آبنما کار: تحریک موسیقایی برای نوزادانی که نارس یا کم وزن به دنیا می آیند، در عین حال که گریه های آرام ناپذیر را به شکل شایان توجهی می کاهد، منجر به بهبود مجموعه ای از سنجه های فیزیولوژیکی همچون ضربان قلب و تنفس می شود!
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، وقتی فعالانه به خلقِ هر نوعی از موسیقی می پردازیم، مهارت های موسیقایی را پرورش می دهیم. انواع مهارت هایی که پرورش می یابند، میزان رشد آنها به موارد پیشِ رو بستگی دارد: ماهیت فعالیت، مدت زمان اختصاص یافته مهارت های یادگیری فرد، و ماهیت و کیفیت تدریس یا مواد آموزشی. خلق فعالانه موسیقی، افزون بر توانایی های موسیقایی می تواند مجموعه ای از مهارت های دیگر را در حوزه سامعه، تمرکز حافظه سواد آموزی ریاضیات و استدلال مبتنی بر زمان و مکان (قابلیت تصویر کردن یک الگوی فضایی و درک اینکه اجزا یا قطعات چطور می توانند در آن فضا جور شوند) در کودکان خردسال تقویت کند. برای کودکان در سنین بالاتر ممکنست فوایدی از نظر کمال کلی وجود داشته باشد، در عین حال بزرگسالان مسن تر از تقویت تمرکز توجه و حافظه گزارش می دهند.
ثبات احساسی احساسات مثبت و خوش بینی
ما در زندگی روزمره از موسیقی برای مدیریت حالات و احساسات خود استفاده می نماییم. تأثیر موسیقی در رضایت خاطر روانی و سلامتی تا حد زیادی، هر چند نه به تمامی، بوسیله احساساتی است که موسیقی بر می انگیزد. موسیقی بوسیله تحریک دستگاه عصبی خودکار سبب بروز احساسات و تغییر حالات می شود. واکنش های بدن نسبت به احساسات شامل تغییرات در سطح دوپامین، سروتونین کورتیزول، اندورفین و اکسی توسین است. این تغییرات می توانند، بدون دخالت آگاهانه ما، در طیفی از نتایج سلامتی تأثیر گذار باشند. مثلاً، کسانی که در گروههای همسرایی می خوانند از فوایدی شامل آرامش جسمی و رهایی از تنش بدنی؛ آزادی احساسی و کاهش احساس فشار روانی؛ حس شادی، خلق و خوی مثبت لذت سرور و وجد؛ و احساس رضایت خاطر بیشتر شخصی احساسی و جسمانی خبر می دهند. کارهای موسیقایی در بیمارستان ها به استراحت بیماران کمک می نماید و گوش دادن به موسیقی مأنوس می تواند اضطراب را کم کند، سبب خلاصی حواس شود و از فشار روانی در طول عمل های دردناک جراحی کاهش دهد. موسیقی می تواند نیاز به آرام بخش را نیز برطرف کند.
خلق موسیقی می تواند به مهار احساسات کمک نماید. بطورمثال می تواند بر مهار تکانه ها و خود ساماندهی در کودکان خردسال و کودکان دارای معلولیت مؤثر باشد. موسیقی می تواند به مهار خشم کمک نماید سبب رشد و پرورش مهار نفس شود و جوانان سرکش را قادر سازد تا احساسات خودرا بطور مؤثرتری بروز دهند. جای تعجب نیست که ظاهراً نواختن ساز درام دراین زمینه تأثیر بخصوصی دارد.
فعالیت موسیقایی در افراد لطمه پذیر و مسن تر می تواند افسردگی را کم کند، احساسات مثبت و ساماندهی عاطفی را تقویت کند، و سبب تجربه های معنوی شود. موسیقی همین طور می تواند به التیام کودکانی که بر اثر جنگ گرفتار لطمه عمیق روحی شده اند، آنها که به اجبار می جنگند، در جایگاه جاسوس، همسران سربازان یا غیر نظامیان همراه لشکر خدمت می کنند، و کسانی که پناهجو هستند، کمک نماید. استفاده از موسیقی فرهنگی و تصانیف خلاقانه خاص می تواند آنها را یاری دهد تا از پس ترس ها و دشواری ها برآیند و بهبود بهتری حاصل کنند.
مشارکت پذیری و کاهش ارتکاب به جرم در نوجوانان و بزرگسالان
در بخش دیگری از گزارش های درج شده آمده است که مشارکت نوجوانان سرکش ممکنست بوسیله موسیقی باردیگر جلب شود که منجر به بهبود وضع حضور در مدرسه و نگرش آنها نسبت به آن می شود. پسران نوجوان به نواختن درام روی خوش نشان می دهند، تا حدی بدین سبب که حس مردانگی آنها را تحکیم می کند، مفرح است و ارزش های مثبتی نظیر انسجام گروهی و عزت نفس را در کنار صلاحیت رفتاری و اجتماعی تقویت می کند.
موسیقی می تواند وسیله ای برای جلب مجدد مشارکت کسانی باشد که مشغول تحصیل، کار یا کارآموزی نیستند. معلوم شده است که فراگیری خلق موسیقی سبب تقویت اعتماد به نفس، حس موفقیت انگیزش و اشتیاق، ایجاد توانمندی و افزایش رشد روابط دوستانه می شود. آنها همین طور مهارت های قابل انتقال به حوزه های دیگر را، بطورمثال گوش دادن، استدلال، تصمیم گیری، تمرکز، کار گروهی، مدیریت زمان، هدف گذاری و التزام به مهلت های زمانی را پرورش می دهند.
کارهای موسیقایی همین طور برای تقویت اعتماد به نفس، برقراری ارتباط و مهارت های اجتماعی مجرمان بزرگسال استفاده شده است. شرکت کنندگان به طور معمول می توانند بهتر درباره ی وضعیت خود بیندیشند. باور داشته باشند که می توانند تغییر کنند و در بعضی موارد، درصدد فرصت هایی بیشتر برای آموزش و کارورزی برآیند. هم در مورد مجرمان نوجوان و هم بزرگسال نمونه هایی از کاهش چشم گیر ارتکاب مجدد جرم وجود دارد، گرچه همیشه چنین نیست بنظر می رسد موسیقی همچون حلقه ای برای جذب مشارکت کنندگان عمل می کند که اجازه می دهد رابطه ای بر پایه اعتماد و به دور از قضاوت با مسئول تدارک موسیقی شکل بگیرد. بر همین مبناست که تحول ممکن می شود.
منبع: کتاب روانشناسی موسیقی از سوزان هَلِم ـ ترجمه سهند سلطاندوست