رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای: ۱۱ هزار و ۷۰۰ سرفصل آموزشی در ۳ سال گذشته تدوین شد

به گزارش آبنما کار، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اظهار داشت: در دولت سیزدهم در حوزه استانداردسازی، ۱۱ هزار و ۷۰۰ سرفصل آموزشی در سازمان تدوین و اجرا شد.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، مهرداد عظیمی، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور امروز در نشست خبری اظهار داشت: هر سازمانی مأموریت های ذاتی دارد که در این خصوص استانداردهای آموزش تدوین شد. هم اکنون ۱۱ هزار و ۷۰۰ سرفصل آموزشی تدوین شده که بخش قابل توجهی از آن در چند سال گذشته بوده است.
وی اضافه کرد: در این بخش با بیشتر از ۶ هزار استاندارد آموزشی، حدود ۵۰ درصد تدوین استانداردها در دولت سیزدهم انجام شده است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به برنامه دوم اشاره نمود و افزود: آموزش مهارت با قرار دادن سرفصل ها در اختیار مربیان مهارت ها آموزش داده شد. در این خصوص بیشتر از ۵ هزار و ۲۰۰ نفر- دوره شاهد رشد ۳۴ درصدی بودیم.
عظیمی با اشاره به اینکه صلاحیت حرفه ای با عملکرد ثبت شده ۴ هزار و ۶۰۰ نفر، رشد ۵۰ درصدی محقق شد، اظهار داشت: مبحث دیگری که در دستور کار این سازمان قرار داشت بحث واحدهای پذیرنده بود که به علت تعهداتی که برای صنوف ایجاد می کرد چالش هایی وجود داشت. با رفع این موانع هم اکنون ۷۷ هزار واحد پذیرنده در محیط کار واقعی در سازمان وجود دارد. در این بخش هم رشد ۹۲ درصدی محقق شده است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه مأموریت های انجام شده در حوزه فنی و حرفه ای به واگذاری امور به مردم پرداخت و اظهار داشت: نخست باید مأموریت ذاتی سازمان ها مشخص و در ادامه با عنایت به تأکیدات حاکمیت به مردم واگذار شود. شکل ایده آل، واگذاری مأموریت ذاتی نهادهای دولتی است.
وی با بیان اینکه بیشتر از ۳۶ هزار مجوز برای فعالیت آموزشگاه های آزاد صادر گردیده است، خاطرنشان کرد: این عدد نسبت به مدت مشابه دولت دوازدهم ۱۴۲۲ درصد رشد را نشان داده است.
وی اظهار نمود: هم اکنون میتوان ادعا نمود که سازمان آموزش فنی و حرفه ای ۶۰ درصد از مأموریت ذاتی خویش را که آموزش مهارت است را از راه بخش خصوصی و مردم انجام می دهد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای ضمن اشاره به آمار مراکز آموزشی این سازمان تصریح کرد: ۶۵۹ مرکز با بیشتر از ۴ هزار و ۸۰۰ کارگاه آموزشی در کشور وجود دارد که بستر مهارت آموزی را در تمام استان ها فراهم نموده است.
عظیمی در ادامه سخنان خود به فعالیت مراکز آموزش جوارکارگاهی پرداخت و اظهار داشت: توسعه مراکز آموزش جوارکارگاهی یکی از اتفاقاتی است که در کشورهای پیشرو در حوزه مهارت درحال پیگیری و انجام است و ایران هم امروز ۴ هزار و ۱۶۲ واحد آموزشی با نام مراکز جوارکارگاهی دارد که نسبت به گذشته ۳۰۰ درصد رشد داشته است. در نتیجه میتوان گفت حدود ۹ هزار مرکز آموزشی دولتی و جوارکارگاهی با بیشتر از ۴۰ هزار مربی در کشور فعالیت دارند تا مهارت آموزی در کشور ترویج شود.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مکلف شدن نهادها به هزینه کرد اعتباری خود در زمینه مهارت آموزی اظهار داشت: بر مبنای مصوبه دولت ۰.۵ در ۱۰۰۰ اعتبارات عمرانی کشور باید صرف آموزش مهارت به کارگران هر استان شود تا این افراد یا در واحدی مشغول کار شوند یا با مهارت آموخته شده کسب درآمد کنند.
عظیمی ضمن اشاره به مراودات جهانی برای توسعه آموزش های مهارتی به دیدار و درخواست ۷ کشور افریقایی برای آموزش نیروهای انسانی خود اشاره نمود و اظهار داشت: این کشورها خواهان آموزش مهارت به کارآموزان با عنایت به تجربه ایران شدند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای در انتها به تصویب اساسنامه این سازمان بعنوان یکی از دستاوردهای بزرگ دولت سیزدهم اشاره نمود و اظهار داشت: با تلاشهای بسیار در نهایت اساسنامه سازمان بعد از ۵ دهه تأخیر تصویب گردید ضمن اینکه موفق شدیم با کوشش های صورت گرفته مهارت در برنامه هفتم توسعه لحاظ شود.

منبع: