در مراسم افتتاح نمایشگاه مروری بر یکصد سال تحولات خوشنویسی ایران جکسون پولاک مقابل این آثار سجده می کند!

به گزارش آبنما کار، نمایشگاه مروری بر یکصد سال تحولات خوشنویسی ایران (از دوره قاجار تا اوایل دهه پنجاه) با عنوان طلایه داران خطه خط، عصر روز گذشته (شنبه ۲۲ مهر) در موزه هنرهای معاصر تهران برپا شد.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، به مناسبت هفته خوشنویسی، نمایشگاه مروری بر یکصد سال تحولات خوشنویسی ایران با نمایش منتخبی از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، موزه خوشنویسی ایران و انجمن خوشنویسان ایران، عصر روز گذشته (شنبه ۲۲ مهر) با حضور غلامحسین امیرخانی(رییس شورای عالی انجمن خوشنویسان )، یدالله کابلی، مهدی فضائلی و محمد خراسانی زاده، مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران و هنرمندانی چون، احمد شفیعی ها (رییس انجمن خوشنویسان تهران)، حسین غلامی، داود رواسانی، قاسم دماوندی، محمدعلی گرجستانی، عباس شیخانی، مجتبی سبزه، جواد شکوهی فر، بهرام حنفی، حسین شیرازی، میر حیدر موسوی، محمود گودرزی، علیرضا کیا کاظمی، صبا گلباز، فضائلی، محسن دایی نبی، محسن میر حسینی، مجید عبدامین، حسین نوروزی، ناصرالدین حسن زاده، حسین احمد بیگی ها، حسین خسروی، عبداله ستارپور، کیانوش معتقدی و… در این مجموعه هنری راه اندازی شد.
در مراسم افتتاحیه نمایشگاه طلایه داران خطه خط، محمد خراسانی زاده در سخنانی بیان کرد: روزهای مهمی در تاریخ جهان اسلام درحال رقم خوردن است. مظلومان فلسطین با دستان خالی مقابل دژخیمان رژیم صهیونیستی ایستاده اند. برایشان آرزوی پیروزی و برای شهدایشان آرزوی تعالی معنوی داریم.

او اضافه کرد: تابحال در موزه هنرهای معاصر کمتر نمایشگاه های مستقلی را برای عرضه آثار هنر بومی مان داشته ایم. خوشنویسی یک هنر بومی ایرانی است و بزرگان دین ما هنرمندانی خوشنویس بوده اند. کما این که حضرت علی(ع) هم سفارش هایی را در زمینه شیوه قلم در دست گرفتن، تنظیم خطوط و نگارش متن داشته اند. بدین جهت میتوان اظهار داشت که خوشنویسی یکی از مهم ترین هنرهای تجسمی ایران معاصر است.
مدیرکل هنرهای تجسمی مطرح کرد: این نمایشگاه در سه گالری موزه و در هفته خوشنویسی در حال برگزاری است. افتتاح چنین نمایشگاهی به معنای کنشگری فعال موزه هنرهای معاصر تهران در دوره ی جدید است که نسبت به اتفاقات روز بی تفاوت نیست. البته دوست داشتیم نمایشگاه برای مدت طولانی تری اجرا شود اما حالا درحال آماده سازی یک نمایشگاه بین المللی کارتون و کاریکاتور در موزه هنرهای معاصر تهران هستیم که آثار هنرمندان آمریکای لاتین را به نمایش می گذارد.
سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران بیان کرد: اگر همسایگان چشم طمع به خوشنویسی نداشته باشند، هنرمندان ما می توانند برگ های زرین بسیاری را در این حوزه رقم بزنند. امیدوارم این نمایشگاه دیدنی و به یادماندنی برای همه ما برگی از تاریخ نوین خوشنویسی ایران پرافتخار را رقم بزند.
در ادامه، احمد شفیعی ها، رئیس انجمن خوشنویسان تهران اظهار داشت: یکی از آوانگاردترین تعریف هایی که میتوان از هنر داشت، تعریف شهید آوینی است. طبق تعریف این شهید، هنر شیدایی حقیقت است اما شیدایی، شرط لازم است؛ شرط کافی، قدرت بیان است. از منظر مشرقی ها، هنر مقابل عیب و کمی و کاستی نهاده می شود.
او تصریح کرد: خوشنویس باید زشتی ها را هم زیبا بنویسد. ما خوشنویس ها این افتخار را داریم که به مولا علی (ع) تمسک بجوییم. مشاهده این آثار من را به این نتیجه رساند که ما صرفاً ادای خوشنویسان را درمی آوریم. هنگامی که ما مقابل هرکدام از این آثار می ایستیم، کلاه از سرمان می افتد و بزرگانی در عالم هنر معاصر مثل جکسون پولاک که آثارشان در همین موزه است، اگر به این آثار برسند، به سجده می افتند.
سپس امیرعباس نصیری، کیوریتور نمایشگاه در سخنان کوتاهی اظهار داشت: تلاش کردم در این نمایشگاه از دوره قاجار، آثاری را که به کارهای معاصر نزدیک است در کنار هم قرار دهم. از دوره ناصر الدین شاه، اثر در این مجموعه داریم تا اواخر دوره قاجار که به مرحوم عمادالکتاب می رسیم. عمادالکتاب برای نخستین بار با هزینه شخصی رسم المشق را طراحی کرد. مدتی به زندان رفت و حبسیه نویسی هایش در زندان هم بسیار آوانگارد است. بعد از عمادالکتاب، خط فارسی به سمت ماشینی نویسی رفت و کم رنگ شد تا این که استادانی چون امیرخانی، کابلی، اخوین، احصایی، پیل آرام و… توانستند بار دیگر عظمت خط فارسی را احیا کنند.
در انتها این مراسم غلامحسین امیرخانی رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان اظهار داشت: امروز بعد از مدت ها فرصتی پیش آمد تا با شما عزیزان و هنرمندان دیدار و گفتگو کنم. کمال شعر فارسی در ایران ما به منصه ظهور رسیده و بالاترین تعریف از شعر اینست که اغراق بیشتری داشته باشد. بیت معروف “غیر از هنر که تاج سر آفرینش است، بنیاد هیچ منزلتی جاودانه نیست” در طول تاریخ و در سرتاسر دنیا جاری و ساری بوده است. کیفیت و تأثیر هنر به قدری در جامعه بشری زیاد است که شاید باید شرایط بهتری برای معرفی آن فراهم و حق مطلب آن ادا شود.
امیرخانی بیان کرد: از مدیران موزه هنرهای معاصر تهران تشکر می کنم که مثل همیشه لطف کردند و فرصتی را برای برگزاری این نمایشگاه خوشنویسی فراهم آوردند. خوشحالم که این جمع، امروز به خاطر هنر گرد هم آمده اند و به رغم همه گرفتاری ها، هنر این قدر جاذبه دارد که همچنان می تواند ما را دور هم جمع کند.
در این نمایشگاه که به کیوریتوری امیرعباس نصیری برپا شده، بیشتر از ۱۰۰ اثر از ۷۰ هنرمند خوشنویس ازجمله اسدالله شیرازی، ملک محمد قزوینی، علی محمد اصفهانی، عبدالحسین قزوینی، محمدرضا کلهر، میرزا غلامرضا اصفهانی، میرزا کاظم طهرانی، میرحسین خوشنویس باشی، مهدی شریف شیرازی، محمد ساوجبلاغی، محمدحسین عمادالکتاب، حسین مخصوص، علی مخصوص، علی منظوری، عباس منظوری، تقی حاتمی، علی اکبر کاوه، علی آقا حسینی، ابراهیم بوذری، سیدحسن میرخانی، سیدحسین میرخانی، احمد معصومی نجفی زنجانی، حسین زنده رودی، اصغر بوذری، رضا مافی، اویس وفسی، علی ابریشمکار، حسین کاشیان، عبدالله فرادی، سعید شمس انصاری، جهانگیر نظام العلما، فتحعلی واشقانی فراهانی، حبیب الله فضائلی، سیف الله یزدانی، فرامرز پیلارام، علی راهجیری، محمد سلحشور، نصرالله افجه ای، عباس اخوین، غلامحسین امیرخانی، سید محمد احصایی، کیخسرو خروش، جلیل رسولی، یدالله کابلی، محمدحسین عطارچیان، ابوالحسن محصص مستشاری و… به نمایش درآمده است.
همزمان با نمایش این آثار، برخی اسناد، لوازم و ادوات خوشنویسی استادان بزرگ هم در معرض دید هنردوستان قرار گرفته است.
علاقه مندان جهت بازدید از نمایشگاه «طلایه داران خطه خط» می توانند تا ۲۸ مهر جاری به جز روز دوشنبه، از ساعت ۹ الی ۱۸ به موزه هنرهای معاصر تهران رجوع کنند.

منبع: