به گزارش آبنما کار، معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای قم با اشاره به اینکه عملیات اجرایی دهکده لجستیک قم بعنوان یکی از مهم ترین پایانه های بار کشور وارد فاز عمرانی شده است، از رفع موانع و مشکلات پیش روی راه اندازی این پروژه اطلاع داد.
علیرضا اسدی روز سه شنبه گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پایانه بار استان قم که ظرف یک دهه گذشته به سبب مشکلات مکان یابی و تأمین زمین متوقف شده بود، با رفع موانع وارد فاز اجرایی شده و الان عملیات عمرانی آن درحال پیشرفت است.
وی اضافه کرد: فاز اول این پایانه که تحت عنوان دهکده لجستیک قم شناخته می شود، با هدف عرضه خدماتی از قبیل تخلیه و بارگیری کالا، خدمات جانبی حمل و نقل بین المللی، انبارهای نگهداری کالا و ایجاد زیرساخت های مورد نیاز برای توسعه کارهای حمل و نقلی طراحی شده است، براساس برنامه ریزی های صورت گرفته، این فاز طی ۲ سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
اسدی با تکیه بر اهمیت راهبردی منطقه سلفچگان در توسعه خدمات لجستیک قم اظهار داشت: این منطقه به سبب موقعیت ویژه خود، که شامل دسترسی به شبکه گسترده بزرگراهی، منطقه ویژه اقتصادی، مسیرهای ریلی و امکان ایجاد فرودگاه در آینده است، بعنوان نقطه کانونی برای عرضه خدمات لجستیکی به دستگاهها و نهادهای مرتبط معرفی شده است.
منطقه اقتصادی سلفچگان بعنوان یکی از مهم ترین مناطق ویژه اقتصادی در کشور شمرده می شود که در چهارراه جاده های ترانزیتی، جاده ابریشم، مجاورت با راه آهن سراسری و بزرگراه های شمال، جنوب، شرق و غرب قرارگرفته است. این منطقه اقتصادی برای برقراری ارتباط با کشورهای اروپایی، آسیای میانه و حوزه خلیج فارس به منظور تولید، صادرات و ترانزیت کالا موقعیت ممتاز و منحصر فرد داشته و می تواند نقش تعیین کننده ای در اقتصاد کلان کشور داشته باشد.
بر اساس آخرین پالایش انجام شده در آخر سال ۱۴۰۲ بیشتر از ۲۰۴ واحد تولیدی، خدماتی و تجاری در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان حضور دارند که از این تعداد ۱۶۰ واحد در قسمت تولید، ۴۴ واحد در قسمت خدمات و تجارت مشغول فعالیت هستند.
وی افزود: راه اندازی دهکده لجستیک قم علاوه بر تسهیل و تسریع در امور حمل و نقل کالا، باعث کاهش هزینه های لجستیکی، افزایش بهره وری شبکه حمل و نقل استان و ارتقای جایگاه قم در حوزه ترانزیت و تجارت بین المللی خواهد شد.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای قم همینطور با اشاره به لزوم گسترش زیرساخت های حمل ونقلی در کشور اشاره کرد: باتوجه به موقعیت جغرافیایی استان قم و نقش آن بعنوان شاهراه ارتباطی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور، دهکده لجستیک می تواند نقشی محوری در بهبود زنجیره تأمین کالا و توسعه تجارت ایفا کند.
به گفته اسدی، راه اندازی این پروژه گامی اساسی در امتداد تحقق برنامه های کلان کشور برای تبدیل ایران به هاب ترانزیتی منطقه بشمار می رود و انتظار می رود با تکمیل آن، شاهد افزایش ظرفیت حمل و نقل و تسهیل جریان کالا در سطح ملی و بین المللی باشیم.
درحوزه راهداری استان قم ۲ هزار کیلومتر راه شامل ۲۱۳ کیلومتر آزادراه، ۲۳۲ کیلومتر بزرگراه، ۱۵۴ کیلومتر راه اصلی، ۱۵۰ کیلومتر راه فرعی و یک هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد.
استان قم دارای هشت راه مواصلاتی اصلی و چهارراه فرعی است که همچون آنان میتوان به آزاد راه قم – تهران به طول ۱۳۰ کیلومتر، جاده قدیم قم – تهران، بزرگراه قم – ساوه به طول ۸۷ کیلومتر، جاده قدیم قم – کاشان، آزاد راه قم – کاشان به طول ۱۰۴ کیلومتر، آزاد راه قم – گرمسار به طول ۱۷۳ کیلومتر و بزرگراه قم – سلفچگان – اراک به طول ۱۳۶ کیلومتر اشاره نمود.