یک هفته با فضای مجازی موسیقی-۲۷؛ کارهای عجیب بنیامین تمامی ندارد!

به گزارش آبنما کار، آغاز فعالیتهای متفاوت و عجیب و غریب بنیامین بهادری و خبر جدید احسان خواجه امیری برای انتشار آلبوم جدیدش بخشی از فعالیتهای هنرمندان موسیقی در فضای مجازی را می سازند.

خبرگزاری مهر -گروه هنر-علیرضا سعیدی؛ فرایند تولید و عرضه آثار و محصولات موسیقایی و حاشیه های ریز و درشت دنیای موسیقی طی سالهای اخیر تبدیل به «فرصت» و «چالش» مهم و جالب توجهی شد که خیلی از دست اندرکاران و فعالان عرصه موسیقی را بر آن داشت تا فارغ از رسانه های رسمی به عرضه و انعکاس فعالیتهای موسیقایی خود در بسترهای متنوع «فضای مجازی» بپردازند و در این راه بسیار مهم و مؤثر بر افکار عمومی جامعه، حضور قابل ملاحظه ای داشته باشند. حضوری که بعضاً برای آنها دربرگیرنده اتفاقات مبارک و ارزشمندی در جهت معرفی خود و محصولات موسیقایی شان شد و در بعضی موارد هم سبب دردسرهای زیادی شد که می تواند در ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی اش مورد بررسی و واکاوی بیشتری قرار گیرد.
شرایطی دارای اهمیت که حالا نمی توان به سادگی از آن چه در این بستر رسانه ای روی می دهد، بی تفاوت گذشت. چارچوبی دارای چالش و پر از فراز و نشیب های عجیب و غریب که تبدیل به اقیانوس پهناور و بی انتهایی شده که هر چه قدر در آن حضور داشته باشیم، بیشتر متوجه ابعاد پیچیده آن می شویم. شرایطی که در دنیای موسیقی فرایند بسیار پررنگی دارد و تقریبا تمامی فعالان موسیقی را برآن داشته تا در این راه پر پیچ وخم اما جذاب برای مخاطب، به معرفی و به اصطلاح بیگانه «پرزنت» محصولات و دیدگاه های خود بپردازند. شرایطی که شاید بیان خیلی از آنها در چارچوب رسمی خبرگزاری ها و رسانه های رسمی کشور جایگاهی نداشته باشد اما دربرگیرنده ابعادی است که می تواند برای طرفداران و دوستداران موسیقی مشتمل بر رویدادهای مکتوب و تصویر جالب توجهی باشد.
اتفاقاً ظهور و بروز چنین شرایطی است که هم باعث رشد و تولید اخبار و نوشتارها و تصویرهای به اصطلاح «زرد» و «غیرقابل انتشار در رسانه های رسمی» شده و هم ایجادکننده فضای رقابتی بین رسانه های رسمی و رسانه های فعال در فضای مجازی شده است که این مسائل هم دربرگیرنده ملاحظات فراوانی است. ملاحظاتی که رجوع به آنها می تواند ویترین حواشی و اظهارنظرهایی باشد که رجوع به آنها با در نظر گرفتن ملاحظات و باید و نبایدهایش امری اجتناب ناپذیر است.
«یک هفته با فضای مجازی موسیقی» عنوان سلسله گزارش های هفتگی سرویس هنر خبرگزاری مهر برای مرور متن و حاشیه منتخب رویدادهای موسیقایی از پنجره فضای مجازی است که روزهای پایانی هر هفته با استفاده از مطالب انتشار یافته هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی کشورمان در بسترهای مختلف فضای مجازی پیش روی مخاطبان قرار می گیرد.
بنیامین بهادری؛ انتشار ویدئوهای عجیبی که خبرساز شد
از جمله اتفاقات جالب توجهی که در فضای مجازی سروصدا کرد، انتشار ویدئوهای عجیب و غریب بنیامین بهادری در صفحه شخصی خود بود که بشدت با واکنش متفاوت مخاطبان در فضای مجازی روبه رو شده است.
بهادری در این فیلمها که مشخص نیست با چه اهدافی تولید و انتشار یافته اند، کوشیده در طراحی متفاوتی که به نظر می رسد در استودیوی شخصی اش انجام شده، بعضی از قطعات کارهای قبلی خود و بعضی از قطعات جدیدش را در اختیار مخاطبان بگذارد. طراحی که اصلاً عادی به نظر نمی آید و مشخص است که او برای چنین شرایطی تصمیم گرفته فضای متفاوتی را در پیش بگیرد.
یکی دیگر از این حرکات عجیب و غریبی که در فضای مجازی هم سرو صدا کرد، در ارتباط با حضور متفاوت وی در یکی از خیابانی های تهران به نام «خیابان ایران» در منطقه یک بود که حرکات او به همراه خوانش اثری که معلوم نبود در برگیرنده چه مفاهیمی است با واکنش های زیادی روبه رو شد. واکنش هایی که بعید نیست یکی از طراحی ها و ایده های بهادری برای جذب مخاطب این دفعه با روشی متفاوت تر و عجیب تر باشد.
این خواننده پاپ اخیرا در یک گفت وگوی رسانه ای با خبرگزاری «بُرنا» در پاسخ به منتقدانی که مدعی هستند او حالت طبیعی ندارد، توضیح داد: «حاضرم با کسانی که می گویند حالت عادی ندارم، برویم آزمایشگاه!»

احسان خواجه امیری؛ بابت کم بودن من را ببخشید
از جمله هنرمندانی که طی سالهای اخیر کوشیده مسیر مشخصی را برای تثبیت جایگاه هنری خود طراحی کند، احسان خواجه امیری است. خواننده ای که به واسطه پدرش حسین خواجه امیری (ایرج) راه خویش را در موسیقی باز کرد و الان باآنکه راه پدر را ادامه نداده اما تلمذ از مکتب خوانندگی ایرج، او را تبدیل به خواننده ای دارای جایگاه در موسیقی پاپ کرده است. مسیری که در مقطعی از زمان دربرگیرنده تولید آثار بسیار شاخصی بود که نمونه های آنرا در موسیقی تیتراژها و آلبوم های احسان میتوان جست و جو کرد که مشتمل بر کارهای قابل اتکایی هم در حوزه محتوا و هم در حوزه موسیقایی بود.
احسان خواجه امیری که در این چندماهه حضور کمتری در اجراهای زنده دارد، طی روزهای اخیر بود که در صفحه شخصی اش ضمن انتشار ویدئویی از خود درحال نوازندگی و خوانش یکی از ترانه های پرمخاطبش با شعر مرحوم افشین یداللهی نوشت:
«این نخستین ترانه ای بود که دکتر یداللهی به من سپرد تا برایش ملودی بسازم و خیلی دلتنگ آن روزها هستم. این مدت خیلی روی مجموعه ای که قراراست بزودی منتشر کنم وقت گذاشتم و امیدوارم شما دوست داشته باشید. شما رفقای قدیمی خیلی برایم با ارزش هستید و من باید تمام تلاشم را انجام دهم. بابت کم بودنم من را ببخشید.»

محمدمهدی اسماعیلی؛ تصویب اسناد بالادستی و پایان یک انتظار طولانی
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورایعالی هنر که طی سالهای اخیر فعالیت مستمری در فضای مجازی داشت، در تازه ترین مطلب فضای مجازی خود ضمن اشاره به تصویب اسناد بالادستی در دولت شهید رئیسی نوشت: «در جلسه «شورای هنر» تاکید کردم تصویب اسناد بالادستی در حوزه های سینما، موسیقی، معماری و شهرسازی، تئاتر، هنرهای تجسمی، بازی های کامپیوتری که در «دولت شهید» محقق شد، به انتظاری طولانی تمام کرد و به صیانت دائمی از حقوق هنرمندان و مردم انجامید.
این گامی بلند در سیاست گذاری فرهنگی بود که ابهامات و ابهامات فراوانی را مرتفع ساخت. مشارکت فعال اصناف در تنظیم این اسناد، مکمل دوره رونق بی نظیر فرهنگ و هنر در سه سال گذشته بود.»

علی قمصری؛ منتظر خبر مهم یک مشارکت استانی باشید
علی قمصری نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی هم در ادامه سلسله استوری های این چند وقت خود در رابطه با ادامه اجراهای پروژه «پیروز و پریزاد» و پروژه جدید دیگری توضیحاتی عرضه داد و نوشت: «در ماه صفر امکان دریافت مجوز برای ادامه اجراهای «پیروز و پریزاد» بشکلی نامتعارف برای ما مهیا شد. اگر از این امکان به بهانه نمایشی بودن اثر استفاده می کردم، ممکن بود حاشیه ای هم ایجاد شود یا نشود. اما فارغ از ترس از حاشیه ها تصمیم گرفتم این کار را نکنم.
چون خودم می دانم اثر موسیقی دارد، پس باید در شرایطی روی صحنه بروم که با موسیقی دانان دیگر از امکانی مساوی و به دور از تبعیض بهره مند باشم. ما هنرمندان با اعمالمان باید بر حرف هایمان مهر تایید بزنیم نه این که حرف هایمان را هم سو با منفعتمان با زیرکی به شکل فرصتی اجتماعی نشان دهیم. قانون سیال، گاهی با این گونه تبعیض مجال امتحانی وجدانی و انسانی را به ما می دهد.
آخر این کنسرت دادن ها هیچ چیز جز تنهایی و فکرکردن به اعمال خودمان وجود ندارد و به هر حال با وجود این که برخی از دوستانم با تصمیمم مخالف بودند اجرا نکردن را بر استفاده از امتیازی فراقانونی ترجیح دادم.
به زودی برای ضبط تار ایرانی به قزوین می روم و فراخور مسائل قانونی حاکم بر ماه صفر اجرا و دیدار مردمی در قزوین نخواهم داشت. اما برای ضبط با یکی از بزرگ ترین مشارکت های استانی موزیسین ها همراه خواهم شد که بزودی نتیجه اش را خواهید دید.»

امیرحسین سمیعی؛ یک خسته نباشید ویژه برای برگزاری ۲ اتفاق شایسته
امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم بمناسبت برگزاری ۲ پروژه فرهنگی هنری شهرداری تهران نوشته ای را در فضای مجازی منتشر نمود.
در یادداشت مدیرکل دفتر موسیقی آمده است:
««محرم شهر» و «سرزمین تمدن ها» ۲ اتفاق شایسته در حوزه رویداد تبیینی فرهنگ عاشورا و مقاومت است. ادامه رویداد «محرم شهر» پارسال با نمایشگاه «سرزمین تمدن ها» رنگ و بوی هنر عاشورایی را در ماه صفر در شهر زنده می کند.
خدا قوت به برادران عزیزم در شهرداری تهران.»

رضا صادقی؛ یک باردیگر خوانی و چند جمله عاشقانه
رضا صادقی همچون خوانندگان فعال موسیقی پاپ در فضای مجازی طی روزهای گذشته بود که با انتشار قسمتهایی از نماهنگ «بخند» به نگارش یک متن عاشقانه و امید بخش اکتفا کرد و نوشت:
«مکالمه های «بیدار می مونم برسی، منتظرتم، نباشی دوست ندارم برم، می آم با هم غذا بخوریم، از روزت بگو واسم، سرراه چی بخرم؟ یک کم بخوابم بعد می ریم» خیلی ساده هستند اما عمیقاً آن لحظه حس می کنی زنده ای، هیجانی که امن است، آرام است، یادت می رود درد داری.
خلاصه که ساده ترین حس آدم ها، عمیق ترین خاطره می شوند …»

منبع: