آبنما کار: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در دومین روز جشنواره بین المللی مد و لباس فجر در نشست هم اندیشی با طراحان و فعالان داخلی این حوزه، موضوعات مخلتف درباره حفظ، توسعه و بازاریابی سوزن دوزی بلوچ را بررسی کرد.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا-منطقه سیستان و بلوچستان، عبدالرحیم کردی در این جلسه هدف از برگزاری همه جشنواره ها، نمایشگاه ها و برنامه های فرهنگی و اجتماعی در منطقه آزاد چابهار را رسیدن به خروجی های ملموس عنوان نمود.
وی برگزاری هشتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر در چابهار را بیشتر با هدف احیای هنر و حرفه سوزن دوزی زنان بلوچ و ثبت و توسعه این هنر بعنوان یکی از صنایع اصلی قوم بلوچ اعلام نمود.
کردی در این باره گفت: سوزن دوزی به گونه ای در فرهنگ و زندگی مردمان بلوچستان ریشه کرده است که دختران بلوچ از سال های ابتدایی زندگی شأن حتی قبل از آن که با قلم و کاغذ آشنا گردند، کار با سوزن و پارچه را آغاز می کنند.
وی بازاریابی و تجاری سازی تولیدات سوزن دوزی زنان بلوچ را مهمترین نیاز این صنعت برای مردم این منطقه دانست و یکی از اهدافی که سازمان منطقه آزاد در برگزاری این جشنواره دنبال می کند را توانمندسازی زنان بلوچ در تولید لباس های سوزن دوزی عنوان نمود.
تاکید بر شناسایی و ثبت و تدوین نقوش سوزن دوزی و حکایات و فلسفه ای که این نقوش روایت می کنند، موضوعی بود که از طرف اغلب طراحان و فعالان صنعت مد و لباس در این جلسه عنوان شد و بیشترین پیشنهادات و بحث این نشست را به خود اختصاص داد.
بالابردن بار معنایی نقوش سوزن دوزی و استفاده از ترکیبات رنگ به گونه ای هدفمند، استفاده از پارچه های اصیل و ثمین در سوزند دوزی و همین طور به کار بردن این صنعت در صنایعی غیر از پوشاک مانند کیف، پرده، دستمال، رومیزی و دستبند موارد دیگری بودند که در این جلسه برای اقتصادی کردن صنعت سوزن دوزی در جهان مطرح و مورد بحث قرار گرفت.
«ستاره اسکندری» بازیگر سینما و تلویزیون و فعال طراحی و تولید مد و لباس، در این جلسه بر استفاده از هنرهای نمایشی خصوصاً نمایش ها و هنرهای مربوط به کودکان و خردسالان برای تبیین و فرهنگ سازی استفاده از تولیدات هنری و سنتی مانند سوزن دوزی اصرار کرد.
وی در این باره اذعان کرد: هیچ چیز به اندازه هنرهای نمایشی در فرهنگ سازی و احیای هنر و سنت های فراموش شده یا در حال فراموشی مؤثر نیست و برای احیای سوزن دوزی و فرهنگ بلوچ در مد و لباس باز می توان از هنرهایی مانند خیمه شب بازی و تولید عروسک بهره برد.
اسکندری همین طور قصه گویی و داستان سرایی در فرهنگ ایران را باز در حال نابودی و فراموشی دانست و اظهار داشت: سوزن دوزی زنان بلوچ باز جزو هنرهایی است که نقوش آن نیازمند تبیین و مراقبت بوسیله روایت ها و حکایات داستانی است.
ضرورت حفظ مرز میان تولیدات صنعتی و دستی سوزن دوزی موضوعی بود که یکی دیگر از طراحان مد و لباس در این نشت بیان کرد که مورد تأیید و تاکید دیگر فعالان این عرصه باز قرار گرفت.
«سارا اسفندیاری» در این رابطه گفت: استفاده از صنایع دستی سوزن دوزی باید در محصولاتی انجام گیرد که مایه نزول ارزشمندی و اصالت این کار نشود.