به گزارش آبنما کار، معاون آموزش و پژوهش بنیاد در رابطه با جزئیات هفتمین همایش بین المللی تحقیقات بازی های دیجیتال توضیحاتی عرضه و در رابطه با پشتیبانی از طرح های مطالعاتی، بیان نمود: ما فرصت حمایت ایجاد می کنیم؛ سال قبل در دو رویداد «بازی آرا» و جشنواره فجر صندوق های سرمایه گذاری مجموعا حدود ۱۶ میلیارد تومان با بازی های معرفی شده شریک شدند که این رقم نصف بودجه سالانه بنیاد است. یعنی اگر می خواستیم از آنها حمایت نماییم، نمی توانستیم چنین مبالغی به میان بیاوریم.
محمدصادق دهنادی در گفتگو با ایسنا، اظهار داشت: این همایش، رویدادی است به جهت اینکه محققان حوزه بازی های دیجیتال بتوانند آثار و تحقیقات خویش را به شکل سالانه در اختیار دانشگاه ها و اساتید قرار دهند و از طرفی یک شبکه علمی در رابطه با تولید دانش درحوزه بازی های دیجیتال شکل دهند.
وی ادامه داد: با عنایت به این که در سالهای گذشته دانشگاه های اصفهان و تبریز، همایش های مشابهی را برگزار کردند از دوره سوم به بعد، بنیاد ملی بازی های کامپیوتری، سمپوزیوم و مسابقه تحقیقات و مقالات در حوزه بازی های جدی (بازی های هدفمند و تخصصی) را دنبال کرد، اما این مطالبه وجود داشت که محققان در مورد سایر بازی ها هم بتوانند از امکانات پژوهشی بنیاد استفاده نمایند و تنها به بازی های جدی معطوف نشویم؛ ازاین رو تصمیم گرفتیم کار خود در این حوزه را در دو بخش معطوف کنیم؛ بخش اول مطالعه بر بازی ها و بخش دوم بررسی و برگزاری مسابقه میان بازی های متعدد که در زمان جشنواره فجر بازی ها برگزار می گردد.
دهنادی افزود: هفتمین همایش بین المللی تحقیقات بازی های دیجیتال چندین بخش دارد؛ بعنوان مثال حوزه بازی های کامپیوتری مدلهای اقتصادِ کسب و کار مشتمل بر موضوع هایی مانند بازاریابی، مواجه با تحریم ها و چالش های بازی سازی است، دومین مبحث فناوری و تکنولوژی های نوین است که شامل بخش هوش مصنوعی، ارزهای دیجیتالی، رسانه های نوظهور و بازی سازی است. در قسمت سوم مبحث بازی های کامپیوتری، ارتباطات و جامعه شناسی فرهنگی است که نسبت بازی های کامپیوتری را سواد رسانه مشخص نماییم. مبحث چهارم بازی های کامپیوتری و مدیریت رسانه است که این هم مشتمل بر دیپلماسی و سیاستگذاری زیست بوم و محتوای بازی های کامپیوتری و تجربه توسعه بازی سازی در ایران و جهان است. در قسمت پنجم هم بازی های جِدّی را دنبال می نماییم که بر موضوع هایی از قبییل سلامت، آموزش، گردشگری و… تمرکز دارد.
وی در رابطه با سایر بخش های این همایش علمی توضیح داد: سال جاری بخش سازمان ها هم اضافه شده است که در حوزه ماموریتی خود فراخوان مطرح نمودند. همینطور دو مبحث جانبی هم وجود دارد که یکی رساله برتر در حوزه بازی های کامپیوتری و دیگری معرفی بهترین کتاب بازی های کامپیوتری است. در واقع سال جاری فقط یک مسابقه صرفاً مقاله محور نداریم و مجموعه ای از موضوعات را در نظر می گیریم. امسال مجموعه جوایزی که برای این رویداد درنظر گرفته ایم حدود ۲۰ جایزه است. از طرفی سالهای قبل تنها مقاله با زبان انگلیسی قابل پذیرش بود، اما سال جاری مقاله به زبان فارسی هم می پذیریم.
به قول معاون آموزش و پژوهش بنیاد ملی بازی های کامپیوتری پیش از برگزاری اختتامیه این رویداد در آذرماه سالجاری، چند پیش رویداد هم برگزار می گردد تا به راه اندازی یک جریان علمی کمک نماید و صرفاً یک همایش دو روزه برگزار نشود.
وی درمورد پشتیبانی از رتبه های برتر ادوار گذشته این همایش علمی هم بیان نمود: در ادوار گذشته مقالاتی که مقام کسب کردند، نمایه سازی شدند و در حوزه بین المللی مورد استناد قرار گرفتند، اما در حوزه بازی های جِدّی که هدفمند هستند، خروجی برخی اقتصادی شده است و حتی برخی امتیاز خوبی در دیگر جشنواره های داخلی و خارجی گرفتند. سال قبل در جشنواره فجر برخی بازی های جدی توانستند سرمایه گذاران و شرکای خوبی جذب کنند و تعداد زیادی مخاطب داشته باشند، اما برخی بازی های جدی همچنان در حوزه بازدهی اقتصادی مشکل دارند چون موضوعات خاصی دارند که باید برای بازاریابی بیشتر فکر کنند.
دهنادی در رابطه با پشتیبانی از مقالات، افزود: مقالات بازی های جدی با مقالات بازی های عادی متفاوت می باشد. گاهی در بازی های جدی فرد به نتایج آزمایشگاهی رسیده است و آنرا تبدیل به مقاله کرده و جایزه می گیرد که خب گام بعدی هم در انتظارش نیست. اما خود بازی های جدی را به جشنواره فجر بردیم و فرصت سرمایه گذاری برای آنها بوجود آورده ایم. سال قبل در دو رویداد «بازی آرا» و جشنواره فجر صندوق های سرمایه گذاری مجموعا حدود ۱۶ میلیارد تومان با بازی های معرفی شده شریک شدند که این رقم نصف بودجه سالانه بنیاد است. یعنی اگر می خواستیم از آنها حمایت نماییم، نمی توانستیم چنین مبالغی به میان بیاوریم اما خوشبختانه به لطف روابطی که بوجود آمده است حمایت هم شکل گرفته.
وی ادامه داد: حتی وام هم به این بازی سازان نمی دهیم که مقروض شوند، بلکه تلاش می نماییم برایشان شریک پیدا نماییم تا بدین سان حمایت شوند. در حوزه بازی های جدی ما با برخی بیمارستان ها که به بازی های درمانی نیاز داشتند هم وارد مذاکره شدیم تا علاوه بر سرمایه گذاران عادی، بخش پزشکی و سلامت هم در جریان این ظرفیتی که بوجود آمده است قرار گیرند. باید شرایطی صورت گیرد که افراد مختلفِ زیست بوم شامل تأمین کنندگان، سرمایه گذاران و… بتوانند به استعدادهای خوب بازی سازی متصل شوند.
دبیر هفتمین همایش بین المللی تحقیقات بازی های دیجیتال در پاسخ به این سؤال که روند پشتیبانی از بازی سازان ایرانی در حالی که پایبندی به قانون کپی رایت کمتر وجود دارد چگونه است؟ اظهار نمود: بازی های خارجی که متاسفانه به شکل قفل شکسته در بازار وجود دارند. اما در حوزه بازی های داخلی بنیاد ملی بازی های کامپیوتری از سال ۱۳۹۷ آئین نامه ای در حوزه ثبت مالکیت معنوی بازی ها دارد که به بازی ساز اطمینان می دهد که مطمئن باشد کسی در کشور از بازی او سو استفاده نمی کند یا اگر این اتفاق رخ دهد، قابلیت پیگیری دارد.
وی افزود: معاونت بهبود کسب و کار بنیاد هم برای بازی هایی که می خواهند در سطح بین المللی عرضه شوند و دغدغه این را دارند که در خارج از کشور از بازی آنها سوءاستفاده مشود، برای ثبت و صادرات بازی مشاوره های خوبی درنظر گرفته اند. بر مبنای آخرین آمار بیشتر از ۵۰ بازی ایرانی داریم که در خارج از کشور یا با نام ایرانی و یا با تغییرِ برندها حضور پیدا کرده اند. تعهدات ما ضمانت اجرایی دارند و چندین سال است که شکایتی در این حوزه نداریم، مگر این که کسی مالکیت معنوی بازی خویش را ثبت نکرده باشد که کوتاهی از خود فرد بوده است.
معاون آموزش و پژوهش بنیاد همینطور در رابطه با علت جدا کردن جشنواره بازی ها از همایش تحقیقات، توضیح داد: جریان های دانشگاهی باید پیشتاز تولید علم در زمینه بازی باشند. متاسفانه دانشگاه ها بسیار کم رشته دانشگاهی در حوزه بازی های کامپیوتری دارند و اگر هم رشته ای داشته باشند با فقدان شدید منابع مطالعاتی فارسی زبان در این حوزه روبرو هستند. در این شرایط باید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم و… تلاشی صورت گیرد تا تولید علم صورت گیرد، منابع تولید شود و نیروی انسانی متخصص برای فضای دانشگاهی تربیت شود چون بازی های کامپیوتری یک صنعت پیشران است. مثلاً ارزهای دیجیتال قبل از این که جدی شوند در بازی های کامپیوتری تعریف شده بودند.
او در آخر اظهار داشت: هفتمین همایش بین المللی تحقیقات بازی های دیجیتال ۲۰و ۲۱ آذرماه ۱۴۰۳ برگزار می شود. محققان و دانشجویان علاقه مند می توانند از دهم شهریور تا اول آذر ۱۴۰۳ با رفتن به سایت همایش به نشانی dgrconf.ir با ملاحظه فراخوان تفضیلی در قسمت های اصلی، معرفی کتاب و رساله های این همایش شرکت نمایند.