۲ وظیفه مهم پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

به گزارش آبنما کار، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تکریم و معارفه رؤسای قدیم و جدید پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، از 2 وظیفه مهم پژوهشگاه سخن گفت و اظهار داشت: پژوهشگاه، قوه عاقله وزارتخانه است.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، سیدعباس صالحی در این آیین با تشکر از زائری _ رئیس پیشین پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات _ اضافه کرد: علاوه بر این که پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات قوه عاقله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، مرجعیت اصلی رصد و سیاست پژوهی فرهنگی کشور را نیز باید عهده دار باشد و چشم اندازش در این بستر تعریف شود برای اینکه تحقق این گذاره ها اقتضائات خاص خودرا دارد.
او اشاره کرد: باید تلاش نماییم این دو هدف محقق شود، البته ظرفیتهای مرجعیت رصد و سیاستگذاری فرهنگی کشور در این سازمان وجود دارد.

وزیر فرهنگ با اشاره به کمیته رصد فرهنگی، اظهار داشت: اتفاقات خوبی در دوره های گذشته رخ داده است؛ خوشبختانه مقدماتی برای تحقق این چشم انداز فراهم شده و از زحماتی که همکاران در گذشته متحمل شده اند تشکر می کنم، اما قدم های جدی دیگری باید برداشته شود.

بخش عمده کارهای پژوهشی باید فرابخشی باشد

در ادامه این مراسم محسن جوادی _ رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات _ با تقدیر از اعتماد وزیر فرهنگ برای تصدی گری ریاست سازمان فرهنگ، هنر و ارتباطات، اظهار داشت: از اقدامات دکتر زائری و مدیران پیشین تشکر می کنم و امیدوار هستم بتوانم این امانت که تا حالا برای آن زحمت زیادی کشیده شده است را تعالی ببخشیم.
او با اعلان اینکه بخش عمده کار پژوهشی باید فرابخشی باشد، اضافه کرد: بخش عمده کارهای پژوهشگاه، پژوهش های عملی است و باید دقت کنیم تحقیقات در امتداد مشکل گشایی باشند.
جوادی با تکیه بر اهمیت اقدامات بین المللی، اظهار داشت: این کار یکی از ضرورت هاست چونکه سایر ملت ها نیز چالش هایی مشابه با ما داشتند در همین جهت می توانیم از ایده های آنان بهره ببریم و علاوه بر آن ما نیز باید به راهکار هایی نائل شویم تا بتوانیم به آنها ارائه دهیم.
رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اشاره کرد: اگر اقدامات پژوهشگاه در خارج از مرزها دیده نشود انتقادات خوبی به آنها وارد نمی شود و همین مورد آثار منفی خودرا برجای می گذارد.

انقلابی در عرصه پادکست درحال رخ دادن است

در ادامه نیز قاسم زائری _ رییس پیشین پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات _ اظهار داشت: ما سعی کردیم ارتقا جدیدی را ایجاد نماییم و مجموعه پژوهشگاه را به سطح جدیدی ببریم و در این دوره که مسئولیت پژوهشگاه به عهده بنده بود کارهای گسترده ای انجام شده است.
او با تأکید بر این نکته اضافه کرد: ما در حیث برگزاری رخدادها شانزدهمین دوره جشنواره پژوهش فرهنگی را برگزار کردیم که در استانداردهای جشنواره بین المللی بود و یکبار دیگر سطح برگزاری جشنواره را بازآفرینی کرد.
زائری افزود: همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران را برگزار کردیم و زمینه ای بود که مسجد را از نظر رویکرد های دینی و مدیریتی مورد بررسی قرار دادیم که از نظر اصحاب حوزه علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات رخداد خوبی بود.
رییس پیشین پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اظهار داشت: در این دوره کرسی مسجدپژوهی تاسیس شد که یک مورد آن همایش ملی مسجد بود که هم اکنون قریب ۳۰ جلد کتاب حول ایده مسجد اجتماعی آماده شده است و چند جلد دیگر هم درحال آماده سازی است.
او با بیان این نکته که در این دوره سه همایش طراحی شده است، اشاره کرد: یکی از این همایش ها حقوق و فرهنگ است که مساله سیاستگذاری فرهنگی کشور را مورد توجه قرار داده است و درحال کسب مجوزها است؛ برای این همایش ۱۲ پیش جلسه برگزار شده است.
زائری در مورد همایش دیگر پژوهشگاه بیان کرد: همایش ملی سیاستگذاری هنر در ایران که قریب ۱۱ پیش نشست آن برگزار شده است که از نظر تحولات هنر و سیاستگذاری هنر برگزاری آن بسیار با اهمیت می باشد.
رییس پیشین پژوهشگاه فرهنگ، هنر و رسانه اظهار داشت: همایش بین المللی آینده تحولات رسانه ها در ایران درحال پیگیری برای اجرائی شدن است و حوزه نوپدیدی که ما با آن مواجه هستیم حوزه پادکست ها است که بررسی ها نشان دهنده این است که در این زمینه درحال رخ دادن یک انقلاب آرام هستیم.
او افزود: ما در عرصه پادکست، رویداد طنین را برگزار کردیم که هدف ما در این رویداد پشتیبانی از پادکست های اندیشه محور بود و از ۶ ایده حمایت صورت گرفت.
زائری بیان کرد: ما سمینارهای چهارگانه بعثت تا بعثت را برگزار کردیم که بطور تقریبی جناح ها و طیف های مختلف کشور درکنار هم فعالیت کردند.
بنابر اعلام روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات بمنظور رفع نیازهای پژوهشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالیت خودرا از سال ۱۳۷۸ و با سرلوحه قرار دادن رویکرد «مسأله محوری» آغاز نموده است. مهم ترین هدف پژوهشگاه، پژوهش در قالب وظایف و تکالیف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بمنظور شناخت تنگناها و مشکلات این حوزه وسیع، شناسایی قابلیت ها و ظرفیت ها و ارائه راهبردها و راهکارهای مناسب برای حل مشکلات و رشد و توسعه قابلیت ها در راه تعالی فرهنگی کشور است که در سند چشم انداز منعکس شده است.

منبع: