موسیقی فجر ۳۹ در آینه مهر؛ مطبوعات در پژوهش های موسیقایی چه نقشی دارند؟

آبنما کار: در پنجمین و آخرین نشست پژوهشی سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، مقوله نقش اسناد تاریخی و مطبوعات در پژوهش های موسیقی توسط مهدی نورمحمدی (پژوهشگر) مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش آبنما کار به نقل از روابط عمومی جشنواره موسیقی فجر، پنجمین نشست پژوهشی جشنواره سی و نهم در برنامه زنده گفت و گوی ویژه فرهنگی «رادیو گفتگو» شامگاه ۲۷ بهمن ساعت ۲۰ با اجرای مهدی امین فروغی به عنوان مجری کارشناس اجرا شد.
مهدی نورمحمدی که سخنان خودرا با موضوع «نقش اسناد تاریخی و مطبوعات در پژوهش های موسیقی» ارائه داد، اظهار داشت: وقتی می خواهیم راجع به یک شخصیت تاریخی یا موسیقایی تحقیق نماییم، با اسناد متفاوتی طرف هستیم؛ مثل کتاب ها، نامه ها و منابع شفاهی و البته مهم ترین منبع مطبوعات است که همیشه بسیار مورد توجه پژوهشگران بوده است. این مطبوعات در زمان حیات افراد انتشار یافته و بسیار مستند است.
وی افزود: پژوهش موسیقی در ایران مغفول مانده است؛ چونکه موسیقیدانان ما اهل نوشتن نبودند و بیشتر حرفشان را با سازشان می زنند. باتوجه به فقر پژوهشی که در زندگینامه اهالی موسیقی داریم، مطبوعات بهترین منبع ما برای پژوهش هستند؛ هرچند که آرشیوداری در ایران چندان دقیق نبوده است. متاسفانه باید بگویم در بعضی عناوین روزنامه ها، تمام شماره ها ‌بایگانی نشده اند؛ البته رفته رفته شرایط خیلی بهتر شده است.
این پژوهشگر همین طور اظهار داشت: با بررسی دقیق مطبوعات ما مجهولات زیادی را روشن می نماییم و حتی با این منابع کتاب های زندگینامه از هنرمندان قدیمی موسیقی نوشته و انتشار یافته اند. من به شدت نسبت به مسائل تاریخی و موسیقایی علاقه و عطش دانستن داشتم؛ داشته های موجود هم عطش بنده را پاسخ نمی داد. درباره ی موسیقیدانان اطلاعات دقیقی در دست نیست؛ بطورمثال در مورد بسیاری از موسیقیدانان ما تاریخ تولد، فوت یا محل دفنشان نداریم.
نورمحمدی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: دستیابی به آینده بدون توجه به گذشته مبهم خواهد بود. ما باید گذشته را بشناسیم. هویت، خیلی مهم می باشد. کشورهایی هستند که سال استقلالشان با هویت ما قابل قیاس نیست. ما باید به این پشتوانه افتخار نماییم.
سی ونهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی به دبیری رضا مهدوی از ۲۳ تا ۲۸ بهمن، امسال در بخش های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی همزمان در تهران و ۱۴ استان دیگر اجرا شد.
جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشست های پژوهشی برنامه های دیگر این دوره بودند.

منبع: