۷ فرودگاه برتر کیفیت خدمات

به گزارش آبنما کار، مدیرکل دفتر برنامه ریزی راهبردی و مدیریت عملکرد و مجری طرح پایش کیفیت خدمات فرودگاهی(ASQ) شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اظهار داشت: با انجام طرح پایش هوشمند کیفیت خدمات فرودگاهی، فرودگاه های برتر کشور معرفی گشتند.
«محمدمهدی افشاری» امروز (سه شنبه) در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اضافه کرد: این پایش هوشمند در ۲ بخش ساختاری کیفیت خدمات فرودگاهی و امکانات سالن های فرودگاه های در ۶ ماهه نخست سالجاری در فرودگاه ها انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: برای ارزیابی کیفیت خدمات فرودگاهی در نیمه ابتدایی سال جاری، در مجموع ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بازخورد مسافران فرودگاه های کشور توسط سامانه های هوشمند شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران پایش شده است.
فشاری بیان داشت: بررسی بازخورد مستمر هوشمند از مسافران حاکی از ۷۰.۲ درصدی رضایتمندی مسافران از عرضه خدمات و امکانات سالن های فرودگاهی در سطح کشور بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیشتر از ۱.۸ درصد رشد داشته است.
وی با اشاره به اینکه این پایش هوشمند به وسیله ابزارهای مکانیزه سامانه جامع پایش کیفیت خدمات فرودگاهی شامل کنسول های سخت افزاری کلیدی، لمسی، دیجیتالی، وب سایت و لینک انجام شد، اظهار داشت: در توسعه اقتصاد فرودگاهی یکی از اصلی ترین ارکان موفقیت در سازمان ها و کسب و کارها، جلب رضایت حداکثری مشتریان و مسافران است تا با استفاده از سیستم های KPI کاربردی و ارزیابی عملکردها نقاط ضعف برطرف و نقاط قوت تقویت شود.
افشاری اظهارداشت: در این راستا، پایش هوشمند، مداوم، لحظه ای و برخط وضعیت رضایتمندی مسافران در زمینه دریافت خدمات و سرویسها در فرودگاه های کشور بعنوان مولفه ای مهم برای سنجش کیفیت عملکرد در شرکت فرودگاه ها، مورد توجه جدی قرار گرفته است.
وی یادآورشد: برای معرفی فرودگاه های برتر کشور این طرح با رتبه بندی در ۲ بخش ساختاری «کیفیت خدمات فرودگاهی» و «امکانات سالن های فرودگاه» منطبق با پارامترها و آخرین استانداردهای بین المللی ACI/ASQ برپایه نظر مسافران فرودگاه های کشور انجام شد.
به گفته مدیرکل دفتر برنامه ریزی راهبردی و مدیریت عملکرد و مجری طرح پایش کیفیت خدمات فرودگاهی(ASQ)، فرودگاه های مهرآباد، اصفهان و مشهد در زمینه امکانات ترمینال ها، فرودگاه های تبریز، مهرآباد و بندرعباس در زمینه کیفیت پذیرش مسافر و بار، فرودگاه های شیراز، اصفهان و یزد در زمینه چگونگی برخورد کارکنان از نظر مسافران صنعت هوانوردی کشور بعنوان فرودگاه های برتر عرضه شدند.
افشاری بیان داشت: فرودگاه های مشهد، تبریز و مهرآباد در زمینه آراستگی و راحتی در فرودگاه، فرودگاه های بندرعباس، زاهدان و مشهد در زمینه وضعیت پارکینگ و فرودگاه های مهرآباد، تبریز و بندرعباس در زمینه عرضه سرویسهای اطلاع رسانی بعنوان فرودگاه های برتر شناخته شدند.
وی عنوان کرد: در این طرح فرودگاه های اصفهان، یزد و اهواز در زمینه نحوه دسترسی مسافران به فرودگاه، فرودگاه های مهرآباد، اهواز و یزد در زمینه زمان انتظار پذیرش، فرودگاه های تبریز، شیراز و زاهدان در زمینه کیفیت تحویل بار، فرودگاه های شیراز، بندرعباس و اهواز در زمینه عملکرد کانترهای صدور کارت پرواز و فرودگاه های اصفهان، مشهد و تبریز در زمینه خدمات نظافت سالنهای فرودگاه، جزو فرودگاههای برتر بودند.

افشاری به نتایج حاصل از پایش رضایتمندی مسافران در حوزه امکانات سالن های فرودگاه ها اشاره نمود و اضافه کرد: در عرضه مکانهای خدمات شارژ تلفن همراه؛ فرودگاه های مهرآباد، بندرعباس و اصفهان، در تأمین اینترنت وایرلس؛ فرودگاه های شیراز، اصفهان و مهرآباد و در عرضه چرخ دستی و ویلچر؛ فرودگاه های شیراز، مهرآباد و زاهدان برتر عرضه شدند.
وی اظهار داشت: در قسمت برنامه های تلویزیونی؛ فرودگاه های تبریز، مهرآباد و بندرعباس، در استقرار عابر بانک؛ فرودگاه های مهرآباد، زاهدان و اصفهان، در قسمت رستوران و فست فود؛ فرودگاه های مشهد، اهواز و بندرعباس، در دسترسی مسافران به آب آشامیدنی؛ فرودگاه های اصفهان، شیراز و یزد و در تأمین صندلی انتظار؛ فرودگاه های اصفهان، مشهد و زاهدان برتر شدند.
این مسئول افزود: همینطور در استقرار غرفه های فروشگاهی؛ فرودگاه های بندرعباس، یزد و تبریز، در بسته بندی بار؛ فرودگاه های تبریز، زاهدان و شیراز، در قسمت محل بازی کودکان؛ فرودگاه های مهرآباد، شیراز و مشهد، در قسمت اتاق سیگار؛ فرودگاه های مهرآباد، تبریز و مشهد و در قسمت نمازخانه؛ فرودگاه های مشهد، اصفهان و مهرآباد بعنوان فرودگاه های برتر عرضه شدند.
افشاری در انتها تصریح کرد: در اجرای این طرح نظرسنجی فرودگاه های بین المللی مهرآباد، اصفهان، بندرعباس، شیراز، تبریز و مشهد به ترتیب بعنوان برترین فرودگاه های کشور به لحاظ میزان شاخص رضایتمندی مسافران در شهریور ماه سالجاری شناخته شدند.

منبع: