مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران تاکید کرد ضرورت توجه به فرهنگ و هویت در محتوای نظام آموزشی

به گزارش آبنما کار، مازندران مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اعلان اینکه نظام آموزشی باید به شکلی طراحی شود که در آن آموزش محتوای فرهنگی و هویتی به عنوان یک موضوع مرکزی درنظر گرفته شود، اظهار داشت: ادغام مفاهیم هویت ملی، تاریخ و فرهنگ در برنامه های درسی می تواند به پیشرفت حس تعلق و شناخت جوانان از ریشه های فرهنگی خود کمک نماید.

محمد محمدی در گفتگو با ایسنا ضمن اشاره به لزوم تقویت امید در دل جوانان بر مبنای بیانات مقام معظم رهبری بیان نمود: در دوران معاصر، چالش های فرهنگی و اجتماعی ناشی از تبلیغات معکوس و اطلاعات نادرست، بخصوص در بستر فضای مجازی، نیازمند توجه جدی و اقدامات مؤثر است.

وی اضافه کرد: تقویت امید در دل جوانان و مقابله با دسیسه های دشمن، موضوعی است که به صورت علمی، پژوهشی و فرهنگی باید بررسی شود تا بتوان راهکارهای اصولی و مناسبی برای ارتقاء روحیه عمومی جامعه بخصوص نسل جوان عرضه داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران تبلیغات معکوس و شایعات را یکی از ابزارهای راهبردی دانست و اضافه کرد: امروزه، اطلاعات نادرست به سادگی از راه شبکه های اجتماعی توسعه پیدا می کند. نتیجه این امر می تواند ناامیدی، بی اعتمادی و بحران هویت در بین جوانان باشد.

این مسئول افزود: بر مبنای پژوهش های اجتماعی، این وضعیت سبب ایجاد حس فروماندگی و ناتوانی در این نسل می شود که در رویارویی با چالش ها، بخصوص چالش های جهانی، در پنداشت هایشان تاثیر گذار است.

محمدی یاداور شد: بی اعتمادی به آینده، جامه ای از ناامیدی می پوشد که نه تنها بر جوانان بلکه بر تمامی اقشار جامعه تاثیر می گذارد. پژوهش های روان شناسی تاثیر مثبت روحیه امید بر سلامت روان و کیفیت زندگی را تایید کرده و لزوم ساختارهای حمایتی را در این حوزه روشن می کند.

وی مقابله با شیوه های دشمن، تولید و انتشار محتوای مستند و آموزشی را یکی از طریق های موثر دانست و اظهار نمود: برای مقابله با شایعات، احتیاج به تولید محتوای مستند که بر پایه داده های واقعی و علمی باشد وجود دارد. استفاده از نویسندگان و محققان در حوزه های مختلف فرهنگی و اجتماعی می تواند به ایجاد این نوع محتوا کمک نماید. محتوا باید چالش ها و موفقیت ها را به صورت متوازن و محتاطانه و درعین حال جذاب، منعکس کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران شیوه دیگر مقابله را این گونه تشریح کرد: تشکیل کارگاه های آموزشی و گفتگو محور، برگزاری کارگاه های آموزشی با هدف بهبود مهارت های تفکر انتقادی، جنبشی بسیار مؤثر است. این کارگاه ها می توانند به جوانان کمک کنند تا توانایی تحلیل انتقادی اطلاعات را پیدا کنند و قادر به تمییز اخبار صحیح از نادرست باشند.

وی اضافه کرد: نظام آموزشی باید بگونه ای طراحی شود که در آن آموزش محتوای فرهنگی و هویتی بعنوان یک مبحث مرکزی درنظر گرفته شود. ادغام مفاهیم هویت ملی، تاریخ و فرهنگ در برنامه های درسی می تواند به ارتقاء حس تعلق و شناخت جوانان از ریشه های فرهنگی خود کمک نماید.

این مسئول ضمن اشاره به اهمیت نقش آشنایی با پیشینه ایران در بین قشر جوان، خاطرنشان کرد: آشنایی با تاریخ، فرهنگ و هنر کشور و اقوام مختلف می تواند به تقویت احساس هویت ملی در بین جوانان کمک نماید. این هویت قومی و فرهنگی سرچشمه ای از امید و استقامت در مقابل مشکلات است. در این راستا، اجرای برنامه های آموزشی و فرهنگی که به معرفی و ترویج ارزش های تاریخی و فرهنگی بپردازند، لازم و ضروریست.

محمدی امید آفرینی را محور تقویت اجتماعی دانست و اظهار داشت: احساس مشارکت و اثرگذاری در جامعه می تواند به تقویت امید و اعتماد به نفس در جوانان کمک نماید.

وی افزود: ایجاد نظام های حمایتی برای فعالیتهای داوطلبانه و اجتماعی، می تواند روحیه همکاری و همبستگی را در جامعه تقویت و در نهایت، توجه به بیانات مقام معظم رهبری در مورد تقویت امید در دل جوانان، نیازمند تلاشهای علمی، پژوهشی و رایزنی های اجتماعی مؤثر است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، اظهار نمود: ایجاد بستری فرهنگی روشن و آموزش های مستمر می تواند به ساختارهای اجتماعی کمک نماید تا نسل جوان با امید و انگیزه بیشتری به آینده بنگرد. برای غلبه بر چالش های کنونی، باید همگان با هم دست در دست هم داده و بسمت یک آینده روشن حرکت نماییم.

منبع: