نظام مهندسی فارس به ۱۰ هزار پروژه نهضت ملی مسکن خدمات عرضه کرد

به گزارش آبنما کار، شیراز: رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس اظهار داشت: این سازمان از آغاز آغاز اجرای نهضت ملی مسکن در این استان تابحال به افزون بر ۱۰ هزار و ۷۴۰ پروژه در رابطه با این طرح به متراژ بیشتر از ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مربع خدمات مهندسی عرضه کرده است.
به گزارش آبنما کار به نقل از خبرگزاری ایرنا، «ستار خورشیدی» یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز اضافه کرد: به منظور پیشبرد اهداف طرح نهضت ملی مسکن در استان، آماده هرگونه همکاری با مجموعه های مرتبط هستیم.
وی افزود: علاوه بر طرح نهضت ملی مسکن، سازمان نظام مهندسی فارس به ۲۷۲ پروژه خیرساز استان به متراژ افزون بر ۵۶ هزار متر مربع هم خدمات مهندسی عرضه کرده است.
او اظهار نمود: عرضه ۲۲۸ خدمت مجانی مهندسی تعمیری به منازل زلزله زده شهر اوز، الکترونیکی کردن مستندات و پرونده های واحد مجریان، ایجاد سامانه الکترونیکی واحد مجریان و اسکن تمام پرونده های این واحد از دیگر اقدامات نظام مهندسی فارس طی سه سال قبل است.
رییس سازمان نظام مهندسی فارس اظهار داشت: اصلاح ضوابط به کارگیری کارشناس کنترل مضاعف، صدمه شناسی و بهبود سامانه جامع خدمات مهندسی، انجام محاسبات سازه های بنایی، برگزاری آزمون جذب نیروی متخصص توسط دانشگاه فنی مهندسی و تشکیل کمیته جذب و مراحل جذب هم دیگر اقداماتی است که در سازمان نظام مهندسی فارس رقم خورده است.
خورشیدی اضافه کرد: اقدام دیگری که برای اولین بار توسط سازمان نظام مهندسی فارس انجام شد بحث عرضه آموزش به کارگران ساختمانی و عرضه آموزش بتن ریزی به آرماتوربندها و بتن ریزها بود و علاوه بر این برگزاری دوره های بازآموزی و نوآموزی کارگاه ها و بازدیدهای آموزشی برای رشته های هفتگانه مهندسی را هم داشته ایم.
لزوم توجه ویژه به نیروی انسانی در نظام مهندسی
رییس نظام مهندسی ساختمان فارس، ضمن تاکید بر ضرورت توجه به نیروی انسانی در این سازمان اظهار داشت: از آغاز حضور در این مجموعه و بعد از شناسایی مشکلات سازمان، تمرکز خویش را بر روی نیروی انسانی، مباحث نرم افزاری و مباحث سخت افزاری قرار دادیم.
خورشیدی اضافه کرد: برای جذب نیرو در این مجموعه از راه آزمون، مبادرت به جذب نخبگان دانشگاهی کردیم.
او افزود: یکی از اشکالات اساسی سازمان نظام مهندسی فارس بحث نرم افزاری و مشخص نبودن ماهیت اشخاصی که به اطلاعات این مجموعه دسترسی دارند است که این مسئله را به شورای مرکزی و وزارت راه و شهرسازی هم اعلام نموده ایم که بنا شد با عرضه نرم افزار جامع کشوری این مشکل حل شود که تابحال این مهم عملی نشده است.
وی اظهار نمود: طی سه سال قبل سعی کردیم که با اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و اصلاح حقوق پرسنل متناسب با مدرک و سختی کار آنها و همینطور ارجاع نظارت تمام پروژه های ساختمانی به شکل مکانیزه که با مخالفت خیلی از افراد ذی نفع همراه بود، عدالت را در این مجموعه تا حد امکان برقرار نماییم.
استحکام ساختمان های بافت تاریخی جدی گرفته شود
رییس سازمان نظام مهندسی فارس، بر ضرورت توجه جدی به استقامت برخی ساختمان های بافت تاریخی در کلانشهر شیراز تصریح کرد و اظهار داشت: بعضی از این ساختمان ها به شکل ظاهری نوسازی و بعنوان مراکز گردشگری مورد استفاده قرار می گیرند که با عنایت به این که این ساختمان ها فاقد استقامت لازم هستند در صورت وقوع حادثه ای مانند زلزله می تواند فاجعه آفرین باشند.

الزام مالک و ناظر ساختمان به عقد قرارداد
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس، نبود قرارداد کار بین مالک و ناظر ساختمان را همچون مشکلات این حوزه دانست و اظهار داشت: این مسئله علت اصلی تشکیل حجم قابل توجهی از پرونده های قضایی بود که برای حل این مشکل، برای اولین بار مبادرت به تهیه متن قرارداد نظارت مشترک و اجبار تمام مالکان و ناظران برای عقد این قرارداد و قرار دادن آن بر روی سامانه نظام مهندسی کردیم.
لزوم توجه به مباحث ترافیکی و شهرسازی در اجرای پروژه ها
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس، بر ضرورت توجه به مباحث ترافیکی و شهرسازی در اجرای تمام پروژه های بزرگ اظهار داشت: بی توجهی به این مهم سبب می شود که بعد از اتمام پروژه شاهد ایجاد مشکلات و معضلات فراوانی برای شهروندان باشیم.
خورشیدی اضافه کرد: برای اولین بار کار طراحی و نظارت بر اجرای جایگاه های سوخت هم به مجموعه نظام مهندسی واگذار شد و در این راستا تابحال تفاهمنامه اجرای افزون بر ۴۲ پروژه جایگاه سوخت را در استان منعقد کرده ایم.
وی افزود: این مهم کمک خواهد نمود که قوانین و ضوابط موجود در بحث اجرای جایگاه های سوخت و مکان یابی آنها به شکل دقیق اجرا شود.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس اظهار داشت: طی سه سال قبل در سازمان نظام مهندسی فارس توانستیم اقداماتی همچون تمدید و اجرای تفاهمنامه طراحی و نظارت در شهرک صنعتی و ایجاد زیرساخت های لازم برای ارجاع پروژه ها برای اولین بار، تشکیل شورای حقوقی و استقرار و توسعه نرم افزار واحد حقوقی، اجرای بخشنامه درون سازمانی تعارض منافع، اجرای نرم افزار شورای انتظامی و اتصال به سامانه کشوری عضویت اعضای سازمان نظام مهندسی را به سر انجام برسانیم.
خورشیدی اضافه کرد: سازمان نظام مهندسی فارس همینطور ظرف یک و نیم سال قبل مبادرت به آزادسازی ۲۱ نفر از زندانیان مهندس جرائم غیرعمد استان کرد.
انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی فارس ۱۲ مهرماه برگزار می شود
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس در مورد زمان برگزاری انتخابات دوره دهم هیات مدیره سازمان نظام مهندسی فارس هم اظهار داشت: این انتخابات ۱۲ مهرماه برگزار می گردد.
او اظهار نمود: جهت شرکت در این انتخابات ۸۰ نفر ثبت نام کرده اند که از میان آنها ۱۵ نفر بعنوان اعضای هیات مدیره دوره دهم سازمان نظام مهندسی استان انتخاب خواهند شد.
خورشیدی، ضمن اشاره به عدم حضور خود در این دوره انتخابات اضافه کرد: از آن دسته از عزیزانی که بعنوان داوطلب عضویت هیات مدیره دوره دهم مبادرت به ثبت نام کرده اند تقاضا دارم تا ضمن رعایت اخلاق، از تخریب دیگر رقبا و داوطلبان اجتناب کنند و صرفاً برنامه های خویش را عرضه کنند.
او ابراز امیدواری کرد که اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس هم در انتخاب خود دقت لازم را داشته باشند و از انتخابات احساسی و قومیتی اجتناب کنند تا شاهد اتفاقات خوبی در مجموعه نظام مهندسی استان باشیم.

منبع: