بازارچه دائمی فروش نیاز هنرمندان صنایع دستی بندرانزلی

به گزارش آبنما کار، از گیلان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بندرانزلی با اشاره به اینکه ۶۰۰ هنرمند صنایع دستی در شهرستان فعالیت دارند که از این تعداد ۲۵۰ نفر مشغول تولیدات صنایع حصیری هستند، اظهار داشت: دسترسی به بازارچه صنایع دستی دائمی در سطح شهرستان جهت عرضه و فروش محصولات یکی از مهم ترین نیازهایی است که با برآوردن آن میتوان هنرمندان این عرصه صنایع دستی را حمایت کرد.
اسماعیل ساحلی در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: چلنگری، لوتکاسازی، توربافی که در زبان محلی ماشک بافی گفته می شود همینطور خراطی همچون رشته های صنایع دستی هستند که دیگر رونق سابق را نداشته و رو به فراموشی هستند.

وی ادامه داد: شاید یکی از علل اینکه غبار فراموشی روی این پیشه ها نشسته است این باشد که متاسفانه رشته های اصیلی همانند توربافی و لوتکاسازی از وزارت خانه دارای کد صنایع دستی نیستند و نمی توان برای هنرمندان و متقاضیان این رشته ها مجوز فعالیت صادر کرد.

ساحلی در مورد صنایع دستی که الان در شهرستان بندرانزلی انجام و تولید می شود، تصریح کرد: همچون رشته های فعال میتوان حصیربافی، معرق، منبت، احجام چوبی، گلیم بافی، چرم دوزی با دست، رودوزی های الحاقی، بافتنی سنتی، سفالگری، تذهیب، نازک کاری، ساخت و سازهای سنتی، دوخت لباس های محلی اقوام و…. را نام برد.

ایشان در ادامه ضمن اشاره به حصیربافی که رشته بومی شهرستان بندرانزلی است اشاره و اظهار نمود: نوعی حصیر زیرانداز در روستای آبکنار با مواد اولیه “سوف” که نوعی نی است، تولید می شد که این هنر دستی حدودا رو به فراموشی است و حصیر غازیان که حالا بیشتر در شرق بندرانزلی رواج دارد و در روستاهای منطقه حسن رود همچون گلشن و جفرود با مواد اولیه محلی که “لی” نام دارد، بافته می شوند و شامل محصولاتی همچون سبد، کلاه، سفره حصیری و… هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بندرانزلی خاطرنشان کرد: ۶۰۰ هنرمند صنایع دستی در شهرستان فعالیت دارند که از این تعداد ۲۵۰ نفر مشغول تولیدات صنایع حصیری هستند.

ساحلی در انتها ضمن اشاره به مهم ترین نیاز هنرمندان عرصه صنایع دستی بندرانزلی خاطرنشان کرد: دسترسی به یک بازارچه صنایع دستی دائمی در سطح شهرستان جهت عرضه و فروش محصولات همینطور پرداخت وام های خرد با سود و درصد پایین جهت خرید مواد اولیه همچون مهم ترین نیازهایی است که با برآوردن آنها میتوان هنرمندان این عرصه صنایع دستی را حمایت کرد.

منبع: