انجام ۴۲۱۶ پرواز و جابه جایی ۵۳۷ هزار مسافر در عملیات اربعین ۱۴۰۳

آبنما کار: عملکرد صنعت هوایی کشور در برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین 1403 بیان کننده انجام چهار هزار و 216 پرواز و جابه جایی 537 هزار و 82 مسافر از 24 مرداد تا 9 شهریورماه و رشد 30 درصدی در تعداد پرواز و مسافر نسبت به عملیات هوایی اربعین 1402 است.
به گزارش آبنما کار به نقل از خبرگزاری ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، همه ساله عزیمت چشم گیر زوار مشتاق اربعین از مرزهای هوایی به سرزمین عتبات عالیات، بیان کننده حرکت و جریانی عظیم و جاودانه است که بطور قطع در تاریخ ثبت و ضبط می شود.
امسال نیز همانند سال قبل باتوجه به تقارن این رویداد عظیم با پروازهای پرتردد ایام تعطیلات تابستانی، بالاتر از سالهای قبل فراهم آوردن شرایط و امکانات سفر و عزیمت زوار از اقصی نقاط کشور به کربلای معلی و همین طور آماده سازی زیرساخت های هوایی با همت و تلاش شبانه روزی مجموعه همکاران حوزه هوایی به بهترین نحو ممکن صورت گرفته و برابر بررسی بازخوردها، موجبات خرسندی تمامی بهره برداران از این خدمت و مسئولین ارشد نظام را فراهم آورده است.
با عنایت به اهتمام ویژه، حضور فعال و به کارگیری بهینه منابع و امکانات کل صنعت هوانوردی شامل سازمان، شرکت های هواپیمایی، فرودگاه های کشور و سایر عوامل درگیر در پروازها در بازه زمانی اربعین امسال شاهد کاهش تاخیرات پروازی، افزایش رضایتمندی زائران و انجام ایمن و امن پروازها در سراسر کشور بودیم که همانا مرهون جدیت و تلاش تمامی نقش آفرینان خدوم، متخصص و متعهد این صنعت بوده است.

ویژگی های عملیات اربعین ۱۴۰۳

عملیات اربعین امسال از ۲۴ مرداد تا ۹ شهریورماه سال ۱۴۰۳ انجام شد و کانال های فروش بلیت اربعین شامل دو کانال سایت رسمی شرکت های هواپیمایی و دفاتر فروش آنلاین (OTA) واجد شرایط بود که حذف چارترکنندگان از چرخه توزیع و فروش بلیت های ایام اربعین حسینی را بدنبال داشت. همین طور مرکز کنترل و مدیریت پروازها (OCC) در محل این سازمان بصورت ۲۴ ساعته در بازه اربعین با مشارکت بیش از ۱۳۰ نفر از نمایندگان عملیاتی شرکت های هواپیمایی و عوامل درگیر در پروسه انجام پروازها همچون اداره کل سوختگیری، شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، فرودگاه حضرت امام(ره) و شرکت های هندلینگ کننده پروازها بصورت شیفت های ۲۴ ساعته در ایران و نمایندگان این سازمان در فرودگاه نجف اشرف افتتاح شد.
به علاوه تعداد فرودگاه های منتخب برای انجام عملیات پروازی و انتقال زائران به ۳۴ فرودگاه در کشور افزوده شد و لینک اختصاصی اربعین ۱۴۰۳ در سایت سازمان و اطلاع رسانی بخشنامه ها و اطلاعیه های در رابطه با نیاز زائران بصورت روزانه و مستمر و بوسیله جراید و بخش های خبری و زیرنویس رسانه ملی بوجود آمد. در ضمن جلب مشارکت شرکت های هواپیمایی عراقی برای انجام عملیات پروازی اربعین با انجام مذاکرات حضوری با سازمان هواپیمایی کشور عراق و مسئولین فرودگاه های بغداد و نجف و افزایش تعداد پروازها به ۴۲۱۶ سورتی پرواز محقق شد که نسبت به زمان مشابه در سال قبل به میزان ۳۰درصد افزایش داشته است.
تشکیل گشت های مشترک بازرسی با همکاری و تعامل معاون دادستان تهران در فرودگاههای کشور، سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت، پلیس فتا و سایر نهادهای نظارتی بمنظور کنترل نرخها و جلوگیری از سودجویی دلالان در این ایام، تعیین سقف نرخی بجای نرخ واحد در پروازهای ایام اربعین بمنظور امکان بهره مندی زائران از نرخ های کمتر موجود ارائه شده توسط شرکت های هواپیمایی و تهیه گزارشات و ویدیو های منتشره از عملکرد شرکت های هواپیمایی و تمهیدات سازمان در انتقال زائران و نشر اخبار در رابطه با ایام مذکور در رسانه های جمعی، جراید و اینستاگرام سازمان و شبکه های مجازی از دیگر خاصیت های عملیات اربعین ۱۴۰۳ شمرده می شود.
شایان ذکر است که گزارش عملکرد برمبنای فاکتورهای تعداد پروازها و تعداد مسافر جابه جا شده توسط شرکت های هواپیمایی داخلی و خارجی، تعیین سهم هر یک از فرودگاه ها در جابه جایی مسافر و تعداد پرواز و آمار کل پروازهای انجام شده و تعداد مسافر جابه جا شده تهیه شده است.

عملکرد در عرصه هوانوردی

آمار تجمیعی جابه جایی زوار از فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) از تاریخ ۲۴ مردادماه تا نهم شهریورماه حاکی از مجموع یک هزار و ۶۹۴ پرواز شامل ۸۴۹ پرواز ورودی و ۸۴۵ پرواز خروجی، همین طور اعزام و پذیرش ۲۳۹هزار و ۹۸۶ مسافر شامل ۱۲۰ هزار و ۹۵۱ مسافر ورودی و ۱۱۹ هزار و ۳۵ مسافر خروجی بود. در فرودگاه های تحت مالکیت شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران نیز یک هزار و ۲۸۷ پرواز شامل ۶۱۷ پرواز ورودی و ۶۷۰ پرواز خروجی به همراه اعزام و پذیرش ۱۷۲ هزار و ۱۸۵ مسافر شامل ۷۸ هزار و ۵۱۸ مسافر ورودی و ۹۳ هزار و ۶۶۷ مسافر خروجی انجام شد.
در همین بازه زمانی یک هزار و ۲۳۵ پرواز فوق العاده در خطوط داخلی به سمت مرزهای خروجی شامل ۶۱۷ پرواز ورودی و ۶۱۸ پرواز خروجی به همراه اعزام و پذیرش ۱۲۴ هزار و ۹۱۱ مسافر شامل ۶۲ هزار و ۶۰۷ مسافر ورودی و ۶۲ هزار و ۳۰۴ مسافر خروجی انجام شد.
بررسی و مقایسه آماری پروازها و جابه جایی مسافر بیان کننده رشد ۳۰ درصدی در انجام پرواز و ۳۰ درصدی جابه جایی در عملیات اربعین ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل است.

عملکرد در عرصه استاندارد پرواز

نظر به افزایش پروازها به مقصد نجف اشرف و بغداد در روزهای اربعین حسینی، معاونت استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری برای نظارت بر حسن اجرای فعالیت پروازی شرکتها مطابق مقررات و رویه های جاری سازمان مبادرت به برنامه ریزی بازرسی رمپ و بازرسی در راه پروازی (In-flight Inspection) کرد.
با پیگیری هایی که انجام شد در دو هفته منتهی به عملیات اربعین تعداد ۱۶ فروند هواپیما مربوط به شرکت های هواپیمایی عملیاتی و مورد استفاده قرار گرفت. در بازه زمانی مشخص شده، تعداد ۲۰ مورد بازرسی رمپ از شرکت های هواپیمایی با بیش ترین نرخ پرواز شامل ایران ایر، آتا، ماهان، زاگرس، کیش ایر، سپهران، آوا، و معراج مطابق چک فهرست های مصوب و توسط کارشناسان صلاحیت دار سازمان انجام گرفت.
همچنین بازرسی های رمپ انجام شده از نظر توزیع فرودگاهی در فرودگاه های امام خمینی ۱۱ بازرسی، مشهد سه بازرسی، شیراز ۲ بازرسی، اصفهان ۲ بازرسی و مهرآباد یک بازرسی و از نظر توزیع انواع ناوگان از هواپیماهای MD، B۷۳۷، A۳۰۰، A۳۲۱، A۳۲۰، A۳۱۹، F۱۰۰ و همین طور هواپیمای پهن پیکر بوئینگ ۷۴۷ انجام شده است.

اقدامات فرهنگی

از جمله اقدامات فرهنگی انجام شده در روزهای اربعین حسینی امسال می توان به مواردی همچون برگزاری مراسم افتتاحیه پروازهای اربعین و سالگرد تدفین شهید گم نام در فرودگاه امام خمینی(ره) با حضور مقامات لشکری و کشوری، برگزاری موکب های ویژه اربعین توسط تعدادی از شرکت های هواپیمایی در فرودگاه های کشور خصوصاً ترمینال سلام، فضاسازی فرهنگی و پذیرایی از زائران حضرت اباعبدالله(ع)، تهیه و توزیع بسته های پذیرایی و توزیع اقلام ویژه پیاده روی اربعین به مسافران هوایی نجف توسط فرودگاه حضرت امام(ره) اشاره نمود.

اثربخشی اقدامات انجام شده

تعداد پرواز و مسافر جابه جا شده نسبت به سال قبل ۳۰ درصد رشد داشته است و در مجموع پروازهای ایام اربعین به متوسط زمان تاخیر ۳۴ دقیقه رسید. نظارت بر نحوه فروش بلیت در بازار و کنترل نرخ موفقیت آمیز بوده است. همین طور شرکت های هواپیمایی ملزم به فروش مستقیم بوسیله سایت های رسمی شرکتها و دفاتر فروش آنلاین منتخب (OTA) به زائران و حذف چارتر کنندگان و دلالان در این ایام شدند و تعداد محدودی شکایت تا تاریخ تنظیم گزارش درباب پروازهای اربعین بوسیله سامانه حقوق مسافر سازمان دریافت شد و با عدم دریافت شکایت از گرانفروشی و یا کلاهبرداری در فروش بلیت به زائران مواجه شدیم.
البته در همین بازه زمانی موانع و چالش هایی پیش روی حوزه حمل و نقل هوایی کشور قرار داشت که با تلاش و کوشش دست اندرکاران این صنعت بسیار کمرنگ شد. بطور مثال در عملیات اربعین امسال طرف عراقی با حذف رویالیتی در بازه اربعین موافقت نکرد. همین طور امکانات و ظرفیت فرودگاه نجف در روزهای پر ترافیک بازه اربعین بمنظور پذیرش و ارائه سرویس به شرکت های هواپیمایی با ضعف هایی مواجه بود. در ادامه نیز مشکلاتی در حوزه تامین ارز مورد نیاز شرکت های هواپیمایی برای مصارف هزینه ای فرودگاه های کشور عراق و عدم ارائه خدمات پشتیبانی به هواپیماهای ایرانی در مواقع بروز نقص فنی در کشور مقصد دست و پاگیر بود.

منبع: