهای او داشته باشیم. آقای علیقلی هم بدون درنگ و مشتاقانه پیشنهاد را قبول کردند که از آن روز کار شروع شد. گزیده ای از اشعار پروین را با محوریت کارهای توحیدی او انتخاب کردیم که کلیت کار یک دست باشد. نزدیک به یک سال این هنرمند عاشقانه و شبانه روز کار کردند و «پروین» به سرانجام رسید. استاد علیقلی از هنرمندانی است که بسیار جدی، حرفه ای و متعهدانه به مخاطب و هنر، کار می کند. همه اینها در کنار تواضع، جذبه، وقار و پشتکار کم نظیری که این هنرمند دارد، باعث خلق چنین آثاری می شود. ایشان می خواست اثر پروین نه تنها در میان دیگر آثار موسیقی که حتی در میان آثار خودش، متمایز باشد.
امیرحسین سمیعی خواننده و معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم در رابطه با خصوصیت های آثار محمدرضا علیقلی و آثارش اظهار داشت: آقای علیقلی آهنگسازی است که چهارچوب مدیریتی خویش را بعنوان آهنگساز حفظ نموده است؛ مصداق این امر همانند بعضی از خوانندگان یا نوازندگان است که راه و روش خویش را در کارشان دارند و شکل عرضه و نواختن آنها کاراکتر و خصوصیت خاصی دارد که این امر در حوزه های سولو و انفرادی بیشتر حس می شود. حال داشتن این خصوصیت در آهنگسازی بخصوص در حوزه دراماتیک پیچیده تر و سخت تر است که بتوانیم وقتی کار آهنگسازی را از دور می شنویم تشخیص دهیم که کار کدام آهنگساز است. ولی همین مساله یکی از نقاط برجسته آقای علیقلی است که بیشتر از ۴۰ سال است آنرا حفظ نموده است.
علی محمد مودب شاعر و دستیار وزیر فرهنگ در امور شعر هم در ابتدای این برنامه اظهار داشت: ساخت یک آلبوم موسیقی با اشعار پروین اعتصامی یک اتفاق گرانبها و ارجمند است. پروین شناخته شده ترین و مشهورترین بانوی شاعر ایرانی است. حال در حوزه های دیگر شعر امکان دارد بانوانی برجسته باشند ولی آثار پروین از حیث به دست آوردن اقبال مخاطبان، نفوذ شعرش در میان لایه های اجتماع و بانوان شاعر پرارزش است. شعر وی در میزان اثرگذاری، به اشعار بزرگان ما پهلو می زند. کم نیست که در میان بانوان، از نظر به دست آوردن اقبال مخاطبان شاخص بود. ولی باید توجه داشت که این موفقیت ها بی جهت رخ نداده؛ چونکه اشعار او نمونه های شاخصی از قوت بیانی، روانی و فصاحت را عرضه کرده است.
وی افزود: یکی از خصوصیت های پروین نگاه توحیدی او است که در شعرهای مختلفش مشخص است. بازتولید موسیقایی جهان پروین به دست یک هنرمند درجه یک موسیقی اتفاق ارزشمندی است. پروین به جز مسائل زیبایی شناسی، زبان و بیان، اهمیت ویژه ای در حکمت کار و نگاه ایرانی به مفاهیم دارد. او شعرهای بسیار شاخصی دارد که یکی از آنها کافی است تا جایگاه ویژه ای در ادبیات ایران داشته باشد.
میرعلیرضا میرعلی نقی پژوهشگر موسیقی هم در آیین رونمایی از آلبوم «پروین» توضیح داد: من وقتی با انتشار آلبومی با محوریت شعر پروین مواجه شدم، برایم غیرقابل باور بود؛ به دلیل این که اساساً به شعر پروین مطلقاً بی اعتنایی شده است. مثلا در دوره ۲۳ ساله برنامه «گلها» که سه دوره بوده و از آثار صدها شاعر مشهور و مهجور حداقل یک بیت کار شده است، هیچ چیزی از پروین نیست. با این که شعر پروین به لحاظ احاطه به کلیت ادب فارسی و از لحاظ محوریت اخلاق و حکمتی که شاعران فارسی به آن متعهد بوده اند، چیزی کم ندارد.
این نویسنده و پژوهشگر اظهار داشت: شعر پروین اساساً شعری است بی نیاز و بری از آن جریانی که معروف به پیوند شعر و موسیقی در ادبیات آهنگین ایران است. شعر او نه سودا، نه تمایل و نه قابلیت تبدیل به تصنیف به شکل معمول را دارد. شعر او فاخر و مستقل است و خودش در خودش تعریف می شود. کوشش برای ساختن تصنیف کلاسیک و معمول از شعر پروین، معمولا تلاش مواجه با ناکامی بوده است. اما این کاری که آقای علیقلی ساخته شده است جزو بهترین آثاری خواهد بود که با زمینه فکری این شاعر ارجمند ساخته و پرداخته شده است. استاد علیقلی در این اثر جهان جدیدی را آفریده است. آهنگساز در اینجا موفق شده کار جدیدی داشته باشد که نه دنباله رو شعر باشد، نه در خدمت شعر و نه این که تنها ساز خویش را بنوازد. استفاده به جا از کُر، رنگ آمیزی، تنوع ریتم همه جزو خصوصیت های این اثر است.
منبع: آبنما کار