در گفت وگو با آبنما کار؛ نرخ جدید عوارض آزاد راه های دولتی پیمایشی و عدالت محور

به گزارش آبنما کار، از آغاز بهمن ماه عوارض جدید از رانندگان و کاربران جاده ای برای عبور از پنج آزاد راه دولتی قم، ساوه، کرج- قزوین، بندرعباس- شهید رجایی و قزوین- زنجان اعمال شد؛ عوارضی که مقرر است صرف نگهداری همان آزاد راه ها شده و با عنایت به دریافت آن بر اساس پیمایش خودرو ها، به عدالت نزدیک تر است.
به گزارش آبنما کار به نقل از خبرگزاری ایرنا، بر مبنای مصوبه شورای اقتصاد، نرخ عوارض آزاد راه تهران – قم به طول ۱۳۵ کیلومتر ۱۵ هزار تومان، نرخ عوارض آزاد راه کرج – قزوین به طول ۱۰۰ کیلومتر ۱۵ هزار تومان، آزاد راه بندرعباس – شهید رجایی به طول ۳۵ کیلومتر هشت هزار و ۵۰۰ تومان، آزاد راه قزوین – زنجان به طول ۱۸۹ کیلومتر ۳۵ هزار تومان و عوارض آزاد راه تهران – ساوه به طول ۱۱۵ کیلومتر ۲۰ هزار تومان تعیین شده است.
عوارض این آزاد راه ها در پنج سال قبل افزایش نیافته بود و به قول مسؤلان سازمان راهداری درآمدهای آنها به هیچ عنوان کفاف نگهداری آزاد راه ها را نمی داد.
در این زمینه، غلامحسین دغاغله مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و نظارت بر بهره برداری و امور آزادراهی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در گفتگو با ایرنا عنوان کرد: در کشور دو دسته آزاد راه دولتی و مشارکتی (خصوصی) وجود دارد که از بین آنها پنج آزاد راه دولتی بوده و تغییر نرخ عوارض آنها با شورای اقتصاد است.
وی بیان داشت: از سال ۹۹ تابحال هیچ تغییر نرخی در عوارض این پنج آزاد راه اعمال نشده بود.
دغاغله تصریح کرد: سازمان راهداری بعنوان متولی آزاد راه های دولتی، یک سازمان درآمد- هزینه است که مطابق قانون درآمدهای کسب شده از محل عوارض را صرف همان آزاد راه ها می کند.

عدم تناسب درآمدها و هزینه های آزادراهی

وی ضمن اشاره به افزایش وحشتناک هزینه های آزادراهی در سالهای اخیر، اظهار داشت: کل درآمد کسب شده از محل عوارض پنج آزاد راه دولتی یاد شده پارسال ۴۰۰ میلیارد تومان بود، این در شرایطی است که هزینه دو سال گذشته این آزاد راه ها بیشتر از سه هزار میلیارد تومان بوده است.
مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و نظارت بر بهره برداری و امور آزادراهی سازمان راهداری تصریح کرد: این آزاد راه ها دائما نیازمند خط کشی، روشنایی، ایمنی، رویه راه مناسب، موانع میانی و کناری و… هستند، اما با این درآمدهای محدود و در مقابل افزایش هزینه های نگهداری و بهسازی، عرضه خدمات بشکل مطلوب میسر نیست.
وی عنوان کرد: نرخ های مصوب شورای اقتصاد با آن چه برای نگهداری این آزاد راه ها نیاز است، هنوز فاصله دارد و اگر نتوانیم خدمات مناسبی به مردم عرضه نماییم، علاوه بر عوارض، هزینه های صدمه به خودرو ها، تصادفات و… به آنان تحمیل می شود. با این وجود، همین قدر اصلاح نرخ ها را هم گامی رو به جلو می دانیم.
دغاغله اظهار داشت: وزیر راه و شهرسازی در این مورد بر دو مسئله اساسی هزینه کرد درآمدها در همان آزاد راه ها و همینطور اجرای عدالت محوری در دریافت عوارض تاکید دارد؛ بنابراین دریافت عوارض به شکل پیمایشی خواهد بود.
وی توضیح داد: از آغاز بهمن ماه، با خوانش دوربین های جاده ای، میزان عوارض برای هر خودرو بسته به میزان پیمایشی که داشته متفاوت خواهد بود.
مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و نظارت بر بهره برداری و امور آزادراهی سازمان راهداری به صورت نمونه ضمن اشاره به آزاد راه تهران- قم، اظهار داشت: تا قبل از بهمن ماه سال جاری، میزان عوارض پرداختی برای تردد در این آزاد راه برای مسافران به مقصد قم، با مقاصدی همچون فرودگاه امام(ره)، شهر های اطراف، شهرک های صنعتی مسیر و… یکی بود، اما حالا به شکل پیمایشی محاسبه می شود.
وی افزود: همینطور برای افراد کثیرالسفر هم تخفیفی در مصوبه شورای اقتصادی پیشبینی شده است، به صورتی که اگر مجموع رفت و برگشت ماهانه خودرو از این آزاد راه ها بیشتر از ۲۰ بار باشد تا ۱۵ درصد تخفیف و اگر بیشتر از ۴۰ بار باشد مشمول ۳۰ درصد تخفیف خواهد بود.
دغاغله تصریح کرد: علاوه بر اینها، برای ناوگان عمومی باری و مسافری هم علاوه بر تخفیف یاد شده، ۲۰ درصد تخفیف درنظر گرفته شده است.

تخصیص ۵ همت برای نگهداری پنج آزاد راه دولتی

وی بیان داشت: به دستور وزیر راه و شهرسازی بسته ای به ارزش پنج هزار میلیارد تومان برای نگهداری این پنج آزاد راه درنظر گرفته شده که صرف بهسازی رویه جاده، گاردیل، خط کشی، روشنایی، نیوجرسی، علایم و تابلوها و… خواهد شد.
این مسئول سازمان راهداری ضمن اشاره به صدور عوارض به شکل الکترونیکی، از مردم خواست تا در مهلت زمانی یک هفته ای نسبت به پرداخت بموقع عوارض اقدام نمایند تا در اجرای خدمات آزادراهی تسریع شود.
وی با اشاره به اینکه حتی کشته شدن یک نفر در جاده ها را زیاد می دانیم، خاطرنشان کرد: ایمنی شعار نخست سازمان راهداری و وظیفه ذاتی آن است و این مهم با تأمین بموقع منابع مالی برای عرضه خدمات میسر می شود.

منبع: