آبنما کار: حجت الاسلام محمد برمایی مطرح کرد که برای پیوند بیشتر نسل امروز با رسانه ملی باید به سراغ موضوعات میان رشته ای نظیر ارتباط دین و فضای مجازی، دین و ثروت و… رفت. وی همین طور آثاری نظیر «محفل» و «حسینیه معلی» را نمونه راهبری درست صداوسیما در برنامه سازی دانست.
به گزارش آبنما کار به نقل از روابط عمومی صداوسیما، حجت الاسلام برمایی با اعلان اینکه تلویزیون باید از ظرفیتهای جدید رسانه ای برای جذب مخاطب استفاده نماید، اظهار داشت: رسانه باید همیشه یک گام از مخاطب جلوتر باشد و اگر ظرفیتهای رسانه ای مانند مجری، آرایه، کارگردانی، گرافیک و… در خدمت محتوا باشد می توان به بالا بردن مخاطبان برنامه امیدوار بود.
وی با تکیه بر این که برنامه سازی کاری تخصصی است که دانش فنی و محتوایی خودش را می طلبد، عنوان کرد: اگر دانش فنی و جذابیت های رسانه ای به کمک محتوای دینی و معارفی بیاید آن وقت می توانیم شاهد برنامه ای فاخر و درجه یک باشیم که ماحصل خلاقیت و آگاهی از علوم دینی است.
این کارشناس دینی صداوسیما تصریح کرد: گاهی رسانه به ذائقه و نیاز مخاطب توجه می کند و برنامه سازی اش را به سوی جذب مخاطب برای راضی کردن او می برد اما لازم است که رسانه به فکر راهبرد تازه و منسجم باشد تا سلائق مردم را نظم و ترتیب ببخشد و به صورتی هدایت آنرا در دست بگیرد.
حجت الاسلام برمایی افزود: البته این وجه از برنامه سازی قدری دشوارتر است و نیاز به خلاقیت و آگاهی از جنس و خواسته مخاطب دارد و با بهره بردن از نیروهای کاربلدی که در رسانه حضور دارند و دعوت از برنامه سازان حرفه ای که سال ها در این رسانه تجربه اندوخته اند می توان به این خواسته رسید و آغازگر مسیری بود که به صورتی روی دیگر برنامه ها هم تأثیر خواهد گذاشت.
وی با اشاره به ضرورت امروز رسانه به تولید محتوای معارفی، اظهار داشت: من خودم محصول رسانه ملی هستم. من از رسانه ملی آموختم و کودکی ام به برنامه های زنده یاد حجت الاسلام محمدحسن راستگو گره خورد. او از استادان حوزه علمیه و کارشناس مسایل دینی برای خردسالان و نوجوانان بود. اگر هم نسلان من با دیدن اجرای او به کسوت روحانیت علاقمند شدند یا کلام او را می پذیرفتند بدین سبب بود که وی نیاز نسل جوان را می دانست و تطبیق زبان دین با خردسالان را بلد بود.
این کارشناس خانواده تصریح کرد: اگر مقرر است به نسل جوان نزدیک شویم و این نسل حداقل حرف ما را بشنود باید به سراغ سبک های تازه و سکوهای ارتباطی نو برویم؛ باید از این فنآوری به صورت بی طرفانه استفاده نمائیم تا مردم خودشان را در قاب تلویزیون ببینند.
حجت الاسلام برمایی اشاره کرد: اگر روایت مردم روی آنتن برود، اگر قصه های ما به قصه های مردم نزدیک شود، آن وقت می توانیم بگوییم که مخاطب را شناخته ایم و نیازش را می دانیم.
وی برنامه هایی مانند «محفل» و «حسینیه معلی» را نمونه راهبری درست رسانه ملی در برنامه سازی دانست و اظهار داشت: این دو برنامه ذائقه مردم را در دست گرفتند و حتما برنامه هایی که بعد از این به پشتوانه این تجربه ساخته می شوند موفق عمل خواهند کرد، چون جنس کار رسانه و مخاطب را شناخته اند.
این کارشناس مذهبی با تکیه بر اهمیت بخشی به موضوعات میان رشته ای در صداوسیما، اضافه کرد: برای درگیر کردن نسل امروز با رسانه ملی باید به سراغ موضوعات میان رشته ای در رسانه رفت. باید از ارتباط دین و ثروت، دین و فضای مجازی، دین و روان شناسی و… گفت و موضوعات ملموس و دغدغه میان مخاطب و رسانه را شناسایی و نیاز مخاطب را تامین کرد.
منبع: آبنما کار