به نویسندگی حامد گرجی انجام شد؛ انتشار یک کتاب پژوهشی برای نوازندگی در موسیقی ایرانی

به گزارش آبنما کار، کتاب سی ویک اتود برای سی ویک گوشه از دستگاه شور ردیف میرزاعبدالله نوشته حامد گرجی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، کتاب «سی ویک اتود برای سی ویک گوشه از دستگاه شور ردیف میرزاعبدالله» اثر حامد گرجی توسط نشر خُنیاگر منتشر گردید.
در معرفی این اثر می خوانیم:
«اغلبِ کتاب هایی که با مضمون یا عنوان اتود منتشر می شوند برخاسته از فضای موسیقی ایرانی نیستند. اگر هدفِ اتودنوازی را حرکتی در جهتِ افزایش مهارتِ ذهنی و فیزیکیِ نوازنده بدانیم، ضروری است این مهارت ها همسو با بستری باشند که نوازنده مقرر است در آن حضور یابد.
با درنظر گرفتن این دیدگاه ضروری است در اتود برای ساز ایرانی موسیقی ایرانی نقش پایه ای داشته باشد. در دلِ گوشه های ردیف موتیف ها، تحریرها، عبارات و جملات بسیاری وجود دارد که اجرا و درکشان برای هنرجویان و هم تفهیم و تدریسشان برای هنرآموزان با دشواری هایی همراه می باشد.
گاه این دشواری به کافی نبودنِ مهارت نوازندگی و تکنیکی هنرجو بر می گردد و گاه به عدم درکِ معنای جملاتِ موسیقاییِ ثقیل و پیچیده.

در کتاب پیشِ رو که ۳۱ اتود برمبنای گوشه های دستگاه شور از ردیف میرزاعبدالله به روایت نورعلی برومند عرضه شده بر قسمت های دشوار ردیف، نوری افکنده ایم و به استقبال دست وپنجه نرم کردن با آنها رفته ایم. تکرار مداوم این قسمت ها و اجرای دگره هایی از آنها باعث قوام یافتنِ درک هنرجو و افزایشِ توانمندیِ اجراییِ وی می شود.
از طرفی جای جایِ گوشه های ردیف مملو از ریتم های بسیار متنوع و تحریرهایی زیبا و خلاقانه ای است که برای ساخت وپرداخت قطعاتی تازه و متفاوت ظرفیتی منحصربه فرد در اختیارمان قرار می دهد.
بسط و گسترشِ جملات موجود در گوشه ها و هم این نگاه باز به ردیف می تواند به مثابه پیشنهاد و سرمشقی برای نغمه پردازی های بیشتر و زیباتر تلقی شود.»

منبع: