به گزارش آبنما کار، فارس سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز درباب مباحث مطرح شده در فضای مجازی بر اساس این که خط 2 مترو، آب انبار زندیه را می بلعد، اظهار داشت: چالشی دراین خصوص وجود ندارد چونکه این آب انبار در راه خط 2 مترو نیست و برای گورستان تاریخی هم مشکلی نیست.
بالاتر از یک ماه از خبرسازی های گسترده خط ۲ مترو شیراز از ۲۰۰ متری حافظیه و احتمال بروز خطر برای این بنای تاریخی می گذرد و تا حالا اخبار زیادی در این رابطه انتشار یافته و حرف و حدیث ها همچنان ادامه دارد.
چند هفته پیش یک تیم از محققان پژوهشگاه میراث فرهنگی از ایستگاه خط ۲ مترو شیراز در کنار حافظیه بازدید کردند و قرار شد پس از انجام کارشناسی های دقیق، نتایج آن اعلام گردد.
عبور مترو از حافظیه وضعیت پیچیده و مبهمی را در شیراز به وجود آورده و حرف و حدیث های بسیاری در فضای مجازی منتشر می شود.
سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا درباب خط ۲ مترو حافظیه بیان کرد: خط ۲ مترو حافظیه هیچ مشکل فنی ندارد و بارها این مساله بیان شده وصرفاً بحث در این بود که چرا مجوز میراث فرهنگی گرفتن نشده و گرنه از نظر فنی هیچ مشکلی وجود ندارد.
علی کلانتری مزرعه نو اشاره کرد: حتی زمانی که در خدمت مدیرکل میراث فرهنگی و معاون وزیر میراث فرهنگی بودیم، موضوعات فنی بطورکامل مطرح و تفاهم نامه ای نوشته شد که برای سایر خطوط و مسائل پیش رو با هماهنگی میراث فرهنگی کارها صورت گیرد و از این نظر مشکلی وجود ندارد.
وی درباب مطرح شدن وجود قبرستان و آب انبار در راه خط ۲ حافظیه بیان کرد: چالشی بابت آب انبار یا مسئله قبرستان وجود ندارد، ما شهروند شیراز هستیم و دغدغه ما برای مجموعه حافظیه و ابنیه تاریخی که در راه قرار دارد بیشتر است. ما برای عبور مترو از محور اطلسی حتی نگران آب نمای اطلسی هم بوده ایم مگر می توان نگرانی برای مجموعه حافظیه و آثار تاریخی این محور نداشت؟ کش دار شدن این مساله حتی جذابیت خبری خودرا از دست داده و بارها گفته شده که شهرداری شیراز تمام جوانب را درنظر گرفته است.
سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز اظهار داشت: مجموعه میراث فرهنگی می تواند این مساله را تأیید کند که هیچ نگرانی وجود ندارد اما درباب این که مجموعه ها باید پیش از کارهای عمرانی با میراث فرهنگی هماهنگی کنند، ایراد واردی است.
وی با اشاره به اینکه ساز و کار مجموعه میراث باید این باشد که بعد از گرفتن استعلام، سرعت بالاتری برای پاسخگویی وجود داشته باشد، اظهار داشت: پروژه های عمرانی نمی تواند زیاد معطل بماند.
کلانتری مزرعه نو اشاره کرد: در عرصه خط ۲ مترو حافظیه تمام کارهای فنی دیده شده است و در شورای فنی میراث فرهنگی و جلساتی که با استاندار داشتیم تمام اتفاقات و پیوست های فنی ارائه شده است.
وی درباب ضابطه ۷۷۷ بیان کرد: آنچه درباب ضابطه ۷۷۷ باید گفت این است که برای مسیر فاز اول مجوزها گرفته شد، برای مسیر دوم باید استعلاماتی از دستگاه میراث فرهنگی گرفته می شد و این مساله درست است اما عبور مترو از کنار مجموعه حافظیه قبلاً مصوب شده و در شورای عالی ترافیک در سطح کشور تأییدیه دارد و نگرانی بابت این مساله وجود ندارد.
سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز اضافه کرد: اگر مشکلی در این حوزه وجود داشت آن قدر شهامت داشتیم که آنرا ابراز نماییم.
کلانتری مزرعه نو با اشاره به اینکه تفاهم نامه ۳جانبه با دانشگاه هنر شیراز، پژوهشگاه میراث فرهنگی و مجموعه معاونت حمل و نقل شهری نوشته شده است، اظهار داشت: بنا شد در کارهای دیگری که صورت می گیرد در محل ورودی ایستگاه کمانه های به عمق ۲ تا ۳ متر زده شود. ما در تمام ایستگاه خود نزدیک ۲۵۰ شمع داریم در این عملیات شمع کوبی ۵ متر اول را بصورت دستی سانتاژ می نماییم و میراث فرهنگی هم در این عملیات ناظر خواهد بود.
وی درباره ی مسأله آب انبار بر سر راه مترو حافظیه بیان کرد: در مسیری که مترو رد شده است، آب انبار وجود ندارد. چندین سال قبل در چهارراه حافظیه پیش از سالن میراث فرهنگی یک فرو نشست در عمق ۴ تا ۵ متر به وجود آمده است و یک راهروی دسترسی پایاب وجود داشته است که از شهرداری برای احیای آن کمک خواسته شد و این مساله ربطی به تونل مترو ندارد چون مترو ۲۶ متر پایین تر حفر می شود و این مساله در حد شوخی است.
کلانتری مزرعه نو افزود: باتوجه به تجهیزاتی که در اختیار شهرداری قرار دارد مقرر است یک سری مطالعات صورت گیرد که اگر پایاب وجود داشته باشد، احیا شود و اصلا بحث آب انبار وجود ندارد و اگر این مساله وجود داشت میراث فرهنگی از این مساله نمی گذشت و هیچ گاه اجازه حفاری نمی داد.
او در آخر بیان کرد: جهت گیری برای حفر خط ۲ مترو حافظیه میان شهرداری و میراث فرهنگی مثبت است.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان فارس نیز در گفتگویی که با خبرنگار ایسنا داشت، بیان کرده بود که شهرداری شیراز تمامی مطالعات و اسناد مربوطه را در اختیار میراث فرهنگی گذاشته است و کارهای کارشناسی با دقت درحال بررسی و انجام است تا مبتنی بر کار کارشناسی تصمیم گیری شود و سپس نظر نهایی اعلام گردد.
محمد ثابت اقلیدی معتقد می باشد بررسی های اولیه نشان داده که تونل ها در عمق ۲۶ متری زمین هستند و با آثاری که در مجموعه حافظیه وجود دارد هیچ برخوردی ندارد.
منبع: آبنما کار