موسیقی پاپ ایران و شکست عشقی!

به گزارش آبنما کار، یک استاد دانشگاه با اشاره به اینکه به موسیقی باید بعنوان یک کسب و کار نگاه شود، اظهار داشت: سبک موسیقی اصیل ایرانی و ساختار ملودی های آن در دنیا بی نظیر است اما در اینروزها نه تنها حال صنعت موسیقی ایرانی چندان خوب نیست؛ بلکه این صنعت با دیدگاه کسب و کاری استاندارد در دنیا فاصله بسیاری دارد.
محمدمهدی لطیفی (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) در گفت و گو با ایسنا در رابطه با صنعت موسیقی در ایران اظهار داشت: از دیدگاه فنی، چیزی که هم اکنون در بازار موسیقی ایران، در قسمت موسیقی پاپ دیده می شود، موسیقی های سرشار از سازهای الکترونیکی بدون دانستن جایگاه سازها، اشعار بی سر و ته و بعضاً دارای تم منفی و شکست و اصلاح صدای خوانندگان با افکت های بسیار زیاد است که این سبب شده خیلی از ترانه ها شبیه یکدیگر شود و بعضاً نمی توان صدای خوانندگان را از یکدیگر تمیز داد؛ در صورتیکه در گذشته هر خواننده سبک صدا، موسیقی، و حتی ترانه منحصر به فرد خودش را داشت.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: این موارد باعث کم رغبت شدن مخاطبان به موسیقی ایرانی شده و اگر قرار باشد موسیقی کشور با همین روند کنونی ادامه پیدا کند، امید بسیار کمی به توسعه موسیقی بعنوان یک کسب و کار وجود خواهد داشت. این در حالیست که هنر موسیقی در دنیا بعنوان یک صنعت پربازده و بسیار درآمدزا شناخته می شود.
لطیفی اظهار داشت: در سال ۲۰۲۴ حدود ۸۰ درصد از سازمان های موفق دنیا همچون سازمان های فعال در حوزه موسیقی، جایگاه شغلی مدیر تحلیل کسب و کار را داشته اند و پیشبینی می شود تا سال ۲۰۲۵ تقریبا تمام سازمان ها این جایگاه شغلی را داشته باشند، چونکه در همین سال بین ۱۵ تا ۲۰ درصد بهره وری سازمان ها وابسته به تحلیل صحیح کسب و کارشان خواهد بود. جایگاه شغلی تحلیلگر کسب و کار هم تبدیل به یکی از جایگاه های شغلی پردرآمد در دنیا شده که در سال ۲۰۲۴ متوسط درآمد این جایگاه شغلی ۱۴۰ هزار دلار بوده و نسبت به سال ۲۰۲۳ حدود ۱۷% رشد کرده است.
هم اکنون آمار برگزاری کنسرتهای موسیقی ایرانی، موسیقی نواحی، موسیقی کلاسیک و موسیقی های تلفیقی بشدت کاسته شده است. خیلی از اهالی موسیقی که حوزه کارشان پاپیولار نیست، خانه نشین شده اند و دیگر امکان برگزاری کنسرت ندارند. از طرفی جوانانی که در این حوزه فعالیت می نمایند، امکانات و حمایت های لازم برای روی صحنه بردن آثارشان را ندارند. فراموش نکنیم که زنده بودن هنر و هنرمند وابسته به صحنه و ارتباط مستقیم با مخاطب است. در این راستا، میتوان با حمایت عملی از موسیقی های پرارزش و فاخر در ژانرهای مختلف موسیقی ایرانی، شناساندن استعدادهای موسیقی و ایجاد یک پایگاه دائمی برای هنرمندانی که هنرشان را در چارچوبِ موسیقیِ فاخر عرضه می کنند، گامی پرارزش برای پویایی و بقای موسیقی ایرانی بعنوان یک کسب و کار برداشت و هنر موسیقی را بعنوان یک کسب و کار پربازده جایگاه یابی کرد.
اگر بخواهیم به موسیقی بعنوان یک کسب و کار نگاه نماییم، نه تنها باید تحلیلی دقیق از آن انجام دهیم، بلکه باید آنرا با اقتضائات حرفه ای و مدرن دنیا هماهنگ کنیم؛ همچون استریم موسیقی در فروشگاه های دیجیتال، عرضه خدمات حرفه ای انواع استودیو موسیقی، برگزاری دوره های آموزش آزاد حرفه ای موسیقی در دانشگاه های معتبر کشور همچون دانشگاه تهران، عرضه خدمات حرفه ای برای استریمرها و یوتیوبرها، عرضه آثار موسیقی در وب سایت های بین المللی واسطه نظیر Beatstars و….

منبع: